Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado. |
|
AC2 |
Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales. |
|
AC7 |
Capacidad de dar apoyo emocional e identificar cuando son necesarios los consejos de un especialista u otras intervenciones en situaciones complejas. |
|
AC8 |
Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad. |
|
AC9 |
Capacidad de representar y defender los intereses del paciente. Dentro del contexto clínico y comunitario, capacidad de educar, facilitar, supervisar y dar apoyo a los estudiantes de cuidados de salud y a otros trabajadores sociosanitarios. |
|
AC10 |
Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes. |
|
AC13 |
Conocimiento relevante de la capacidad de aplicar política nacional e internacional en materia de salud. |
|
AC19 |
Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico. |
|
AC20 |
Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria) |
Objectius |
Competències |
MÓDUL I Anàlisis i revisió de la situació actual en les noves demandes de salut en els seus aspectes socials i epistemològics
Identificar els orígens històrics de la salut pública
Analitzar l'influencia de la cultura en el concepte de salut
Explorar les noves demandes de salut
|
AC8 AC13
|
BC3
|
CC3
|
MÓDUL II Anàlisi del judici clínic infermer i la seva resposta a les demandes de salut
- Explorar els problemes i factors associats al desenvolupament del judici clínic infermer
- Analitzar els processos de raonament i judici clínic que sostenen les pràctiques professionals centrades en les necessitats de salut de les persones
|
AC2
|
BC1 BC5 BC8
|
CC3
|
MÓDULO III: Cuidatge i demandes de salut en situacions i escenaris crítics
-Identificar els recursos que utilitzen els professionals per modular les respostes emocionals pròpies i facilitar el clima social
-Explorar els dominis de la pràctica en l' atenció al malalt crític i família en relació al confort en les diferents dimensions i en el final de la vida
-Analitzar la connexió entre judici e intervenció en poblacions de pacients particulars
|
AC8 AC20
|
BC4 BC8 BC10 BC11
|
CC6
|
MÓDULO IV: MÓDULO IV: Cuidatge i demandes de salut en escenaris i situacions de cronicitat - Explorar la cronicitat especialment les demandes relacionades amb el dolor, la dependència i la discapacitat
|
AC1 AC2 AC7
|
BC6 BC9 BC11
|
CC4
|
MÓDULO V: Cuidatges i problemes de salut emergents. Multiculturalitat versus Immigració - Explorar noves situacions de salut - Compendre el fenomen de la Multiculturalitat - Analitzar la diversitat d'intervencions sociosanitaries rel.lacionades amb l'immigració. Coneixer les patologies "típiques" de la població immigrada - Anlitzar les necessitats de les noves i velles families des de la perspectiva de la salut |
AC1 AC8 AC9 AC10 AC19
|
BC1 BC3 BC6 BC9
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Mòdul I:
Anàlisis i revisió de la situació actual en les noves demandes de salut en els seus aspectes socials i epistemològics
|
UNITAT TEMATICA 1:
La Construcció social de la salut i de la demanda sanitària
Els orígens històrics i socials de la salut publica i del concepte de Seguretat de l'Estat
La gènesis i evolució dels Sistemes de Salut del Estat espanyol fins a l'actualitat
La construcció social de la salut
-Cultura forma de vida i conductes de salut
-El valor de la salut
-Escenaris socials en el s. XXI
-La salut i els medis de comunicació
-El fenomen de la globalització
-Creació social de la demanda sanitària i de les “necessitats de salut” en l'actual societat de consum avançada
UNITAT TEMATICA 2:
Epidemiologia de les noves demandes de salut
Concepte actual de epidemiologia.
Noció de epidemiologia social
Evolució demogràfica en les societats desenvolupades
Viure, emmalaltir i morir en la societat del benestar: noves demandes
-Demandes relacionades amb l'envelliment
-Demandes relacionades amb la immigració
-Demandes relacionades amb velles i noves dependències
-Demandes relacionades amb la producció social del cos
-Necessitats de les famílies
La salut publica enfront dels efectes secundaris del progrés
-Efectes adversos d'activitat assistència
-Atenció a la dependència
-La salut en els mitjans de comunicació: un cas la Revista MIA
|
MÓDUL II
Revisió i anàlisis dels judici clínic infermer i la seva resposta a les demandes de salut
|
UNIDAD TEMÁTICA 3:
Factors que influeixen en el desenvolupament del raonament i judici clínic
-Problemes actuals i solucions para desenvolupar el judici clínic
-Implicacions para la pràctica de la filosofia i teoria personal que emmarca el cuidatge
-La competència clínica. El modelo de Dreyfus de adquisició de habilitats aplicat a la infermeria
UNIDAD TEMÁTICA 4:
Del raonament diagnòstic - terapèutic al raonament pràctic .Models de judici clínic. eficàcia i relació amb la pràctica clínica.
-El judici clínic i ètic dels experts en resposta a les demandes de salut del pacient y familia. La investigació de P. Benner. La construcció social del coneixement Una eina per avançar en el judici clínic |
MÓDUL III
Cuidatge i demandes de salut del pacient crític i família, escenaris i situacions
|
UNIDAD TEMÁTICA 5 :
L'escenari i els actors. Una construcció etnogràfica
La vivència de la situació crítica i las resposta dels pacients.
La articulació del judici clínic en la pràctica infermera en escenaris de cuidatges crítics: una visió de conjunt
UNITAT TEMÁTICA 6:
Les demandes de la situació i el cuidatge como resposta de salut
-Confort i pacient crític
-Identificació i solució de problemes clínics en pacients particulars
-Cuidar a les famílies dels pacients
-Afrontant la mort: cuidatges en-el-final-de-la-vida i toma de decisions
UNIDAD TEMÁTICA 7
Socialització del coneixement.
-Comunicació de perspectives múltiples: clínica, ètica y perspectiva pràctica |
MÓDULO IV
Cura i demandes de de salut en escenaris i situacions de cronicidad
|
UNITAT TEMÁTICA 8:
Noves demandes de salut i relació amb la personalitat
- La crisis de la salut mental
- Canvis actuals de la personalitat
- La crisis de la familia versus malaltia mental
- Tractament no farmacològic versus farmacològic com base de la terapèutica.
- Recursos sòcio-sanitaris disponibles.
UNITAT TEMATICA 9
El suport psicològic al malalt de càncer: i de la sida
- Factors psicosocials en la aparició i evolució del càncer
- El impacte psicosocial del portador del VIH
- Instruments de suport emocional
- Teràpies complementaries al tractament del càncer
UNITAT TEMATICA 10
L’atenció al malalt al final de la seva vida:
- Les Cures Pal•liatives
- Aspectes psicosocials de les Cures Pal•liatives
- Informació i comunicació amb el malalt terminal
- El procés de dol
- Principals cuidatges del malalt i família en situació de final de vida
|
MODULO V
Cuidatges i problemes de salut emergents.
Multiculturalitat versus Immigració |
UNITAT TEMATICA 11
Formació per a la comprensió de la Multiculturalitat en salut
- Integració, assimilació, mestissatge. Definicions
- Examinar el fenomen de les migracions nacionals al llarg del s. XX.
- Conèixer el fenomen de les migracions internacionals durant el s. XX i XXI, tendències.
- Reptes de les societats multiculturals: instruments per a la intervenció.
- Necessitat de comprendre la diversitat per a la intervenció sociosanitaria
UNITAT TEMATICA 12
L'accessibilitat dels immigrants al Sistema Sanitari públic.
- La primera “entrada”: els Serveis d’Urgències
- L’emigrant consolidat: l’atenció primària
- Patologies típiques dels immigrants trencant tabús.
- Els professionals sanitaris davant la immigració.
- Experiències a l´atenció sanitària d´immigrants als Països Europeus
UNITAT TEMATICA 13
Estructura familiar: velles i noves famílies
- Complementarietat del sistema sanitari
- Costos invisibles de les necessitats de salut
- Dependència i cuidadors informals
- La salut un mite: desigualtats
- Diferències de gènere en la salut
- Estil de vida?: l'obesitat i diabetis
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Seminaris |
|
19 |
47 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
70 |
90 |
Debats |
|
3 |
7.2 |
10.2 |
Sessió Magistral |
|
12 |
12 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
48 |
60 |
Treballs |
|
20 |
100 |
120 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
6 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació dels diferents mòduls |
Seminaris |
En cada un dels moduls es presentaran a través d'expertes punts rellevants dels mateixos. Els alumnes realitzarant posteriorment una reflexió que presentaran en grup de dos o individualment |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis per fomentar la reflexió (exercicis de "para i pensa". Exercicis sobre problemes prevalents i intervencions infermeres en diferents situacions estudiades. Estudi de casos en ABP |
Debats |
Al llarg del curs s'establirant una serie de debats sobre temes consensuats previaments a l'aula.
