DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CUIDATGE I NOVES DEMANDES DE SALUT Codi 185121103
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Adreça electrònica msagrario.acebedo@urv.cat
angels.pallares@urv.cat
Professors/es
ACEBEDO URDIALES, MARIA SAGRARIO
PALLARÈS MARTI, ÀNGELS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC2 Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales.
  AC7 Capacidad de dar apoyo emocional e identificar cuando son necesarios los consejos de un especialista u otras intervenciones en situaciones complejas.
  AC8 Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad.
  AC9 Capacidad de representar y defender los intereses del paciente. Dentro del contexto clínico y comunitario, capacidad de educar, facilitar, supervisar y dar apoyo a los estudiantes de cuidados de salud y a otros trabajadores sociosanitarios.
  AC10 Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes.
  AC13 Conocimiento relevante de la capacidad de aplicar política nacional e internacional en materia de salud.
  AC19 Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico.
  AC20 Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
MÓDUL I Anàlisis i revisió de la situació actual en les noves demandes de salut en els seus aspectes socials i epistemològics Identificar els orígens històrics de la salut pública Analitzar l'influencia de la cultura en el concepte de salut Explorar les noves demandes de salut AC8
AC13
BC3
CC3
MÓDUL II Anàlisi del judici clínic infermer i la seva resposta a les demandes de salut - Explorar els problemes i factors associats al desenvolupament del judici clínic infermer - Analitzar els processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals centrades en les necessitats de salut de les persones AC2
BC1
BC5
BC8
CC3
MÓDULO III: Cuidatge i demandes de salut en situacions i escenaris crítics -Identificar els recursos que utilitzen els professionals per modular les respostes emocionals pròpies i facilitar el clima social -Explorar els dominis de la pràctica en l' atenció al malalt crític i família en relació al confort en les diferents dimensions i en el final de la vida -Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars AC8
AC20
BC4
BC8
BC10
BC11
CC6
MÓDULO IV: MÓDULO IV: Cuidatge i demandes de salut en escenaris i situacions de cronicitat - Explorar la cronicitat especialment les demandes relacionades amb el dolor, la dependència i la discapacitat AC1
AC2
AC7
BC6
BC9
BC11
CC4
MÓDULO V: Cuidatges i problemes de salut emergents. Multiculturalitat versus Immigració - Explorar noves situacions de salut - Compendre el fenomen de la Multiculturalitat - Analitzar la diversitat d'intervencions sociosanitaries rel.lacionades amb l'immigració. Coneixer les patologies "típiques" de la població immigrada - Anlitzar les necessitats de les noves i velles families des de la perspectiva de la salut AC1
AC8
AC9
AC10
AC19
BC1
BC3
BC6
BC9
CC3

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I:
Anàlisis i revisió de la situació actual en les noves demandes de salut en els seus aspectes socials i epistemològics


UNITAT TEMATICA 1:
La Construcció social de la salut i de la demanda sanitària

Els orígens històrics i socials de la salut publica i del concepte de Seguretat de l'Estat
La gènesis i evolució dels Sistemes de Salut del Estat espanyol fins a l'actualitat
La construcció social de la salut
-Cultura forma de vida i conductes de salut
-El valor de la salut
-Escenaris socials en el s. XXI
-La salut i els medis de comunicació
-El fenomen de la globalització
-Creació social de la demanda sanitària i de les “necessitats de salut” en l'actual societat de consum avançada

UNITAT TEMATICA 2:
Epidemiologia de les noves demandes de salut
Concepte actual de epidemiologia.
Noció de epidemiologia social
Evolució demogràfica en les societats desenvolupades
Viure, emmalaltir i morir en la societat del benestar: noves demandes
-Demandes relacionades amb l'envelliment
-Demandes relacionades amb la immigració
-Demandes relacionades amb velles i noves dependències
-Demandes relacionades amb la producció social del cos
-Necessitats de les famílies
La salut publica enfront dels efectes secundaris del progrés
-Efectes adversos d'activitat assistència
-Atenció a la dependència
-La salut en els mitjans de comunicació: un cas la Revista MIA


MÓDUL II
Revisió i anàlisis dels judici clínic infermer i la seva resposta a les demandes de salut
UNIDAD TEMÁTICA 3:
Factors que influeixen en el desenvolupament del raonament i judici clínic
-Problemes actuals i solucions para desenvolupar el judici clínic
-Implicacions para la pràctica de la filosofia i teoria personal que emmarca el cuidatge
-La competència clínica. El modelo de Dreyfus de adquisició de habilitats aplicat a la infermeria

UNIDAD TEMÁTICA 4:
Del raonament diagnòstic - terapèutic al raonament pràctic .Models de judici clínic. eficàcia i relació amb la pràctica clínica.
-El judici clínic i ètic dels experts en resposta a les demandes de salut del pacient y familia. La investigació de P. Benner. La construcció social del coneixement Una eina per avançar en el judici clínic
MÓDUL III
Cuidatge i demandes de salut del pacient crític i família, escenaris i situacions

UNIDAD TEMÁTICA 5 :
L'escenari i els actors. Una construcció etnogràfica
La vivència de la situació crítica i las resposta dels pacients.
La articulació del judici clínic en la pràctica infermera en escenaris de cuidatges crítics: una visió de conjunt
UNITAT TEMÁTICA 6:
Les demandes de la situació i el cuidatge como resposta de salut
-Confort i pacient crític
-Identificació i solució de problemes clínics en pacients particulars
-Cuidar a les famílies dels pacients
-Afrontant la mort: cuidatges en-el-final-de-la-vida i toma de decisions
UNIDAD TEMÁTICA 7
Socialització del coneixement.
-Comunicació de perspectives múltiples: clínica, ètica y perspectiva pràctica
MÓDULO IV
Cura i demandes de de salut en escenaris i situacions de cronicidad

UNITAT TEMÁTICA 8:
Noves demandes de salut i relació amb la personalitat
- La crisis de la salut mental
- Canvis actuals de la personalitat
- La crisis de la familia versus malaltia mental
- Tractament no farmacològic versus farmacològic com base de la terapèutica.
- Recursos sòcio-sanitaris disponibles.

UNITAT TEMATICA 9
El suport psicològic al malalt de càncer: i de la sida
- Factors psicosocials en la aparició i evolució del càncer
- El impacte psicosocial del portador del VIH
- Instruments de suport emocional
- Teràpies complementaries al tractament del càncer
UNITAT TEMATICA 10
L’atenció al malalt al final de la seva vida:
- Les Cures Pal•liatives
- Aspectes psicosocials de les Cures Pal•liatives
- Informació i comunicació amb el malalt terminal
- El procés de dol
- Principals cuidatges del malalt i família en situació de final de vida

MODULO V
Cuidatges i problemes de salut emergents.
Multiculturalitat versus Immigració
UNITAT TEMATICA 11
Formació per a la comprensió de la Multiculturalitat en salut
- Integració, assimilació, mestissatge. Definicions
- Examinar el fenomen de les migracions nacionals al llarg del s. XX.
- Conèixer el fenomen de les migracions internacionals durant el s. XX i XXI, tendències.
- Reptes de les societats multiculturals: instruments per a la intervenció.
- Necessitat de comprendre la diversitat per a la intervenció sociosanitaria
UNITAT TEMATICA 12
L'accessibilitat dels immigrants al Sistema Sanitari públic.
- La primera “entrada”: els Serveis d’Urgències
- L’emigrant consolidat: l’atenció primària
- Patologies típiques dels immigrants trencant tabús.
- Els professionals sanitaris davant la immigració.
- Experiències a l´atenció sanitària d´immigrants als Països Europeus
UNITAT TEMATICA 13
Estructura familiar: velles i noves famílies
- Complementarietat del sistema sanitari
- Costos invisibles de les necessitats de salut
- Dependència i cuidadors informals
- La salut un mite: desigualtats
- Diferències de gènere en la salut
- Estil de vida?: l'obesitat i diabetis








Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Seminaris
19 47 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
20 70 90
Debats
3 7.2 10.2
Sessió Magistral
12 12 24
Presentacions / exposicions
12 48 60
Treballs
20 100 120
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 6 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls
Seminaris En cada un dels moduls es presentaran a través d'expertes punts rellevants dels mateixos. Els alumnes realitzarant posteriorment una reflexió que presentaran en grup de dos o individualment
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis per fomentar la reflexió (exercicis de "para i pensa". Exercicis sobre problemes prevalents i intervencions infermeres en diferents situacions estudiades. Estudi de casos en ABP
Debats Al llarg del curs s'establirant una serie de debats sobre temes consensuats previaments a l'aula.
Es crearant dos grups defensant posicions dicotómiques sobre el mateix tema.
Sessió Magistral Classes explicatives i participatives
Presentacions / exposicions Al llarg del curs es presentarant en el sí de la assignatura tots els treballs, individuals i/o col.lectius
Treballs Es proposarant diversos treballs individuals i/o col.lestius que ajudarà a aprofundir al alumne en temes de especial rellevancia

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Debats
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Proves objectives de preguntes curtes
Descripció
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats de recerca, presentació de treballs, etc. Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treball tutoritzat individual o grupal sobre resolució de casos 05% de la nota
Presentacions / exposicions Els alumnes comptarant amb dos fitxes: una autoevaluativa i un altre evaluativa de les presentacions del grups 10% de la nota
Treballs Treball tuturitzat i pautat al llarg del curs. Se evaluarà tan el treball escrit (cneixements teòrics i pràctics, raonament crític) com la presentació oral 20% de la nota
Atenció personalitzada Afavorir el desenvolupament de la seva autonomia en el procés d'ensenyament-aprenentatge 05%
Proves objectives de preguntes curtes - Exercicis individuals 20%


- Treball monogràfic (mesures de confort o caring a les famílies) 20%

- Conclusions generals
20% de la nota

20% de la nota


20% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació mitjançant portafoli que contindrà les evidències descrites


Fonts d'informació

Bàsica Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D., Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach, Saunders, In Press - To be published December, Philadelphia:1998
Abanades, S. Peiró, AM, Farré, M.,, Club drugs: los viejos fármacos son las nuevas drogas de fiesta, BCN Medicina Clínica, 123: 305-11, 2004
Atkins S, Developing Underlying In The Move Towards Reflective Practice in Reflective Practice In Nursing, Burns. S & Bulman C., 2000
Pallarés Marti À, y Rifa Ros R., Enfermería y multiculturalidad. Estrategia docente para afrontar la diversidad, Metas de Enfermeria 4: 16-19, 2005
Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C., Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics, New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing, 1996
Moreno Preciado M., Inmigracion hoy: el reto de los cuidados transculturales, Index de Enfermería 42, Pg: 29-33, 2003
Equipo Red de Salud, La interculturalidad en el centro de salud, R. Red de Salud, 2001
Marquez, S. y Meneu, R., La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
González López-Valcarcel, B., La obesidad como problema de salud y como negocio, Gestión Clínica y Sanitaria, 7: 83-7, 2005
Robles Gonzalez,E., Garcia Bernabeu Mestre, J, La transición sanitaria en España desde 1900 al 1990, Rev. Española Salud Pública 70: 221-33, 1996
Altarriba, F, Las nuevas adicciones, El médico, 2004
Watson J., Le caring: philosophie et science des soins infirmiers, Paris. Editions Seliarslan, 1998
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional, Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia, 2004
Boykin A; Schoenhofer, Nursing as caring: A Model for transforming Practice, New York National League for Nursing Press,, 2003
Benner, P., Practica de enfermería progresiva, Barcelona. Grijalbo, 1987
Bayés, R., Psicologia oncologica, Barcelona: Martínez Roca, 1995
Roach S, The Human Act of Caring, Ottawa. Canadian hospital association, 1987

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent