DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura INVESTIGACIÓ EN INFERMERIA FAMILIAR I COMUNITÀRIA Codi 185121202
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRE GRAU, CARMEN
Adreça electrònica carme.ferre@urv.cat
Professors/es
FERRE GRAU, CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant Desenvolupar els conceptes bàsics i les habilitats i tècniques necessàries de la teoria Sistemica en el treball familiar i comunitari de la infermera

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC2 Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales.
  AC5 Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación.
  AC9 Capacidad de representar y defender los intereses del paciente. Dentro del contexto clínico y comunitario, capacidad de educar, facilitar, supervisar y dar apoyo a los estudiantes de cuidados de salud y a otros trabajadores sociosanitarios.
  AC10 Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes.
  AC14 Ser concientes de los principios de financiación de cuidados sociosanitarios y de la utilización eficiente de los recursos.
  AC15 Capacidad de identificar y de tratar comportamientos desafiantes.
  AC16 Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC14 Planificació i organització
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Sensibilitzar sobre la importància de la intervenció familiar i comunitària com element afavoridor de les persones amb un problema de salut. AC1
AC16
2. Conèixer els conceptes teòrics i metodològics de la teoria sistèmica. AC2
AC5
AC16
3. Analitzar l'aportació de la teoria sistemàtica en relació el treball familiar i comunitari de la infermera. AC1
AC14
AC15
AC16
4. Coeixer les diferents linies de recerca en enfermeria familiar i comunitaria AC2
AC5
AC9
AC10
AC15
AC16
BC6
BC14
CC3

Continguts
Tema Subtema
UD I: Introducció a la Unitat Didàctica I: Introducció i Metodologia en Infermeria Familiar i Comunitària Tema 1: El model Calgary relatius a l’avaluació d’infermeria familiar: La teoria de sistemes , la teoria de la comunicació, la teoria del canvi.

Tema 2: Metodologia de la entrevista familiar.

Tema 3: Transaccions vital amb l’àmbit familiar.

Tema 4: La intervenció comunitària.

UD II: Intervenció familiar psicoeducativa en les diferents situacions de cuidatge Tema 5: Les famílies d’alt risc: problemes d’abandó i maltractament.

Tema &: Intervenció familiar en situacions de crisi.

Tema 7: Intervenció comunitària en situacions de crisi.

UDIII: Principals camps de recerca en infermeria familiar i comunitaria Tema 8: Recerca en el camp de la salut mental comunitaria
Tema 9 Recerca en el camp de la promoció de la salut
Tema 10 Recerca en l'àmbit comunitari

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
2 0 2
Seminaris
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis
0 10 10
Treballs
0 20 20
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació teòrica del desenvolupament de l’assignatura
Sessió Magistral Introducció teòrica i conceptes bàsics de les Unitats Didàctiques : I, II, III
Seminaris Es realitzaran cinc seminaris sobre : Entrevista Sistemica familiar, Família i procés d’ envelliment, Maltractament familiar, Intervenció en situacions de crisi familiar aguda , Intervenció en situació de crisi comunitària
Resolució de problemes, exercicis A partir del treball del seminari el professor plantejarà diferents casos clínics que i supòsits pràctics relacionats amb la intervenció familiar i comunitària i l’alumne, els té que resoldre abans del següent seminari
Treballs L’alumne realitzarà un treball de camp relacionat amb la unitat didàctica III, amb aplicació de la metodologia de l’assignatura

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Descripció
Es realitzarà un seguiment tutoritzat de l’alumna al llarg del procés d’aprenentatge amb relació a la resolució de problemes i treball de camp, amb sessions presencials o virtuals

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència i participació a les sessions magistrals X%
Seminaris Assistència i participació als seminaris 40%
Resolució de problemes, exercicis Presentació de la resolució de casos clínics i supòsits pràctics 40%
Treballs Treball de camp individual per la avaluació de la Unitat Didàctica III 20%
Proves de Desenvolupament
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Ferré i Grau,C, Depressió: pacients i familiars, Cossetània, Valls,2005
  • Eia Asen, K Intervención familiar: Guia práctica para los profesionales de la salud. Ed. Paidos, Barcelona,1997
  • Lorraine M, W L’infirmière et la famille. Ed. Renouveau pédagogique, Canada, 1995
  • Ham, J Geriatria en Atenciòn Primaria . Ed. Mosby-Doyma. 1994
  • Kornblit, A  Somàtica Familiar. Ed. Gedisa, Barcelona, 1996
Complementària


Es proporcionarà al llarg del curs bibliografia complementaria de cada una de les unitats Didàctiques

Altres recursos:

Els propis de l’entorn de formació virtual de la URV:

Recomanacions