DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura PROJECTE D`INVESTIGACIÓ Codi 185121204
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
FERRE GRAU, CARMEN
Adreça electrònica majesus.montes@urv.cat
carme.ferre@urv.cat
anamaria.borruel@urv.cat
mariadelcarmen.padro@urv.cat
angels.pallares@urv.cat
Professors/es
MONTES MU?OZ, MARIA JESUS
FERRE GRAU, CARMEN
BORRUEL LLOVERA, ANA MARIA
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
PALLARES MARTI, ANGELS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC5 Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación.
  AC10 Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes.
  AC13 Conocimiento relevante de la capacidad de aplicar política nacional e internacional en materia de salud.
  AC19 Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Desenvolupar la recerca en l’àmbit de la infermeria. BC1
BC3
BC11
BC12
CC4
Adquirir un sentit crític i capacitat per a la resolució de problemes. CC4
Prendre consciència de la recerca com a compromís per al desenvolupament de la ciència infermera. BC10
BC11
Desenvolupar un pojecte de recerca en l'àmbit de l'infermeria AC1
AC5
AC10
AC13
AC19
BC1
BC4
BC6
BC13

Continguts
Tema Subtema
I El coneixement científic. Línies d’investigació d’infermeria
Àmbits d’actuació d’infermeria. La comunitat investigadora en relació al problema d’estudi: local, nacional, europea i internacional. Revistes d’infermeria nacionals i internacionals. Index d’impacte i normes de publicació.
II Requisits per desenvolupar la recerca en infermeria. Consideracions ètiques. Protocols d’actuació. Drets fonamentals que ha de respectar l’investigador. Consentiment lliure i informat.
III El problema d’investigació. Justificació del seu estudi. Factibilitat
Origen dels problemes. Components d’un problema. Anàlisi i identificació d’un problema. Formulació del problema. Justificació i factibilitat. Objectius, hipòtesis i variables: concepte, funcions, tipus i formulació.
IV El marc de referència
Funcions. Disseny del marc teòric: antecedents del problema, revisió d’investigacions anteriors, definició de conceptes bàsics, posicionament teòric del investigador. Utilitat del fitxatge bibliogràfic.
V Elaboració de l’informe final, presentació i publicació.
Aspectes formals i normes de presentació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 13.5 22.5
Presentacions / exposicions
1 2 3
Resolució de problemes, exercicis
5 25 30
Treballs
32 160 192
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà les línies i directrius fonamentals del programa i la seva organització formal i temporal.
Sessió Magistral S’explicaràn els conceptes bàsics a partir dels quals l’alumne haurà de profunditzar i treballar.
Presentacions / exposicions Ha fonamentar-se en una exposició que tracti de fer una síntesi de tot el treball fet. Partirà d’un guió orientador fet de la manera més esquemàtica possible i basat en les parts considerades claus del treball. Les característiques principals han de ser la claredat, la síntesi i el rigor. Cal fer èmfasi en el fet que en la presentació oral es durà un estricte control del temps.
Resolució de problemes, exercicis A partir de textos l’alumne realitzarà el seu fixatge tot organitzat l’informació preveient la seva utilització en l’elaboració del projecte de recerca.
Per escrit, i en discussió de grup, s’analitzaran les diferents propostes de projectes dels estudiants, valorant la idoneïtat del tema escollit i la factibilitat de dur-lo a terme.
Planificació del pla de treball i disseny de la recerca especificant el títol, els objectius, hipòtesis i l’estructura que composarà l’estudi. Cal seleccionar el procediment adequat per a la realització del treball (metodologia) i programar el temps que destinarà a cada una de les fases que s’han establert.
Treballs Consisteix en l’elaboració d’un projecte de recerca en infermeria.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Es basarà en l’orientació de l’alumne vers l’organització i fonamentació del projecte de recerca; com cercar bibliografia específica, com organitzar la informació, com portar a terme l’anàlisi de les dades, etc S’orientarà a l’alumne en l’elaboració del fixatge de textos necessaris per l’elaboració del projecte. Així mateix, es tutoritzarà l’elaboració d’un pre-projecte de recerca. L’alumne rebrà atenció personalitzada vers com elaborar l’informe final de recerca i com presentar oralment el seu disseny.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions A la presentació escrita es valorarà tant els aspectes conceptuals com metodologics del projecte, així com les qüestions formals (ortografia, gramatica, etc.).
Pel que fa a la presentació oral es valorarà la capacitat de síntesi de l’alumne i la seva capacitat per a presentar els aspectes més rellevants de la recerca en un temps establert.
20 %
Resolució de problemes, exercicis L’alumne presentarà un mínim de cinc fixatges de textos en els quals es valorarà la idoneïtat per la recerca, l’organització de la informació a partir de la lectura i l’anàlisi del propi text. 20 %
Treballs S’avaluarà el disseny de recerca d’acord als criteris establerts i facilitats a l’estudiant a l’inici de l’assignatura. 60 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica GIL PIZARRO, J., Cómo hablar en publico, , 1997 Madrid
ESTELLE, P; DEREK S., Como obtener un doctorado, , 2001 Barcelona
ECO, U, Cómo se hace una tesis, , 1997 Barcelona
TEJADA, J., El proceso de investigación científica, , 1997 Barcelona
FORTIN, MF., El proceso de investigación: de la concepción a la realización, , 1999 Méxic
ICART, MT; FUENTESAZ,c, Elaboraciòn y presentación de un proyecto de investigación y una tesina, , 2001 Barcelona
LAPORTE,J-R, Principios bàsicos de la investigacvión clìnica, 2A. Edició, 2001 Barcelona

Complementària ANDER-EGG, E. AGUILAR IBAÑEZ, M.J., Cómo elaborar un proyecto, , 1996 Argentina
HUTH, E., Cómo escribir y publicar trabajos en ciencias de la salud, , 1993 Barcelona
CAMERON, J ., El derecho y el placer de escribir. Curso de escritura creativa, , 1999 Mátoles
HEMPEL, C.G., Filosofia de la Ciencia Natural, , 1999 Madrid
ECHEVARRIA, J., Introducción a la Metodología de la Ciencia, , 1999 Madrid
RUSSELL, B., La perspectiva científica, , 1989 Barcelona
PINEAULT, R. DELEVUY, C., La planificación Sanitaria, , 1992 Barcelona
ANGUERA, M. T., Manual de prácticas de observación, , 1988 México. D.F.
RUIZ OLABUÉNAGA, J.L., Metodologia de la investigación cualitativa, vol. 15, 1999 Bilbao
NOTTER LE, H., Principios de la Investigación en Enfermería, , 1992 Barcelona
DAY RA, ¿Cómo escribir y publicar trabajos científicos?, , 1996 Washintong
CHALMERS, A. F., ¿Qué es esta cosa llamada ciencia?, , 1990 Madrid

Altres recursos

Trabajos de investigación: presentación, estructura,  normas y citas bibliográficas.

http: // members.tripod.com/~sibumce

 

Recomanacions