DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TEORIES I MODELS INFERMERS Codi 185121111
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
VIVES RALATS, CARMEN
Adreça electrònica virtudes.rodero@urv.cat
carme.vives@urv.cat
Professors/es
RODERO SANCHEZ, VIRTUDES
VIVES RALATS, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant La matèria es fonamenta en la presa de decisions orientades a la recerca de la salut i qualitat de vida de les persones/família, grup i comunitat, tot això comporta la compressió i apropiació dels processos que estan en joc en la construcció del coneixement a través de les principals corrents de pensament/ escoles, conceptes, filosofies, i mètodes, així com les lògiques que sustenten l’ acció del cuidatges d’infermeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC4 Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona.
  AC5 Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación.
  AC17 Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC10 Lideratge
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Explicar el desenvolupament històric de la filosofia de la ciència. AC5
AC17
2. Analitzar la construcció del pensament infermer desde els diferents paradigmas i la seva repercussió en el cuidatge. AC5
AC17
BC10
CC4
3. Aplicar la metodólogia de les teorias i models conceptuals a la práctica enfermera AC1
AC4
AC17
BC10
CC4
4.Estudiar el fenómen de la soletat en la clinica desde la perpectiva del caring, i analitzar las seves conseqüències per a la investigació, docència, gestió i assistència. AC1
AC4
AC17
BC4
BC10

Continguts
Tema Subtema
Mòdul I- Corrents de pensament Anàlisis de la construcció del concepte cuidar i corrents de pensament.
Mòdul II- Paradigma Categorització i Integaració Analitzar els conceptes d’infermeria: Salut-malaltia, autonomía,incertessa i confort autocuidatge, adaptació, ansietat,estrès, pèrdua, interacció. Treballant aquest conceptes desde el paradigma de la categorització i el paradigma de la integració.
Mòdul III- Paradigma Transformació Analitzar i aplicar els conceptes a les situacions de cuidatges, basats en fenòmens d’infermeria com : estrès, tristesa, por, pèrdues, soledat, dolor, sofriment, mort, dignitat, qualitat de vida, poder, creació, imaginació, joia.Treballant aquest conceptes desde el paradigma de la transformació
Mòdul IV Elaboració de un treball de camp Realitzar un estudii del fenómen de la soletat, en una persona, desde la perpectiva del caring

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 9 18
Metodologies integrades
39 117 156
Presentacions / exposicions
6 6 12
Treballs
15 15 30
Fòrums de discussió
6 6 12
Seminaris
6 6 12
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Acollida i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts, motivant la participació de l’alumnat.
Metodologies integrades Grup petit:10 alumnes. ABP: 1) Preparació per part del professor d’una situació amb objectius d’aprenentatge, els alumnes identificant hipòtesis de problemes i elaboren un pla de treball. 2) Recerca de documentació i elaboració del pla de treball, per l’alumne 3) Exposició i debat a classe del pla de treball. 4) avaluació del aprenentatge de l’alumne, individual i de grup i del professor. Inici d’un altre procés en el que la situació l’elabora l’estudiant a partir de la seva practica clínica.
Presentacions / exposicions Presentació del treball elaborat per els
diferents grups .
Treballs Treball de camp. Estudi del fenómen ."vivencia de la soletat en les persones grans ".

Utilitzant la narrativa per la recollida de dades. Transcripció i análisis amb el marc de les teoríes del caring: Parse,Watson,Lenninger,Benner....
Fòrums de discussió Discussió i anàlisis entre el grup del fenómen de estudi.Conclusions
Aquesta activitat es fara en el aula
Seminaris Treball de grup vivencial: La presencia

Atenció personalitzada
 
Metodologies integrades
Presentacions / exposicions
Treballs
Descripció
Tutories de seguiment en el procés d'analisi de les situacions de cuidatges Tutories de seguiment per la elaboració del treball de camp

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Asistencia obligatoria 1%
Metodologies integrades Avaluació del aprenentatge de l’alumne, individual i de grup i del professor Es valorarà la justificació de les evidencies, exposició a classe, i el treball en equip. Es imprescindible l’assistència en les classes presencial de ABP. 34%
Presentacions / exposicions Capacitat de sintesis.Expresió oral.Capacitat de resposta fonamentada en principis cientifics i creativitat en la presentació. 5%
Treballs Aplicacó dels principis i conceptes del caring en la construcció i analisis de la narrativa.Expressió escrita.Recerca bibliogáfica sobre el fenómen d'estudi.Les conclusions. 30%
Seminaris Participació activa .Elaboració de principis. 15%
Proves de Desenvolupament Prova escrita de conceptes desenvolupats en el aula 15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C.,Omella,i., Analisis de una narrativa desde la teoría de Parse:"La persona en devenir", , Enfermería clinica gener -febrer,2005
Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C., La mirada de Watson,Benner y Parse para "la buena práctica enfermera", , Index de enfermeria septembre-decembre ,2005
  • Marriner A. Modelos  y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2002
  • McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
  • Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
  • McCloskey J; Bulechek Moorhead M; Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones. Interrelaciones NANDA, NOC, NIC
Complementària , , ,
  • Benner P. De novice à expert. Paris: InterEditions; 1995
  • Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
  • Parse RR. L’Humain en devenir. Nouvelle approche du soin et de la qualité de vida. Bruxelles: De Boeck& Université; 2003
  • Fizpatrick J; Whall A. Conceptual Models of Nursing. California:  Appleton & Lange, 1989
  • Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
  • Watson J. Postmodern Nursing
  • Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002

Altres recursos:

 

Revistes, Congressos, Ponències, Observatori del cuidatge, WEB

Recomanacions