DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura CULTURA I CUIDAR Codi 185121201
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Adreça electrònica majesus.montes@urv.cat
mariaantonia.martorell@urv.cat
Professors/es
MONTES MU?OZ, MARIA JESUS
MARTORELL POVEDA, MARIA ANTONIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC2 Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales.
  AC17 Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aproximar-se a la comprensió de les diferències culturals i considerar les necesitats que es plantegen en el procés de salut, malaltia, atenció segons grup cultural i cicle vital AC1
AC2
Assumir la influència de la cultura en les diferents formes d'enfrontament dels processos de salut, malaltia i atenció BC3
Analitzar el propi sistema d'atenció com a sistema cultural BC3
Comunicar-se i comprendre a l'altre respectant les diferències culturals AC1
AC17
Adoptar una actitud innovadora de cuidatge transcultural BC1

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes i mètodes bàsics de l'antropologia Concepte de cultura, enculturació i aculturació. Etnocentrisme i relativisme cultural. La perspectiva emici etic.
2. Tradiccions teòriques en l'antropologia de la salut Antropologia de la medicina i antropologia de la salut. Folkmedicina i medicina tradicional. Corrents teòriques
3. La construcció social dels patiments Malalatia i la seva interpretació. Dispositius de cuidatge com a processos culturals
4. Sistemes d'atenció a la salut imodels mèdics Pràctiques de cuidatge i la seva relació amb canvis socio polítics, econòmics i de valors. Processos assistencials. Autoatenció i ajuda mútua
5. La cultura aplicada al cuidatge infermer Contribucció de l'antropologia a la infermeria. Valoració cultural del cuidatge
6. Diversitat cultural i salut Aspectes culturals i costums que influeixen en la salut. La mirada antropològica en diferents processos de salut

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 20 20
Treballs
0 28 28
Debats
3 4.5 7.5
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició de continguts dela mateixa
Sessió Magistral Explicació dels punts bàsics de cada tema
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Debat sobre una problemàtica concreta relacionada amb una temàtica de l'assignatura
Treballs Reflexió i anàlisi de textos de diferents temes demostrant la comprensió i reflexió dels cobtinguts.
Revisió teòrica i analítica sobre una temàtica concreta.
Debats Discussió en grup a partir de textos i projeccions realitzades a l'aula

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Orientació a l'alumne respecte a la realització dels treballs, cerca de literatura, lectures específiques, etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Els alumnes en base al treball realitzat reflexionen de forma guiada sobre una situació concreta 10%
Treballs Realització de resenyes de les lectures propossades. Desenvolupament i revisió teòrica sobre una temàtica concreta 80%
Debats Discussió guiada en l'aula o on-line sobre un tema propossat 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Comelles, J. (1989): “Ve no se dónde, trae no se qué. Reflexiones sobre el trabajo de campo en antropología de la Salud.”, a: Comelles, J. i Romaní, O., Arxiu d’Etnografia de Catalunya. Dossier: Antropologia de la salut. Nº 7.

Heras, P. (2002): “De enfermera a antropóloga: la experiencia de una transformación”, a: Téllez, A. (comp.), Técnicas de investigación en Antropología. Experiencias de campo. Elche, Universidad Miguel Hernández: 81-110.

Cátedra, M. (1988): “Introducción” y “La enfermedad”, a: La muerte y otros mundos. Enfermedad, suicidio, muerte y más allá entre los vaqueiros de alzada. Gijón, Júcar Universidad: 17-90.

Evans-Pritchard, E.E. (1976): “Curandería”, a: Brujería, magia y oráculos entre los Azande. Barcelona, Anagrama, 439-466.

Comelles, J. M. (1998): “Sociedad, salud y enfermedad: los procesos asistenciales”, a: Martinez, Comelles i Miranda (comp.), Antropología de la medicina. Una década de Jano (1985-1995). Zaragoza, Asociación Trabajo Social y Salud, 135-150.

Leinninger, M. (1995 [1978]): Transcultural nursing. Concepts, theories, research and practices. Nova York, Mc Graw-Hill. (Es facilitarà el capítol 4 traduït a l’espanyol).

Gracia Arnaiz, M. (comp.) (2002): Somos lo que comemos. Estudios de alimentación y cultura en España. Barcelona, Ariel Antropología. (Segona part: cap. 3 i 4).

Lewis, O. (1982): Una muerte en la familia Sánchez. Mèxic. Grijalbo.

Scheper-Hughes, N. (1997): La muerte sin llanto. Violencia y vida cotidiana en Brasil. Barcelona, Ariel. (Introducció i caps.: 3, 4, 5, 8 i 9)

 

Complementària

Ackerknecht, E.H. (1971): Medicina y antropología social. Madrid, Akal.

Aguirre Beltrán, G. (1982): El proceso de aculturación. México, Ciesas, Ediciones de la Casa Chata.

Aguirre Beltrán, G. (1992): Medicina y magia. El proceso de aculturación en la estructura colonial. México, FCE.

