Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC3 |
Conocimiento relevante de las capacidades para aplicar ética, legislación y las humanidades a la práctica enfermera. |
|
AC4 |
Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona. |
|
AC9 |
Capacidad de representar y defender los intereses del paciente. Dentro del contexto clínico y comunitario, capacidad de educar, facilitar, supervisar y dar apoyo a los estudiantes de cuidados de salud y a otros trabajadores sociosanitarios. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Explorar el judici ètic i la seva repercussió en l’atenció a l apersona i a la familia |
AC3 AC4 AC9
|
BC7
|
|
Tema |
Subtema |
BLOC I.- |
Etica i Bioètica |
Tema 1 |
Introducció a l’ètica: Teoríes ètiques. |
Tema 2 |
Los valores morales y los conflictos éticos. |
Tema 3 |
La dimensión de la persona: Diferentes perspectivas. |
Tema 4 |
Introducción a la bioética: Los principios de bioética. |
BLOC II.- |
Aspectes ètics relacionats amb la pràctica d’infermeria. |
Tema 5 |
Ètica dels cuidatges |
Tema 6 |
Ètica i Infermeria en la pràctica clínica:
Enfermería en las unidades de cuidados críticos
Bioética y muerte.
Bioética y multiculturalidad.
|
Tema 7 |
Etica y gestión de los servicios sanitarios. |
Tema 8 |
Metiodologia a la pressa de decissions ètiques |
BLOC III.- |
Legislació i Infermeria |
Tema 9 |
Normas constitucionales, administrativas y civiles de implicación en la práctica profesional de enfermería. |
Tema 10 |
Regulación legal de la práctica enfermera: La responsabilidad. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
7 |
14 |
21 |
Seminaris |
|
3 |
0.75 |
3.75 |
Treballs |
|
1 |
25 |
26 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
0 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i del desenvolupament de la mateixa així com l'evaluació. |
Sessió Magistral |
Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne. |
Seminaris |
Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d’un tema en concret, o s’aporta material per estimular la discussió i l’anàlisi , on l’alumne ha de arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades. |
Treballs |
Una narrativa analitzada envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment. |
|
Seminaris |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del treball. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
La participació al grups de treball del seminaris. |
20 % |
Treballs |
Una narrativa analitzada envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria. |
80 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Colegio Oficial de ATS y Diplomados de Enfermería, CODIGO DE ETICA DE ENFERMERÍA, , Barcelona 1986
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería, CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA, , Madrid 1989
, CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS, , Ginebra 1988
CORBELLA I DUCH. J., Curs de legislació sanitària, , Barcelona 1995
KEROUAC S et al., El pensamiento enfermero, , Barcelona 1996
LEINNIGER M., Ethical and moral dimensions of care, , Detroit 1990
DAVIS A y AROSKAR M., Ethical dilemas and nursing practice, , USA 1978
VIELVA J., Ética de las profesiones. Enfermería, , Bilbao 2002
VALLS MOLINS R., Ética para enfermería, , Barcelona 1996
ANTÓN ALMENARA P., Ética y legislación, , Barcelona 2000
MEDINA CASTELLANO D., Ética y legislación, , Madrid 2002
CORTINA A et al., Ética y legislación en enfermería, , Madrid 1996
ARROYO M.P, SERRANO A., Ética y Legislación en Enfermería. Bases Ético jurídicas para el ejercicio profesional, , Madrid 1989
GRACIA D., Fundamentos de la bioética, , Madrid 1989
JIMÉNEZ ORANTES M., Introducción al Derecho, , Barcelona 1993
TOMAS GARRIDO GM (coord.), Manual de Bioética, , Barcelona 2001
BEAUCHAMP TL, CHILDRESS JF., Principles of biomedical ethics, 3er. Ed. Oxford University Press, New York 1989
|
|
Complementària |
THOPSON J y THOMPSON H., Bioethical decisión making for nurses, , Connecticut 1985
BUSQUETS SURRIBAS M y ANTÓN ALMENARA P., Bioética y enfermería en Materiales de Bioética y Derecho, , Barcelona 1996
MARTÍN SERRANO A., El derecho de los profesionales sanitarios, , Madrid 1992
DAVIS A y AROSKAR M., Ethical dilemas and nursing practice, , USA 1978
TSCHUDIN V., Ethics in nursing. The caring relationship, , Oxford 2001
TSCHUDIN V., Ethics nurses and patients, , TSCHUDIN V.Ethics nurses and patients. London: Sat
SINGER P., Ética práctica, , Barcelona 1995
DURAND G., Introduction générale à la Bioétique: Historie, concepts et dutils, , Québec 1999
WATSON J., Le caring: philosophie et sciencie des soins infirmiers, , Paris 1998
MUYSKENS J., Moral problems in Nursing. A philosophical investigation, , USA 1982
GRACIA D., Procedimientos de decisión en ética médica, , Madrid 1991
|
Altres recursos
Revista Nursing Ethics: www.arnoldpublishers.com/Journals(Journpages/09697330.htm
Actualidad en derecho Sanitario: www.actualderechosanitario.com
Asociación Española de Derecho
Sanitario: www.aeds.org
Consejo Internacional de
Enfermeria www.icn.ch
Declaración de Derchos Humanos www.unhchr.ch/udhr/lang/spn.htm
Ministerio de Sanidad www.msc.es
Organización mundial de la Salud www.who.es
Base de datos Cuidatge www.teledoc.urv.es/cuidatge
Codigo de Etica de la Enfermeria
Española www.ocenf.org |
|
Altres comentaris |
PLA DE TREBALL
Aquest pla de treball és la descripció detallada d’allò que ha de fer l’estudiant per assolir els objectius de l’assignatura. Es a dir, quines són les diferents activitats que ha de portar a terme per superar amb èxit l’assignatura.
Aquesta organització hauria de ser molt clara i estar a disposició de l’estudiant a principi de curs. No obstant, el format sobre el que es dissenyarà aquest pla ha de contemplar una estructura dinàmica que permeti la flexibilitat i la pressa de decisions en el curs de l’assignatura.
El grau de detall pot ser variable, si bé hi ha uns mínims que han de ser assegurats. Intentarem posar exemples en aquest sentit.
|
|