Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado. |
|
AC4 |
Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona. |
|
AC5 |
Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación. |
|
AC16 |
Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación. |
|
AC17 |
Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Explicar el desenvolupament històric de la filosofia de la ciència. |
AC5 AC17
|
|
|
2. Analitzar la construcció del pensament infermer desde els diferents paradigmas i la seva repercussió en el cuidatge. |
AC5 AC17
|
BC10
|
CC4
|
3. Aplicar la metodólogia de les teorias i models conceptuals a la práctica enfermera |
AC1 AC4 AC17
|
BC10
|
CC4
|
4.Estudiar el fenómen de alegría- tristeza en la clinica desde la perpectiva del caring, i analitzar las seves conseqüències per a la investigació, docència, gestió i assistència. |
AC1 AC4 AC17
|
BC4 BC10
|
|
Aplicar Presencia i Silenci, analizant la vivéncia |
AC16
|
BC8 BC15
|
|
Tema |
Subtema |
Mòdul I- Corrents de pensament |
Anàlisis de la construcció del concepte cuidar i corrents de pensament. |
Mòdul II- Paradigma d'ntegració |
Conceptes del metaparadigma d'infermería d’infermeria: de la categarització a l'integració: Salut-malaltia, autonomía,incertessa i confort autocuidatge, adaptació, ansietat,estrès, pèrdua, interacció.
. |
Mòdul III- Paradigma Transformació-sociocrític |
Analitzar i aplicar els conceptes a les situacions de cuidatges, basats en fenòmens d’infermeria com: tristesa, por, perdues, soledat, dolor, sofriment, mort, dignitat, qualitat de vida, poder, creació, imaginació, joia. Exploramt aquest fenóments des de el paradigma de la transformació |
Mòdul IV Elaboració de un treball de camp. |
Realitzar un estudii del fenómen de tristesa -.joia en una persona, desde la perpectiva del caring.Analitzant la narrativa desde la perspectiva del caring |
Modul V- Presencia i silenci |
Práctica de presencia amb consciencia intencional.
Vivencia del silenci |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
9 |
9 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
15 |
15 |
30 |
Fòrums de discussió |
|
6 |
6 |
12 |
Seminaris |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
39 |
117 |
156 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Acollida i presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts, motivant la participació de l’alumnat. |
Presentacions / exposicions |
Presentació del treball elaborat per els
diferents grups . |
Treballs |
Treball de camp. Estudi del fenómen tristesa - joia
Utilitzant la narrativa per la recollida de dades. Transcripció i análisis amb el marc de les teoríes del caring: Parse,Watson,Lenninger.
|
Fòrums de discussió |
Discussió i anàlisis entre el grup del fenómen de estudi.Conclusions
Aquesta activitat es fara en el aula |
Seminaris |
Treball de grup vivencial: La presencia.Moments de caring .Silenci
Analisis dels conceptes de qualita de vida :a traves de la pelicula "Chocolat·
Analisis dels principis del caring a partir de la pelicula "Hable con ella" |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Metodologia PBL.
A partir d'una situació de cuidatges ,els estudiants elaboran hi`'otesis d'aprementatge i un pla de treball.
En la segona sesió presentan els principis cientifics en que fonamentan les hipótesis. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
Tutories de seguiment en el procés d'analisi de les situacions de cuidatges
Tutories de seguiment per la elaboració del treball de camp |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Capacitat de sintesis.Expresió oral.Capacitat de resposta fonamentada en principis cientifics i creativitat en la presentació. |
10% |
Treballs |
Aplicacó dels principis i conceptes del caring en la construcció i analisis de la narrativa.Expressió escrita.Recerca bibliogáfica sobre el fenómen d'estudi.Les conclusions. |
25% |
Seminaris |
Participació activa.Presentació de les vivencias de :Presencia amb consciencia intencional .Moments de Caring .Silenci |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Recerca bibliogáfica .
La capacitat d'analisis
La capacitat d'expresió oral
La capacitat de relacionar les difrents variablsqepantejanle stuacións complexes
La capacitat d'anticipars a les situacions .
|
15% |
Proves de Desenvolupament |
Dues Proves escrites de conceptes desenvolupats en el aula desde el paradigma de l'integració |
30% |
Altres |
Assistència obligatòria |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C.,Omella,i., Analisis de una narrativa desde la teoría de Parse:"La persona en devenir", , Enfermería clinica gener -febrer,2005
Acebedo,S.,Rodero,V.,Vives,C., La mirada de Watson,Benner y Parse para "la buena práctica enfermera", , Index de enfermeria septembre-decembre ,2005
|
- Marriner A. Modelos y Teorìas en enfermería. Barcelona: Mosby; 2002
- McCloskey J; Bulechek G. Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC). Madrid: Mosby; 2004
- Moorhead M; Johnson M; Maas M. Clasificación de Resultados de Enfermería (NOC)
- McCloskey J; Bulechek Moorhead M; Johnson M; Maas. Diagnósticos Enfermeros, Resutados e Intervenciones. Interrelaciones NANDA, NOC, NIC
|
Complementària |
, , ,
|
- Benner P. De novice à expert. Paris: InterEditions; 1995
- Benner P. Interpretive Phenomenology. Londres: Sage; 1994
- Parse RR. L’Humain en devenir. Nouvelle approche du soin et de la qualité de vida. Bruxelles: De Boeck& Université; 2003
- Fizpatrick J; Whall A. Conceptual Models of Nursing. California: Appleton & Lange, 1989
- Watson J. Le caring. Philosophie et science des soins infirmiers. Paris: Seli Arslan; 1998
- Watson J. Postmodern Nursing
- Watson J. Assessing and Measuring. Caring in Nursing and Health Science. New York, 2002
Altres recursos:
Revistes, Congressos, Ponències, Observatori del cuidatge, WEB |
Assignatures que en continuen el temari |
CUIDATGES I NOVES DEMANDES DE SALUT/185121103 | CULTURA I CUIDAR/185121201 | PROJECTE D`INVESTIGACIÓ/185121204 | DILEMES ÈTICS EN LA PRÀCTICA D`INFERMERIA/185121207 |
|
|
Altres comentaris |
Es obligatoria l'asistencia a les clases presencials .La metodologia utiñitzade implica la presencia activa del estuciant .La presentaciió dels casos d'estudi i les vivencies :presencia,moments de caring, silenci aixi com el anális i discusió de peliculas . |
|