Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC18 |
Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información. |
|
AC19 |
Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico. |
|
AC20 |
Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Fonamentar teòricament l'aplicació de la metodologia científica en la planificació i la interpretació de la investigació. |
AC20
|
BC1
|
|
Identificar las necessitats d'investigació en el camp dels cuidatges de la salut, considerant la seva rellevància i pertinència. |
AC19 AC20
|
|
|
Identificar les fonts i els recursos d'informació sanitària disponibles. |
AC18
|
|
|
Realitzar cerques d'informació, identificant la bibliografia més rellevant. |
|
|
CC4
|
Formular hipòtesis d'investigació des del problema de investigació. |
AC19 AC20
|
BC1
|
|
Dissenyar estratègies metodològiques para abordar una investigació segons el propòsit de estudio. |
AC19 AC20
|
BC1
|
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Introducció a la investigació |
Orígens de la investigació.
Conceptes metodològics de la investigació.
Peculiaritats de la investigació i la seva problemàtica.
Investigació qualitativa i investigació quantitativa.
Validesa i fiabilitat de les observacions.
|
Tema 2. De la teoria a la construcció d’indicadors |
Les etapes del procés d’investigació social.
Formulació d’hipòtesis.
Dimensions i tipus de variables.
Nivells de mesura de les variables.
Operacionalització dels conceptes: construcció d’indicadors, codificació de les variables i els indicadors.
|
Tema 3. Els procediments de recollida d’informació: l’enquesta |
L’enquesta: justificació de la seva elecció.
Enquesta personal, col•lectiva, postal i telefònica.
Instrument de recollida de dades: el qüestionari.
Etapes, format i tipus de preguntes del qüestionari.
Consideracions sobre la validesa i els límits del qüestionari.
|
Tema 4. El cas de les enquestes de salut |
Objectius de les enquestes de salut.
Metodologia de la recollida d’informació.
Disseny de l’instrument de recollida d’informació.
Les enquestes de salut a nivell comparatiu.
|
Tema 5. L’organització de la informació en una matriu de dades en SPSS |
Construcció d’una matriu de dades en SPSS a partir de l’observació.
Codificació i recodificació de les variables de la matriu.
Creació d’índex a partir de variables de la matriu.
Operacions matemàtiques bàsiques amb la matriu de dades.
|
Tema 6. L’anàlisi univariant de les dades: la lògica de l’anàlisi comparativa |
Importància de l’anàlisi comparativa.
Operacions bàsiques de comparació: distribucions de freqüències.
Anàlisi descriptiva d’una variable: mesures de tendència central i de dispersió i la seva interpretació.
Tècniques de representació gràfica de les variables.
|
Tema 7. Intervals de confiança |
Intervals de confiança per a variables qualitatives i quantitatives.
Diferència entre dues mitjanes
Diferència entre dues proporcions
|
Tema 8. L’anàlisi bivariant |
Concepte d’associació i d’independència entre variables.
La tabulació de dades: distribucions bidimensionals.
Estudi i anàlisi de les taules de correlació i de les taules de contingència.
Tests d’independència estadística per a taules de contingència.
Un cas específic: l'anàlisi de residus estandarditzats.
Mesura del grau d’associació en l’anàlisi bivariable: variables nominals i ordinals.
Mesura del grau d’associació per a variables d’interval: correlació
Predicció a través de l'anàlisi de regressió.
|
Tema 9. Introducció a l'ànàlisi multivariant |
Nocions bàsiques.
Anàlisi cluster.
Anàlisi discriminant.
Anàlisi factorial.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
18 |
36 |
54 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
10 |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
24 |
60 |
84 |
Treballs |
|
0 |
35 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
20 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
24 |
0 |
24 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió d’introducció a l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació |
Sessió Magistral |
Sessions de presentació dels conceptes i continguts bàsics del temari de l’assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions dedicades a la resolució de dubtes, treball amb dades i exercicis del temari de l’assignatura |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions d’aplicació pràctica dels continguts teòrics de l’assignatura realitzades amb el programa estadístic SPSS |
Treballs |
Realització de treballs obligatoris sobre els continguts pràctics de l’assignatura. Aquests treballs es realitzaran a partir de les sessions pràctiques a l’aula d’informàtica i seran avaluats com a part de la qualificació final individual |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes en entorn telemàtic guiat |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Descripció |
Tutoria individualitzada:
Tutorització de la marxa del curs, de l’assimilació de continguts, treballs individuals d’exposició i resolució de problemes i casos pràctics
Tutoria en grup:
Tutorització dels treball final en grup i dels treballs en grup que impliquin exposicions |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Avaluació dels treballs en grup efectuats pels alumnes |
10 % |
Resolució de problemes, exercicis |
Avaluació de la participació individual i en grup dels casos pràctics i problemes que es plantegin al llarg del curs, tant en l'aula ordinària com en entorn virtual |
10 % |
Proves pràctiques |
Prova individual sobre exercicis pràctics amb programari estadístic |
50 % |
Proves objectives de tipus test |
Prova individual de preguntes teòriques sobre els continguts |
30 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura és imprescindible: a) Realitzar i entregar el treball individual o col·lectiu. b) Aprovar la prova pràctica individual. c) Aprovar la prova objectiva tipus test. Amb aquestes tres notes superades, es procedirà a cal·lcular la nota final segons el pes de cada apartat. |
Bàsica |
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi bivariable de dades estadístiques, , 1999 Barcelona
LÓPEZ ROLDÁN, P.; LOZARES COLINA, C., Anàlisi multivariable de dades estadístiques, , 2000 Barcelona
FILGUEIRA, E., Análisis de datos con SPSSWIN, , 2001 Madrid
SÁNCHEZ CARRIÓN,J.J., Manual de análisis de datos, , 1995 Madrid
FARRÉ, M.; RUIZ, A., Pràctiques d’estadística amb SPSS, , 1999 Barcelona
BRUNET,I.; BELZUNEGUI,A. i PASTOR,I., Tècniques d’investigació social: Fonaments epistemològics i metodològics, , Barcelona 2000
|
|
Complementària |
AZOFRA, H.J., Cuestionarios, , 1999 Madrid
GARCÍA FERRANDO,M.; IBÁÑEZ,J. i ALVIRA,F., El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación, , 1994 Madrid
NAVARRO RUBIO, M.D., Encuestas de salud, CIS. Cuadernos Metodológicos, , 1994 Madrid
BISQUERRA, R., Introducción conceptual al análisis multivariable, Vol.1, 1989 Barcelona
ROJAS TEJADA,A.J.; et al., Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos, Síntesis, , 1999 Madrid
GOODALE,J.G., La entrevista. Técnicas y aplicaciones para la empresa, , 1990 Madrid
BERICAT, E., La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social, , 1998 Barcelona
QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L., Manual de recerca en ciències socials, , 1997 Barcelona
CEA D’ANCONA, Ma A, Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social, Síntesis, , 1996 Madrid
GARCÍA FERRANDO,M., Sobre el método. Problemas de investigación empírica en Sociología, , 1979 Madrid
GARCÍA FERRANDO,M., Socioestadística, , 1985 Madrid
DOMENECH,J., Tablas de estadística, , 1992 Barcelona
LUQUE MARTÍNEZ,T., Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados, , 2000 Madrid
SIERRA BRAVO,R., Técnicas de investigación social: ejercicios y problemas, , 1995 Madrid
|
|
|
Altres comentaris |
Aquesta assignatura suposa un coneixement dels termes, conceptes i procediments estadístics bàsics.
Es recomana a l'alumnat que acompany el desenvolupament de l'assignatura amb un manual bàsic d'Estadística aplicada a les ciències socials o a les ciències biomèdiques. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|