Es crearant dos grups defensant posicions dicotómiques sobre el mateix tema. |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives |
Presentacions / exposicions |
Al llarg del curs es presentarant en el sí de la assignatura tots els treballs, individuals i/o col.lectius |
Treballs |
Es proposarant diversos treballs individuals i/o col.lestius que ajudarà a aprofundir al alumne en temes de especial rellevancia |
|
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Debats |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
Acompanyament a els alumnes en les seves activitats de recerca, presentació de treballs, etc.
Seguiment i orientació individual o en grup dels treballs proposats
Tutories dels grups o individuals de treball com element d'aprenentatge i autoevaluació |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treball tutoritzat individual o grupal sobre resolució de casos |
05% de la nota |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes comptarant amb dos fitxes: una autoevaluativa i un altre evaluativa de les presentacions del grups |
10% de la nota |
Treballs |
Treball tuturitzat i pautat al llarg del curs. Se evaluarà tan el treball escrit (cneixements teòrics i pràctics, raonament crític) com la presentació oral |
20% de la nota |
Atenció personalitzada |
Afavorir el desenvolupament de la seva autonomia en el procés d'ensenyament-aprenentatge |
05% |
Proves objectives de preguntes curtes |
- Exercicis individuals 20%
- Treball monogràfic (mesures de confort o caring a les famílies) 20%
- Conclusions generals
|
20% de la nota
20% de la nota
20% de la nota |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació mitjançant portafoli que contindrà les evidències descrites |
Bàsica |
Benner, P., Hooper-Kyriakides, P., Stannard, D., Clinical Wisdom and Interventions in Critical Care: A Thinking-In-Action Approach, Saunders, In Press - To be published December, Philadelphia:1998
Abanades, S. Peiró, AM, Farré, M.,, Club drugs: los viejos fármacos son las nuevas drogas de fiesta, BCN Medicina Clínica, 123: 305-11, 2004
Atkins S, Developing Underlying In The Move Towards Reflective Practice in Reflective Practice In Nursing, Burns. S & Bulman C., 2000
Pallarés Marti À, y Rifa Ros R., Enfermería y multiculturalidad. Estrategia docente para afrontar la diversidad, Metas de Enfermeria 4: 16-19, 2005
Benner, P., Tanner, C., & Chesla, C., Expertise in Nursing: Caring, Clinical Judgment and Ethics, New York: Springer. Won Book of the Year Award, American Journal of Nursing, 1996
Moreno Preciado M., Inmigracion hoy: el reto de los cuidados transculturales, Index de Enfermería 42, Pg: 29-33, 2003
Equipo Red de Salud, La interculturalidad en el centro de salud, R. Red de Salud, 2001
Marquez, S. y Meneu, R., La medicalización de la vida y sus protagonistas, Gestión Clínica y Sanitaria, 2003
González López-Valcarcel, B., La obesidad como problema de salud y como negocio, Gestión Clínica y Sanitaria, 7: 83-7, 2005
Robles Gonzalez,E., Garcia Bernabeu Mestre, J, La transición sanitaria en España desde 1900 al 1990, Rev. Española Salud Pública 70: 221-33, 1996
Altarriba, F, Las nuevas adicciones, El médico, 2004
Watson J., Le caring: philosophie et science des soins infirmiers, Paris. Editions Seliarslan, 1998
Watson J., Modelo del caring como guía para la evaluación, medición y registro de la práctica enfermera profesional, Ponencia Libro de V Simposium internacional de diagnósticos de enfermería Valencia, 2004
Boykin A; Schoenhofer, Nursing as caring: A Model for transforming Practice, New York National League for Nursing Press,, 2003
Benner, P., Practica de enfermería progresiva, Barcelona. Grijalbo, 1987
Bayés, R., Psicologia oncologica, Barcelona: Martínez Roca, 1995
Roach S, The Human Act of Caring, Ottawa. Canadian hospital association, 1987
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|