DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DISSENY D`INTERFICIES GRÀFIQUES Codi 175111102
Ensenyament
Enginyeria Informàtica i de la Seguretat (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informatica i Matematiques
Coordinador/a
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
Adreça electrònica heliodoro.tejedor@urv.cat
Professors/es
TEJEDOR NAVARRO, HELIODORO
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/dig/
Descripció general i informació rellevant Conèixer els aspectes psicològics i ergonòmics bàsics del disseny d’interfícies d’usuari. Exposar l’anàlisi de tasques i el disseny i avaluació de les interfícies gràfiques des d’un punt de vista pràctic. Introduir eines de programació d’interfícies en diferents entorns. Aplicar els conceptes teòrics a alguns treballs pràctics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR3 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia.
  AR5 Redactar documentació científica.
  AR6 Aplicar metodologies per a l'enginyeria del software
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel·lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Asertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Tenir un coneixement clar i coherent dels fonaments psicològics, ergonòmics i sociològics de les interfícies gràfiques d'usuari AR6
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC13
BC15
CC2
CC3
Saber com recollir la informació necessària per a determinar els requisits d'una interfície gràfica d'usuari AR6
BC2
BC3
BC4
BC6
BC10
BC11
BC14
BC15
CC1
Crear i organitzar la documentació relativa als requisits de la interfície d'usuari d'un programari AR6
BC2
BC3
BC4
BC6
BC10
BC14
CC2
Concebre una metàfora adient de la informació que fan servir els usuaris AR6
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC11
BC14
CC2
Dissenyar i programar una interfície gràfica a partir de la metàfora i dels requisits AR3
AR6
BC1
BC2
BC4
BC5
BC6
BC11
BC13
BC14
BC15
CC2
Organitzar, preparar i dur a terme els diferents tipus de proves de les interfícies gràfiques, resumir-ne, interpretar-ne i presentar-ne els resultats i extreure'n conclusions. AR5
AR6
BC3
BC4
BC6
BC11
BC12
BC14
BC15
CC2
Cooperar amb les persones que desenvolupen aspectes del programari altres que la interfície d'usuari AR3
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC11
BC12
BC15

Continguts
Tema Subtema
Introducció. Concepte i evolució.
El factor humà. Els marcs cognitius. Percepció i representació. La memòria i l’atenció. Les emocions de l'usuari. La diversitat dels usuaris. Models mentals i conceptuals; metàfores. L’aprenentatge.
Els requisits de la interfície d'usuari. Les tasques dels usuaris. L'entorn dels usuaris. Observació del treball i entrevistes. Aplicació dels diagrames d’activitats. Requisits d’usabilitat. Exemples. Pràctica.
La tecnologia. Dispositius per a la interacció usuari - ordinador. Elements de les interfícies gràfiques. Estils d’interacció.
Disseny d'interfícies gràfiques d'usuari. Les bases teòriques del disseny: teories i models d’alt nivell, principis i pautes. Elaboració del model conceptual i la metàfora. Disseny dels diàlegs: aplicació del diagrama d’estats. Disseny detallat. Avaluació: prototips i proves. La Guia d’estil. Recomanacions quant al disseny. .Exemples. Pràctica.
Avaluació. Avaluació per usuaris. Avaluació per experts. Prototips.
Introducció a algunes eines de desenvolupament d'interfícies gràfiques. Eines per a entorns internet i per a d'altres entorns.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Debats
4 0 4
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 0 9
Treballs
0 15 15
Pràctiques a través de TIC
6 0 6
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i la seva metodologia.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts.
Debats Sobre comparació de solucions alternatives.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discussió sobre els avantatges i inconvenients de diferents maneres de representar una informació concreta o d’estructurar un fragment d’interfície gràfica d’usuari.
Treballs Sobre documentaió de requisits d'interfície i disseny d’interfícies gràfiques.
Pràctiques a través de TIC Amb algunes eines de desenvolupament d’interfícies gràfiques.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Treballs
Descripció
Consultes relacionades amb el continguts de l’assignatura i sobre els treballs, efectuades durant les hores de consultes dels professors en el seu despatx.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Documentació de requisits, disseny i programació d’interfícies gràfiques. 50%
Proves objectives de preguntes curtes Examen convencional amb preguntes teòriques o teòrico-pràctiques de resposta breu. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Professors, Apunts, ,

Els apunts i exemples es publicaran dins la pàgina web de l'¡assignatura.

Complementària Horrocks, I., Constructing the User Interface with State Charts, Morgan Kaufman, 1999
Shneiderman, B., Designing the User Interface, Addison-Wesley, 1999
Preece, J. et al, Human-Computer Interaction, Adison-Wesley, 1994
Galitz, W.O., The Essential Guide to User Interface Design, John Wiley&sons, 2002
Jacko, J.A., et al., The Human-Computer Interaction Handbook, Lawrence Erlbaum Ass., 2003
Barnum, C.B., Usability Testing and Research, Pearson Education Longman, 2002
Hackos, J.T. et al, User and Task Analysis for Interface Design, John Wiley&sons, 1998
Stone, D. et al, User Interface Design and Evaluation, Morgan Kaufmann Elsevier, 2005

Recomanacions