Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado. |
|
AC5 |
Capacidad de aplicar teorías de enfermería a la práctica profesional y redefinirlas mediante un proceso de investigación. |
|
AC10 |
Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes. |
|
AC13 |
Conocimiento relevante de la capacidad de aplicar política nacional e internacional en materia de salud. |
|
AC19 |
Capacidad de identificar y resolver problemas de salud actuales o potenciales, mediante el método científico. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Desenvolupar la recerca en l’àmbit de la infermeria. |
|
BC1 BC3 BC11 BC12
|
CC4
|
Adquirir un sentit crític i capacitat per a la resolució de problemes. |
|
|
CC4
|
Prendre consciència de la recerca com a compromís per al desenvolupament de la ciència infermera. |
|
BC10 BC11
|
|
Desenvolupar un pojecte de recerca en l'àmbit de l'infermeria |
AC1 AC5 AC10 AC13 AC19
|
BC1 BC4 BC6 BC13
|
|
Tema |
Subtema |
I |
El coneixement científic. Línies d’investigació d’infermeria
Àmbits d’actuació d’infermeria. La comunitat investigadora en relació al problema d’estudi: local, nacional, europea i internacional. Revistes d’infermeria nacionals i internacionals. Index d’impacte i normes de publicació.
|
II |
Requisits per desenvolupar la recerca en infermeria. Consideracions ètiques. Protocols d’actuació. Drets fonamentals que ha de respectar l’investigador. Consentiment lliure i informat. |
III |
El problema d’investigació. Justificació del seu estudi. Factibilitat
Origen dels problemes. Components d’un problema. Anàlisi i identificació d’un problema. Formulació del problema. Justificació i factibilitat. Objectius, hipòtesis i variables: concepte, funcions, tipus i formulació.
|
IV |
El marc de referència
Funcions. Disseny del marc teòric: antecedents del problema, revisió d’investigacions anteriors, definició de conceptes bàsics, posicionament teòric del investigador. Utilitat del fitxatge bibliogràfic.
|
V |
Elaboració de l’informe final, presentació i publicació.
Aspectes formals i normes de presentació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
9 |
13.5 |
22.5 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
2 |
3 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
25 |
30 |
Treballs |
|
32 |
160 |
192 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà les línies i directrius fonamentals del programa i la seva organització formal i temporal. |
Sessió Magistral |
S’explicaràn els conceptes bàsics a partir dels quals l’alumne haurà de profunditzar i treballar. |
Presentacions / exposicions |
Ha fonamentar-se en una exposició que tracti de fer una síntesi de tot el treball fet. Partirà d’un guió orientador fet de la manera més esquemàtica possible i basat en les parts considerades claus del treball. Les característiques principals han de ser la claredat, la síntesi i el rigor. Cal fer èmfasi en el fet que en la presentació oral es durà un estricte control del temps. |
Resolució de problemes, exercicis |
A partir de textos l’alumne realitzarà el seu fixatge tot organitzat l’informació preveient la seva utilització en l’elaboració del projecte de recerca.
Per escrit, i en discussió de grup, s’analitzaran les diferents propostes de projectes dels estudiants, valorant la idoneïtat del tema escollit i la factibilitat de dur-lo a terme.
Planificació del pla de treball i disseny de la recerca especificant el títol, els objectius, hipòtesis i l’estructura que composarà l’estudi. Cal seleccionar el procediment adequat per a la realització del treball (metodologia) i programar el temps que destinarà a cada una de les fases que s’han establert.
|
Treballs |
Consisteix en l’elaboració d’un projecte de recerca en infermeria. |
|
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Es basarà en l’orientació de l’alumne vers l’organització i fonamentació del projecte de recerca; com cercar bibliografia específica, com organitzar la informació, com portar a terme l’anàlisi de les dades, etc
S’orientarà a l’alumne en l’elaboració del fixatge de textos necessaris per l’elaboració del projecte. Així mateix, es tutoritzarà l’elaboració d’un pre-projecte de recerca.
L’alumne rebrà atenció personalitzada vers com elaborar l’informe final de recerca i com presentar oralment el seu disseny. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
A la presentació escrita es valorarà tant els aspectes conceptuals com metodologics del projecte, així com les qüestions formals (ortografia, gramatica, etc.).
Pel que fa a la presentació oral es valorarà la capacitat de síntesi de l’alumne i la seva capacitat per a presentar els aspectes més rellevants de la recerca en un temps establert.
|
20 % |
Resolució de problemes, exercicis |
L’alumne presentarà un mínim de cinc fixatges de textos en els quals es valorarà la idoneïtat per la recerca, l’organització de la informació a partir de la lectura i l’anàlisi del propi text. |
20 % |
Treballs |
S’avaluarà el disseny de recerca d’acord als criteris establerts i facilitats a l’estudiant a l’inici de l’assignatura. |
60 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
GIL PIZARRO, J., Cómo hablar en publico, , 1997 Madrid
ESTELLE, P; DEREK S., Como obtener un doctorado, , 2001 Barcelona
ECO, U, Cómo se hace una tesis, , 1997 Barcelona
TEJADA, J., El proceso de investigación científica, , 1997 Barcelona
FORTIN, MF., El proceso de investigación: de la concepción a la realización, , 1999 Méxic
ICART, MT; FUENTESAZ,c, Elaboraciòn y presentación de un proyecto de investigación y una tesina, , 2001 Barcelona
LAPORTE,J-R, Principios bàsicos de la investigacvión clìnica, 2A. Edició, 2001 Barcelona
|
|
Complementària |
ANDER-EGG, E. AGUILAR IBAÑEZ, M.J., Cómo elaborar un proyecto, , 1996 Argentina
HUTH, E., Cómo escribir y publicar trabajos en ciencias de la salud, , 1993 Barcelona
CAMERON, J ., El derecho y el placer de escribir. Curso de escritura creativa, , 1999 Mátoles
HEMPEL, C.G., Filosofia de la Ciencia Natural, , 1999 Madrid
ECHEVARRIA, J., Introducción a la Metodología de la Ciencia, , 1999 Madrid
RUSSELL, B., La perspectiva científica, , 1989 Barcelona
PINEAULT, R. DELEVUY, C., La planificación Sanitaria, , 1992 Barcelona
ANGUERA, M. T., Manual de prácticas de observación, , 1988 México. D.F.
RUIZ OLABUÉNAGA, J.L., Metodologia de la investigación cualitativa, vol. 15, 1999 Bilbao
NOTTER LE, H., Principios de la Investigación en Enfermería, , 1992 Barcelona
DAY RA, ¿Cómo escribir y publicar trabajos científicos?, , 1996 Washintong
CHALMERS, A. F., ¿Qué es esta cosa llamada ciencia?, , 1990 Madrid
|
Altres recursos
Trabajos de investigación: presentación, estructura, normas y citas bibliográficas.
http: // members.tripod.com/~sibumce
|
|