DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ECONOMIA DE LA SALUT Codi 185121104
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Adreça electrònica misericordia.carles@urv.cat
Professors/es
CARLES LAVILA, MISERICÒRDIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura vol analitzar la complexa realitat de l’entorn sanitari utilitzant els fonaments i la metodologia de l’anàlisi econòmica bàsica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC5 Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación.
  AC10 Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes.
  AC13 Conocimiento relevante de la capacidad de aplicar política nacional e internacional en materia de salud.
  AC14 Ser concientes de los principios de financiación de cuidados sociosanitarios y de la utilización eficiente de los recursos.
  AC17 Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados.
  AC18 Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información.
  AC19 Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico.
  AC20 Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Exposar la relació entre economia, serveis sanitaris i salut. Remarcar els objectius d’eficiència i equitat. AC13
AC14
AC18
BC6
CC3
Estudiar el funcionament del mercat sanitari i del mercat assegurador AC13
AC14
BC4
BC15
CC3
Aprofundir en la relació entre professionals sanitaris i usuaris de la que se’n dedueix la compra de serveis sanitaris i els resultats de salut de la població AC17
AC19
BC6
Introduir el concepte d’avaluació econòmica de les tecnologies sanitàries AC5
AC10
AC13
BC5
BC6
Reflexionar sobre el paper de del sector públic en l’entorn sanitari AC14
AC20
BC6

Continguts
Tema Subtema
PART I Anàlisi econòmica i entorn sanitari
Tema 1 Salut, economia i economia de la salut: Economia i salut. Determinants de la salut. Necessitat social. Objectius econòmics del sistema sanitari: eficiència i equitat.
PART II Els mercats de l’entorn sanitari
Tema 2 El mercat sanitari: Model de referència. Errades de mercat. Comportaments estratègics. Intervenció pública.
Tema 3 El mercat de les assegurances sanitàries: Presa de decisions i incertesa. Preferències pel risc. La funció d'assegurament. Problemes d'informació.
PART III El comportament dels agents
Tema 4 Els consumidors: La demanda de serveis sanitaris. La demanda de salut.
Tema 5 Els professionals i les institucions sanitàries: La relació entre professionals i pacients. El problema principal agent. Els sistemes de retribució. La demanda induïda. L'hospital com unitat de producció. Models de comportament hospitalari. Finançament de les institucions sanitàries.
PART IV Avaluació econòmica
Tema 6 La presa de decisions quan els recursos són escassos: Fonaments de l'avaluació econòmica. Estimació dels costos. Mesura dels resultats. Tractament de la incertesa en els estudis de l'avaluació econòmica. Criteris de decisió.
PART V Respostes institucionals
Tema 7 Els sistemes sanitaris: Definició de sistema sanitari. Antecedents polítics i socials. Evolució dels sistemes sanitaris. Anàlisi comparada dels sistemes actuals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
22 44 66
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 0 8
Resolució de problemes, exercicis
0 14 14
Treballs
0 24 24
Pràctiques a través de TIC
0 8 8
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
0 1 1
Proves pràctiques
0 1 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta l’assignatura i s’exposen, detingudament, els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral S’introdueixen els continguts bàsics de cada tema i s’orienta a l’estudiant en relació a la bibliografia que ha de fer servir en les hores de treball personal.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S'exposen els continguts pràctics de l'assignatura i es desenvolupen exercicis semblants als d'avaluació.
Resolució de problemes, exercicis L'estudiant ha de resoldre aquest bloc d'exercicis individualment. L'activitat forma part de l’avaluació.

Treballs L'alumne ha de revisar i treballar individualment, i en profunditat, dues lectures. Aquesta activitat forma part de l'avaluació.
Pràctiques a través de TIC Durant el curs, i a través del moodle, s'introdueixen exercicis i lectures relacionades directament amb el contingut del curs. Es pretén que l'alumne vagi autoavaluant l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Pràctiques a través de TIC
Atenció personalitzada
Descripció
Cada estudiant haurà de comentar periòdicament la marxa del curs amb la professora. Qualsevol dubte es podrà resoldre mitjançant el correu electrònic, o personalment en una hora de consulta acordada prèviament. Per el bon desenvolupament dels treballs d’avaluació seria convenient fer ús de l’atenció personalitzada.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis L'avaluació consisteix en resoldre individualment un bloc d’exercicis, que s’ha de lliurar el dia de la prova escrita i no s’admet fora d’aquesta data.
15%
Treballs Hi ha dos treballs durant el curs. Ambdós tenen com a referència una lectura.

Per cadascuna s'han de resoldre unes qüestions específiques.

Sobre tot es valoren les respostes crítiques i raonades.

Els treballs s’han de lliurar el dia de la prova presencial i no s’admeten fora d’aquesta data.
25%
Proves objectives de preguntes curtes Avaluació dels continguts teòrics del programa 40 %
Proves pràctiques Avaluació dels continguts pràctics del programa 20 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Folland, S. Goodman, AC. I Stano, M., The economics of health and health care, New Jersey: Prentice Hall, 4a Edició, 2004
Hidalgo, A. et al., Economía de la Salud, Madrid: Piramide, 2000
López Casasnovas, G. Y Ortún, V., Economía y Salud: fundamentos y políticas, Madrid: Ediciones Encuentro, 1998
McPake, B., Health Economics: an international perspective, London: Routledge, 2002
Mochón, F., Principios d Economía, Madrid: McGraw Hill, 3a Edició, 2006
Nicholson, W., Teoria Microeconómica: principios básicos y aplicaciones, Madrid: Thomson, 8a Edició, 2004
Ortún, V., La economía en sanidad y medicina: instrumentos y limitaciones, Barcelona: La llar del libre, 1991
Pindyck y Rubinfeld, Microeconomía, Madrid: Prentice Hall, 5a Edició, 2001
Schiller, B.R., Principios esenciales de economía, Madrid: McGraw Hill, 4a Edició, 2002

Complementària

Cada tema del programa té material de suport específic on s’hi fa constar la bibliografia detallada de cada tema i els capítols de cadascuna de les referències de la bibliografia general que corresponen.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GESTIÓ DE SERVEIS DE SALUT I SOCIOSANITARIS/185121105
ANÀLISI DE DADES QUANTITATIVES/185121205

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent