DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura BIOÈTICA I Codi 185121101
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMENEZ HERRERA, MARIA FRANCISCA
Adreça electrònica mariafrancisca.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMENEZ HERRERA, MARIA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Conocimiento relevante de las capacidades para aplicar ética, legislación y las humanidades a la práctica enfermera.
  AC4 Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona.
  AC9 Capacidad de representar y defender los intereses del paciente. Dentro del contexto clínico y comunitario, capacidad de educar, facilitar, supervisar y dar apoyo a los estudiantes de cuidados de salud y a otros trabajadores sociosanitarios.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Explorar el judici ètic i la seva repercussió en l’atenció a l apersona i a la familia AC3
AC4
AC9
BC7

Continguts
Tema Subtema
BLOC I.- Etica i Bioètica
Tema 1 Introducció a l’ètica: Teoríes ètiques.
Tema 2 Los valores morales y los conflictos éticos.
Tema 3 La dimensión de la persona: Diferentes perspectivas.
Tema 4 Introducción a la bioética: Los principios de bioética.
BLOC II.- Aspectes ètics relacionats amb la pràctica d’infermeria.
Tema 5 Ètica dels cuidatges
Tema 6 Ètica i Infermeria en la pràctica clínica:
Enfermería en las unidades de cuidados críticos
Bioética y muerte.
Bioética y multiculturalidad.
Tema 7 Etica y gestión de los servicios sanitarios.
Tema 8 Metiodologia a la pressa de decissions ètiques
BLOC III.- Legislació i Infermeria
Tema 9 Normas constitucionales, administrativas y civiles de implicación en la práctica profesional de enfermería.
Tema 10 Regulación legal de la práctica enfermera: La responsabilidad.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 14 21
Seminaris
3 0.75 3.75
Treballs
1 25 26
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 0 8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del desenvolupament de la mateixa així com l'evaluació.
Sessió Magistral Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne.
Seminaris Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d’un tema en concret, o s’aporta material per estimular la discussió i l’anàlisi , on l’alumne ha de arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades.
Treballs Una narrativa analitzada envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris La participació al grups de treball del seminaris. 20 %
Treballs Una narrativa analitzada envers l’ètica aplicada als cuidatges d’infermeria. 80 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Colegio Oficial de ATS y Diplomados de Enfermería, CODIGO DE ETICA DE ENFERMERÍA, , Barcelona 1986
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería, CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA, , Madrid 1989
, CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL DE ENFERMERAS, , Ginebra 1988
CORBELLA I DUCH. J., Curs de legislació sanitària, , Barcelona 1995
KEROUAC S et al., El pensamiento enfermero, , Barcelona 1996
LEINNIGER M., Ethical and moral dimensions of care, , Detroit 1990
DAVIS A y AROSKAR M., Ethical dilemas and nursing practice, , USA 1978
VIELVA J., Ética de las profesiones. Enfermería, , Bilbao 2002
VALLS MOLINS R., Ética para enfermería, , Barcelona 1996
ANTÓN ALMENARA P., Ética y legislación, , Barcelona 2000
MEDINA CASTELLANO D., Ética y legislación, , Madrid 2002
CORTINA A et al., Ética y legislación en enfermería, , Madrid 1996
ARROYO M.P, SERRANO A., Ética y Legislación en Enfermería. Bases Ético jurídicas para el ejercicio profesional, , Madrid 1989
GRACIA D., Fundamentos de la bioética, , Madrid 1989
JIMÉNEZ ORANTES M., Introducción al Derecho, , Barcelona 1993
TOMAS GARRIDO GM (coord.), Manual de Bioética, , Barcelona 2001
BEAUCHAMP TL, CHILDRESS JF., Principles of biomedical ethics, 3er. Ed. Oxford University Press, New York 1989

Complementària THOPSON J y THOMPSON H., Bioethical decisión making for nurses, , Connecticut 1985
BUSQUETS SURRIBAS M y ANTÓN ALMENARA P., Bioética y enfermería en Materiales de Bioética y Derecho, , Barcelona 1996
MARTÍN SERRANO A., El derecho de los profesionales sanitarios, , Madrid 1992
DAVIS A y AROSKAR M., Ethical dilemas and nursing practice, , USA 1978
TSCHUDIN V., Ethics in nursing. The caring relationship, , Oxford 2001
TSCHUDIN V., Ethics nurses and patients, , TSCHUDIN V.Ethics nurses and patients. London: Sat
SINGER P., Ética práctica, , Barcelona 1995
DURAND G., Introduction générale à la Bioétique: Historie, concepts et dutils, , Québec 1999
WATSON J., Le caring: philosophie et sciencie des soins infirmiers, , Paris 1998
MUYSKENS J., Moral problems in Nursing. A philosophical investigation, , USA 1982
GRACIA D., Procedimientos de decisión en ética médica, , Madrid 1991

Altres recursos

Revista Nursing Ethics:

www.arnoldpublishers.com/Journals(Journpages/09697330.htm

Actualidad en derecho Sanitario:

www.actualderechosanitario.com

Asociación Española de Derecho Sanitario:

www.aeds.org

Consejo Internacional de Enfermeria

www.icn.ch

Declaración de Derchos Humanos

www.unhchr.ch/udhr/lang/spn.htm

Ministerio de Sanidad

www.msc.es

Organización mundial de la Salud

www.who.es

Base de datos Cuidatge

www.teledoc.urv.es/cuidatge

Codigo de Etica de la Enfermeria Española
www.ocenf.org

Recomanacions


 
Altres comentaris
PLA DE TREBALL Aquest pla de treball és la descripció detallada d’allò que ha de fer l’estudiant per assolir els objectius de l’assignatura. Es a dir, quines són les diferents activitats que ha de portar a terme per superar amb èxit l’assignatura. Aquesta organització hauria de ser molt clara i estar a disposició de l’estudiant a principi de curs. No obstant, el format sobre el que es dissenyarà aquest pla ha de contemplar una estructura dinàmica que permeti la flexibilitat i la pressa de decisions en el curs de l’assignatura. El grau de detall pot ser variable, si bé hi ha uns mínims que han de ser assegurats. Intentarem posar exemples en aquest sentit.