DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura GÈNERE I PRÀCTICA PROFESSIONAL Codi 185121208
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Adreça electrònica mariadelcarmen.padro@urv.cat
Professors/es
PADRO CABELLO, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant La filosofia bàsica del curs Gènere i Pràctica Professional, és que existeixen diferències comunicatives entre els gèneres i que aquestes afecten a la pràctica professional en general i en el camp de la salut en particular. L’aproximació general del curs es basarà en les aportacions de dues disciplines molt concretes: la sociolingüística i la comunicació. M’agradaria que quan s’acabi el curs el recordeu no només perquè heu après moltes coses noves sinó també perquè heu passat una “bona” estona es­brinant aquest món complex i apassionant que és diu comunicació i que quan el relacionem amb el gènere és potser encara més sorprenent i més proper del que pugui semblar. Bona sort i que junts passem una bona estona!.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Conocimiento relevante de las capacidades para aplicar ética, legislación y las humanidades a la práctica enfermera.
  AC4 Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona.
  AC10 Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes.
  AC16 Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer, entendre i identificar les diferències entre gènere, comunicació i cultura. AC3
AC10
BC11
Explicar diferents visions de com els individus ens convertim en persones d’un gènere determinat AC3
Reflexionar sobre la construcció social de la desigualtat de gènere AC4
AC10
BC7
BC11
Acceptar les diferències comunicatives verbals i no verbals entre els gèneres i reconèixer com aquestes afecten a la pràctica professional AC10
BC11
Identificar els estereotips institucionals relacionats amb el gènere i com incideixen en la pràctica professional. AC10
BC11
Desenvolupar habilitats comunicatives que ajudin a millorar la comunicació verbal i no verbal tant en l’àmbit privat com en el professional AC10
AC16
BC4
BC11

Continguts
Tema Subtema
Introducció al gènere. Relació entre gènere, comunicació i cultura
Gènere i sexe
Construcció del gènere Aproximacions teòriques al estudi de gènere
Teories Biològiques
Teories Interpersonals
Teories Culturals
Gènere i cultura Expectatives culturals sobre el gènere.
Créixer masculí o/i créixer femení
Gènere i percepció Percepció dels mitjans de comunicació del paper femení i/o masculí
Àrees que descriuen com els mitjans de comunicació representen el gènere
Implicacions que te la representació del gènere dins els mitjans de comunicació
Gènere i comunicació verbal Com el llenguatge expressa les visions culturals en relació el gènere
Estils masculins i femenins de comunicació verbal
Malentesos entre els gèneres
Gènere i comunicació no verbal Funcions de la comunicació no verbal
Formes masculines i femenines de comunicació no verbal
Implicacions de la comunicació no verbal en relació el gènere
Gènere i comunicació en l’àmbit laboral Estereotips relacionats amb ser masculí o femení
Estereotips dins la comunicació professional
El gènere dins l’àmbit laboral

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 13.5 22.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 2.5 12.5
Treballs
4 20 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Es donaran els fonaments teòrics del curs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es treballarà el tot el grup classe i/o en grups més reduïts, practicant els continguts teòrics de les sessions magistrals
Treballs S’aplicarà individualment o en grups de dos els aprenentatges assolits en les sessions magistrals i en els tallers pràctics

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció individual. Tot i que degut a les característiques del curs bona part del seguiment del mateix es farà en grups durant les classes pràctiques.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball individual sobre una pel•lícula per veure com s’han interioritzat i s’apliquen els conceptes 100 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Stewart, L, Cooper, P., Stewart, A. & Friedley S., Communication and Gender, , Boston 1998
WOOD JULIA T., GENDERED LIVES, , WOWADSWORTH 1999
Tannen, D. La comunicación entre HOMBRES y MUJERES a la hora del trabajo. Buenos Aires: Javier Verga, Tannen, D. La comunicación entre HOMBRES y MUJERES a la hora del trabajo. Buenos Aires: Javier Vergara Editor; 1996., , Buenos Aires 1996
Tannen, D., Tu no me entiendes, , Buenos Aires 1995

Complementària Hall, E. T., El Lenguaje Silencioso, , Madrid 1989
OTERO, LUIS, LA SECCIÓN FEMENINA, , MADRID 1999
Gray, J., Los hombres son de Marte, las mujeres de Venus, , Barcelona 1993

FILMOGRAFIA

Acoso. USA: Warner BROS; 1994

En qué piensan las mujeres. USA: Paramount Pictures; 2000

El diario de Bridget Jones. Inglaterra: Miramax Films / UP; 2001

Mi querida señorita. España: El Imán / Incine; 1971

Intimo y personal. USA: Avnet / Kerner; 1996

Pretty woman. USA: Touchstone Pictures; 1990

Billy Eliott. Inglaterra: Working Title Films; 2000

Yentl. USA: United Artist; 1983

Boys don’t cry. USA: Fox Searchlight; 1999

Recomanacions