Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Recerca |
|
AR3 |
Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia. |
|
AR5 |
Redactar documentació científica. |
|
AR6 |
Aplicar metodologies per a l'enginyeria del software |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel·lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
Tenir un coneixement clar i coherent dels fonaments psicològics, ergonòmics i sociològics de les interfícies gràfiques d'usuari |
AR6
|
BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC13 BC15
|
CC2 CC3
|
Saber com recollir la informació necessària per a determinar els requisits d'una interfície gràfica d'usuari |
AR6
|
BC2 BC3 BC4 BC6 BC10 BC11 BC14 BC15
|
CC1
|
Crear i organitzar la documentació relativa als requisits de la interfície d'usuari d'un programari |
AR6
|
BC2 BC3 BC4 BC6 BC10 BC14
|
CC2
|
Concebre una metàfora adient de la informació que fan servir els usuaris |
AR6
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC11 BC14
|
CC2
|
Dissenyar i programar una interfície gràfica a partir de la metàfora i dels requisits |
AR3 AR6
|
BC1 BC2 BC4 BC5 BC6 BC11 BC13 BC14 BC15
|
CC2
|
Organitzar, preparar i dur a terme els diferents tipus de proves de les interfícies gràfiques, resumir-ne, interpretar-ne i presentar-ne els resultats i extreure'n conclusions. |
AR5 AR6
|
BC3 BC4 BC6 BC11 BC12 BC14 BC15
|
CC2
|
Cooperar amb les persones que desenvolupen aspectes del programari altres que la interfície d'usuari |
AR3
|
BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8 BC11 BC12 BC15
|
|
Tema |
Subtema |
Introducció. |
Concepte i evolució. |
El factor humà. |
Els marcs cognitius. Percepció i representació. La memòria i l’atenció. Les emocions de l'usuari. La diversitat dels usuaris. Models mentals i conceptuals; metàfores. L’aprenentatge. |
Els requisits de la interfície d'usuari. |
Les tasques dels usuaris. L'entorn dels usuaris. Observació del treball i entrevistes. Aplicació dels diagrames d’activitats. Requisits d’usabilitat. Exemples. Pràctica. |
La tecnologia. |
Dispositius per a la interacció usuari - ordinador. Elements de les interfícies gràfiques. Estils d’interacció. |
Disseny d'interfícies gràfiques d'usuari. |
Les bases teòriques del disseny: teories i models d’alt nivell, principis i pautes. Elaboració del model conceptual i la metàfora. Disseny dels diàlegs: aplicació del diagrama d’estats. Disseny detallat. Avaluació: prototips i proves. La Guia d’estil. Recomanacions quant al disseny. .Exemples. Pràctica. |
Avaluació. |
Avaluació per usuaris. Avaluació per experts. Prototips. |
Introducció a algunes eines de desenvolupament d'interfícies gràfiques. |
Eines per a entorns internet i per a d'altres entorns. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
9 |
0 |
9 |
Treballs |
|
0 |
15 |
15 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
0 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i la seva metodologia. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels continguts. |
Debats |
Sobre comparació de solucions alternatives. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Discussió sobre els avantatges i inconvenients de diferents maneres de representar una informació concreta o d’estructurar un fragment d’interfície gràfica d’usuari. |
Treballs |
Sobre documentaió de requisits d'interfície i disseny d’interfícies gràfiques. |
Pràctiques a través de TIC |
Amb algunes eines de desenvolupament d’interfícies gràfiques. |
|
Sessió Magistral |
Treballs |
|
Descripció |
Consultes relacionades amb el continguts de l’assignatura i sobre els treballs, efectuades durant les hores de consultes dels professors en el seu despatx. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Documentació de requisits, disseny i programació d’interfícies gràfiques. |
50% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Examen convencional amb preguntes teòriques o teòrico-pràctiques de resposta breu. |
50% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
Professors, Apunts, ,
|
Els apunts i exemples es publicaran dins la pàgina web de l'¡assignatura. |
Complementària |
Horrocks, I., Constructing the User Interface with State Charts, Morgan Kaufman, 1999
Shneiderman, B., Designing the User Interface, Addison-Wesley, 1999
Preece, J. et al, Human-Computer Interaction, Adison-Wesley, 1994
Galitz, W.O., The Essential Guide to User Interface Design, John Wiley&sons, 2002
Jacko, J.A., et al., The Human-Computer Interaction Handbook, Lawrence Erlbaum Ass., 2003
Barnum, C.B., Usability Testing and Research, Pearson Education Longman, 2002
Hackos, J.T. et al, User and Task Analysis for Interface Design, John Wiley&sons, 1998
Stone, D. et al, User Interface Design and Evaluation, Morgan Kaufmann Elsevier, 2005
|
|
|