Allué. M. (1996): Perder la piel. Barcelona, Planeta/Seix Barral.

Colliere, F. (1993): “La utilización de la antropología para abordar las situaciones de cuidados”. Rol de Enfermería. 179-180: 71-80.

Comelles, J.M. (1993): “La utopía de la atención integral en salud. Autoatención, práctica médica y asistencia primaria”. Revisiones en Salud Publica. 3;169-192

Comelles, J.M. i Martinez, A. (1993): Enfermedad, cultura y sociedad. Madrid, Eudema.

Devereux, G.  (1973): Ensayos de etnopsiquiatría general. Barcelona, Seix Barral.

Foster, G.M. i Anderson, B.G. (1978): Medical anthropology. Nueva York, Alfred A. Knopf.

Foucault, M. (1977): “Historia de la medicalización”, a: Educación médica y salud. 11; 1: 3-25.

Foucault, M. (1995): “La política de la salud en el siglo XVIII”, a: Saber y verdad. Madrid, La Piqueta. 89-106.

Frankenberg, R. (1980): Medical Anthropology and development: a theoretical perspective. Soc. Sci. Med. 14 B: 197-207.

Geertz, C. (1996): Los usos de la diversidad. Barcelona, Paidós.

Good, B. (1994): Medicine, rationality and Knowledge. Berkeley, California University Press.

Good, B. i DelVecchio-Good, M.J. (1980): “The meaning of Symptoms: a cultural hermeneutic model for clinical practice”, a Eisenberg, L. i Kleinman, A. (eds.) The relevance of social science for medicine. Dordrecht, Netherlands, Reidel Publishing Company, 165-196.

Guasch, O. (1997): Observación participante. Madrid, CIS.

Harris, M. (1985): Introducción a la antropología general. Madrid, Alianza editorial.

Harris, M. (1989): Bueno para comer. Enigmas de alimentación y cultura. Madrid, Alianza editorial.

Kenny, M. (eds.) (1980): La antropología médica en España. Barcelona, Anagrama.

Kleinman, A. (1988): The illness narratives. Suffering, healing and the human condition. Nova York, Basic Book.

Kleinmam, A. (1995): Writing at the margin. Discourse between anthropology and medicine. Berkeley, California University Press.

Levi-Strauss (1995): “Magia y relilgión”, a: Antropología estructural. Barcelona, Paidós: 195-227.

Lewis, O. (1982): Una muerte en la familia Sánchez. México, Barcelona, Buenos Aires, Grijalbo.

Llobera, J.R. (1973): Las sociedades primitivas. Barcelona, Salvat.

Llobera, J.R. (1975): La antropología como ciencia. Barcelona, Anagrama.

Martínez, A. (1992): “Eficacia simbólica, eficacia biológica. Hacia un nuevo modelo analítico y terapéutico en la asistencia sanitaria”, Rol de enfermería,172: 61-67.

Menéndez, E. (1990): Antropología Médica. Orientaciones, desigualdades y transacciones. México, Cuadernos de la Casa Chata.

Menéndez, E. (1994): “Familia, participación social y proceso salud, enfermedad, atención. Acotaciones desde las perspectivas de la antropología Médica”, a: Mercado (comp). Familia, Salud y Sociedad. Mexico, Universidad de Guadalajara: 130-162.

Menéndez, E. (1996): “El saber popular como proceso de transformación. Tipos de articulación entre la biomedicina y la medicina popular”, a: Gónzalez Alcantuz y Rodríguez Becerra (eds.) Creer y curar. Biblioteca de Etnología 6, Granada: 31-61.

Módena, M.E. (1990): Madres, médicos y curanderos: diferencia cultural e identidad ideológica. México, CIESAS, Ediciones de la Casa Chata.

Montes, M.J. (1999): “Rituales femeninos. Hacia la maternidad”, Rol de Enfermería 22 (12): 863-869.

Prat, J. (1984): “Reflexions entorn de l’eficàcia simbòlica a l’occident cristià”, a Antropología i Salut. Seminari 2. Barcelona, Fundació Caixa de Pensions: 71-100.

Pujadas, J.J. (1992): El método biográfico: el uso de la historia de vida en ciencias sociales. Madrid, CIS.

Pujadas, J.J. (1993): Etnicidad. Identidad cultural de los pueblos. Barcelona, Eudema.

Scheper-Hughes, N. (1997): La muerte sin llanto. Violencia y vida cotidiana en Brasil. Barcelona, Ariel.

Scrimshaw, S. i Hurtado, E. (1988): Procedimientos de asesoría rápida para programas de nutrición y atención primaria de salud. Enfoques antropológicos para mejorar la efectividad de los programas. Tokio, Universidad de las Naciones Unidas.

Sontag, S. (1989): La enfermedad y sus metáforas. Barcelona, Muchnik Editores.

Taussig, M. (1995): Un gigante en convulsiones. Barcelona, Gedisa.

Uribe, J.M. (1996): Educar y curar. El diálogo cultural en atención primaria. Madrid, Ministerio de Cultura.

 

Recomanacions