DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GESTIÓ DE SERVEIS DE SALUT I SOCIOSANITARIS Codi 185121105
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Adreça electrònica mcarme.nogues@urv.cat
Professors/es
NOGUÉS DOMINGO, MARIA CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en tots els aspectes de la gestió infermera des de la gestió de persones fins a la gestió institucional i el seu funcionament. Prenen consciència de la influència del treball infermer en el conjunt i buscant maneres de millorar l'autonomia, la responsabilitat i la flexibilitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC8 Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad.
  AC10 Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes.
  AC11 Capacidad de valorar el riesgo y de promocionar activamente el bienestar y la seguridad de toda la gente del entorno de trabajo (incluido él mismo).
  AC14 Ser concientes de los principios de financiación de cuidados sociosanitarios y de la utilización eficiente de los recursos.
  AC15 Capacidad de identificar y de tratar comportamientos desafiantes.
  AC17 Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar models de gestió innovadors que afrontin eficazment les noves necessitats del sistema de salut. AC8
AC10
BC3
BC4
Identificar i aplicar les habilitats necessàries per a construir relacions humanes positives en el treball multidisciplinar del cuidatge. AC8
AC15
BC4
BC8
BC10
BC11
BC12
Liderar la gestió de cuidadges en el procés assistencial. AC8
AC10
AC11
BC4
BC9
BC10
BC11
Conèixer i aplicar els instruments oportuns per a millorar l'organizació del treball i la gestió dels recursos. AC8
AC10
AC11
BC14
CC5
Analitzar els conceptes de financiació, provisió, millora i qualitat dels serveis assistencials. AC11
AC14
Coneixer els elements que asseguren un coneixement i control de la qualitat en una empresa de serveis AC8
AC10
BC15
Prendre consciència i analitzar els mitjans disponibles per assolir un desenvolupament integral amb equilibri personal, professional i social AC17
BC3
BC8
BC9
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Gestió institucional Objectius i metes
Planificació i gestió de la demanda
Liderar, Dirigir, Innovar
Gestió de persones Gestionar cuidatges, gestionar persones, gestionar equips
La comunicació en el dia a dia
Gestió de conflictes
Desenvolupament professional
Marketing personal i institucional
Gestió de serveis, de pressupostos i de tangibles Els proveïdors de la sanitat catalana
Gestió del pressupost
Gestió de tangibles
Gestió de serveis
Gestió del funcionament Garantia de qualitat
Planificació estratègica de la qualitat
Gestió de processos i de resultats
Sistemes de qualitat. Models EFQM i ISO
Gestió del funcionament Gestió del temps
Innovació i gestió del canvi. Resistències
Prendre decissions, resoldre problemes
Gestió del risc
La/les crisis
MÒDUL D'ORIENTACIÓ PROFESSIONAL I CIUTADANIA Anàlisis i discussió del meu projecte de vida professional.
Anàlisis i discussió de la meva responsabilitat social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 20 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 20 30
Debats
5 0 5
Treballs
3 45 48
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
0 3 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura. Metodologia de treball. Criteris d’avaluació
Sessió Magistral Introducció dels continguts bàsics de cada tema. Fonts de bibliografia i orientació sobre l'aprenentatge
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercisis resolts a classe per ajudar a clarificar conceptes i actituds, a bona part dels temes del programa
Debats Diferents sessions, inclouran debats sobre el tema.
Treballs Al llarg del desenvolupament de l’assignatura, es faran: 1 treball de grup, un treball individual i un treball individual dintre del Mòdul d'Orientació Professional.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
Qualsevol dubte o problema es podrà resoldre per correu electrònic o personalment. A l'inici de l'assignatura es donaran els dies i hores per fer l'atenció personalment. És important l'assessoria per l'elaboració dels treballs, base de l'avaluació

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball de grup
Treball individual
Mòdul d'Orientació
50%
30%
20%
Altres

Per aprovar l'assignatura, han d'estar els tres parámetres aprovats

 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Les dades de presentació dels treballs es donarán el primer dia de classe i serán al llarg de l'asignatura. En el cas de no presentar-se un treball en la data indicada, es podrá allargar el plaç de presentació fins el 1 de Juny com a màxim.
- L'assistència al Mòdul d'Orientació será obligatòria per aprovar l'assignatura
- La presentació dels tres treballs es obligatòria per aprovar l'assignatura


Fonts d'informació

Bàsica Peters, T., Re-imagina. La excelencia empresarial en una era perturbadora, , 2003 Madrid
Wilson T., Manual del empowerment, , 1997 Barcelona
Garcia Castañeda S, Dolan S., La Dirección por valores: el cambio más allá de la dirección por objetivos, , 1997 Madrid
Levy-Leboyer C., Gestion de las competencias, , 1997 Barcelona
Varo J., Gestion estrategica de la calidad en los servicios sanitarios, , 1994 Madrid
Cosialls Pueyo D., Gestion clinica y gerencial de hospitales, , 2000 Madrid
Mayo A., Las organizaciones que aprenden (the power of learning), , 2000 Barcelona
Mascaray E.J., Mas alla de la comunicación interna, , 1998 Barcelona

De cada tema, l'alumna disposarà de bibliografia específica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent