DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura SIMULACIÓ I VISUALITZACIÓ DE DADES Codi 175111114
Ensenyament
Enginyeria Informàtica i de la Seguretat (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
FERRÉ BERGADÀ, MARIA
Adreça electrònica montserrat.batet@urv.cat
carlos.garciag@urv.cat
maria.ferre@urv.cat
Professors/es
BATET SANROMÀ, MONTSERRAT
GARCÍA GÓMEZ, CARLOS
FERRÉ BERGADÀ, MARIA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant En aquest curs es pretén que l'alumne conegui els fonaments teòrics de la modelització i simulació per ordinador i l'algorísmica lligada a la representació gràfica de diferents tipus d'informació relacionats amb aquests processos. En concret els objectius del curs els podem desglossar en: Conèixer i saber programar els algorismes bàsics per a la resolució de problemes evolutius. Saber representar gràficament la informació que s'obté. Comprendre els algorismes de simulació en entorns de dos i tres dimensions de propietats escalars i que varien en el temps. Aplicar tècniques d'extracció d'informació i representar gràficament els resultats. Presentar la simulació en entorns vectorials, en l'àmbit dels sistemes de partícules i dels fluids. Introduir els conceptes de representació gràfica d'informació vectorial i calculada. Realitzar un projecte de simulació per ordinador, amb totes les seves fases; eines de simulació a la configuració, avaluació de sistemes dinàmics i visualització de la informació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR2 Aplicar els coneixements de matemàtiques a l’enginyeria informàtica.
  AR3 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i saber programar els algorismes bàsics per a la resolució de problemes evolutius. Saber representar gràficament la informació que s'obté. AR2
BC4
CC2
Comprendre els algorismes de simulació en entorns de dos i tres dimensions de propietats escalars i que varien en el temps. Aplicar tècniques d'extracció d'informació i representar gràficament els resultats. AR2
BC4
CC2
Realitzar un projecte de simulació per ordinador, amb totes les seves fases; eines de simulació a la configuració, avaluació de sistemes dinàmics i visualització de la informació. AR2
AR3
BC2
BC4
BC11
BC13
BC14
CC2

Continguts
Tema Subtema
Simulació de sistemes evolutius elementals. Discretització de l'espai i el temps. Interpolació.
Resolució numèrica d'equacions diferencials.
Tècniques de visualització bàsiques.
Simulació de problemes escalars en 2 i 3 dimensions. Algorismes de simulació. Distribució de perfils de temperatura.
Extracció d'informació en les dades i visualització.
Visualització de volum.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 45 75
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
16 24 40
Resolució de problemes, exercicis
20 20 40
Pràctiques a través de TIC
10 30 40
Presentacions / exposicions
6 12 18
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es dona una visió global de la simulació i es presenten el marc i les eines de treball en l'assignatura.
Sessió Magistral Es presenten els conceptes de cada un dels temes. S'acompanya de material de suport, presentacions i bibliografia específica.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es treballa amb eines relacionades amb els problemes tractats i es proposen petits exercicis.
Resolució de problemes, exercicis Es proposen i resolen problemes lligats a cada tema.
Pràctiques a través de TIC Amb les eines proporcionades l'alumne resoldrà una pràctica lligada al temari de l'assignatura.
Presentacions / exposicions L'alumne presentarà el treball desenvolupat en la seva pràctica.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques a través de TIC
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Al llarg del curs es fa el seguiment de l'activitat que va desenvolupant l'alumne.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Pràctiques de l'assignatura que permeten treballar els conceptes mostrats. 60%
Presentacions / exposicions Presentació dels treballs realitzats. 20%
Proves objectives de tipus test Es passen tests d'avaluació dels diferents temes tractats. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Charles D. Hansen and Christopher R. Johnson., The Visualization Handbook., Elsevier Academic Press, 2005

Complementària Watkins, Discrete Event Simulation in C, McGraw Hill, 0

Recomanacions