DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura DILEMES ÈTICS EN LA PRÀCTICA D`INFERMERIA Codi 185121207
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
JIMENEZ HERRERA, MARIA FRANCISCA
Adreça electrònica mariafrancisca.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMENEZ HERRERA, MARIA FRANCISCA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Conocimiento relevante de las capacidades para aplicar ética, legislación y las humanidades a la práctica enfermera.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar els principis de bioètica a la pràctica d’infermeria AC3
BC4
Aplicar des dels diferents models i teories d’infermeria la dimensió ètica dels cuidatges. BC4
BC7
Donar resposta als problemes ètics que es plantegen a la pràctica professional. AC3
BC4

Continguts
Tema Subtema
BLOC I El conflicte ètic
Tema 1 Origen d’un conflicte ètic.
Tema 2 Els valors y el principis de bioètica
Tema 3 L’origen dels conflictes.
BLOC II Anàlisi del conflicte ètic
Tema 4 Anàlisi de la situació en el context actual: Actual Duty.
Tema 5 Metodologies d’anàlisis
BLOC III Documents de suport
Tema 6 Codis d’ètica professionals e institucionals
Normatives jurídiques
Cartes, convenis i declaracions
BLOC IV Casos pràctics
Tema 7 Anàlisi de casos pràctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 14 21
Seminaris
5 10 15
Treballs
1 20 21
Resolució de problemes, exercicis
0 0 0
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Distingeixo dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l’aprenentatge es du a terme a l’aula, envers l’exposició oral d’un tema pel professor i les classes expositives-interactives on a mes de la lliçó magistral hi ha la participació de l’alumne, introduint la relació comunicativa entre el professor i alumne.
Seminaris
Treballs Anàlisi i resolució d’un cas pràctic.
Resolució de problemes, exercicis Al voltant d’exemples de situacions en referència a un fet o a una persona. Es reconstrueix una seqüència de decisions o activitats amb la finalitat de que l’alumne reaccioni davant d’ella com si l’estigués vivint realment.

Atenció personalitzada
 
Seminaris
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Mètode individualitzat per orientar a l’alumne d’acord amb les seves necessitats personals de formació i pel l’elaboració del treball.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris La participació al grups de treball del seminaris. 25 %
Treballs Desenvolupament en grup d’un cas pràctic 75 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Courceiro, A., Bioética para clínicos, , Madrid 1999
Materiales de bioética y derecho, Casado M., , Barcelona 1996
Cardona, X., El equipo interdisciplinar en la toma de decisiones en bioética, una aproximación. En VVAA. Ensayos de bioética, , Barcelona 2003
Antón Almenara, P., Ética y legislación, , Barcelona 1993
Medina Castellano, D., Ética y legislación, , Madrid 2002
Gracia Guillen,D., Procedimientos de decisión e ética clínica, Ediciones de la Universidad Complutense de Madrid. Colección textos de Apoyo 10/1991, Madrid 1991

Complementària

En el decurs de l’assignatura es facilitarà bibliografia i documentació específica per facilitar l’anàlisi de cada cas.

Recomanacions