Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado. |
|
AC2 |
Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales. |
|
AC8 |
Capacidad de liderar, dirigir y coordinar instituciones y equipos en el ámbito del cuidado, priorizando y gestionando el tiempo de forma eficiente mientras se alcanzan los estándares de calidad. |
|
AC10 |
Capacidad de utilizar críticamente las herramientas de evaluación y de auditoría del cuidado según los estándares de calidad relevantes. |
|
AC16 |
Capacidad de informar, de educar, de supervisar y de mantener una comunicación efectiva (incluyendo el uso de tecnologías): con pacientes, familias y grupos sociales, incluidos aquellos con dificultades de comunicación. |
|
AC17 |
Capacidad de aceptar la responsabilidad de su propio aprendizaje desarrollo profesional utilizando la evaluación y la investigación como medio para reflejar y mejorar su actuación y aumentar la calidad de los servicios prestados. |
|
AC18 |
Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorporació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria) |
Objectius |
Competències |
•Adquirir els coneixements i les habilitats per poder emprar els ordinadors amb autonomia.
|
AC1 AC10 AC16 AC18
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC8 BC10 BC11 BC13 BC14 BC15
|
CC2 CC4 CC5 CC6
|
• Prendre consciència sobre la importància de les TIC pel desenvolupament professional d’Infermeria. |
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC10 BC11 BC13
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
• Utilitzar les eines informàtiques d’ús estès. |
AC1 AC8 AC16 AC17 AC18
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6 BC13
|
CC2 CC4 CC5 CC6
|
• Ser capaç de resoldre els petits problemes que puguin sorgir amb l’ús de l’ordinador. |
AC1 AC8 AC16 AC17 AC18
|
BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC10 BC13 BC15
|
CC2 CC4 CC5 CC6
|
• Conèixer i demostrar habilitats en l’ús de les eines bàsiques d’un paquet ofimàtic i les seves aplicacions com a complement de les funcions pròpies d’infermeria. |
AC1 AC2 AC8 AC16 AC17 AC18
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC8 BC10 BC11 BC13
|
CC2 CC6
|
• Adquirir els conceptes mínims per poder treballar amb editors gràfics.
|
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC8 BC10 BC13 BC14
|
CC2 CC4 CC6
|
• Conèixer i saber utilitzar les eines de cerca i comunicació com a element de relació i comunicació. |
AC1 AC2 AC8 AC16 AC18
|
BC4 BC11 BC12 BC13
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
Unitat 1:
Coneixements d'usuari relatius al PC, xarxa i entorn operatiu.
|
Ordinadors i perifèrics: components, utilitat i funcionament:
Operacions d’engegada i aturada de l’ordinador i els perifèrics.
•Operacions bàsiques amb el ratolí i el teclat.
Els monitors (engegada, estalvis de pantalla, mode d’espera, controls d'ajust).
•Les unitats de disc (la unitat A:, CD-ROM, DVD, ...).
•Els altaveus, auriculars i micròfon.
•La impressora: programari, funcionament i principals característiques.
|
Unitat 2:
Coneixements d'un paquet ofimàtic:
|
•OpenOffice.org Writer
•OpenOffice.org Impress
•OpenOffice.org Calc
•Access |
Unitat 3:
- Coneixements d'un editor gràfic.
|
•Importar o adquirir imatges
•Incloure imatges en documents variats
•Editar i manipular una imatge: El Paint, Picasa, Gimp
|
Unitat 4:
Coneixements de cerca i comunicació:
|
•Creació de blocs
•Correu electrònic:guia ràpida, consells de bon ús, emoticones
•Navegadors: Mozzilla Firefox
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Pràctiques a través de TIC |
|
20 |
20 |
40 |
Fòrums de discussió |
|
4 |
2 |
6 |
|
Atenció personalitzada |
|
5 |
0 |
5 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
6 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació per mig de videoconferència d'una sessió de presentació de l'assignatura, estructura, materials, activitats a presentar, funcionament, tutorització, comunicació, cronograma... presentació de l'assignatura i metodologies. |
Pràctiques a través de TIC |
Per mig del Moodle es presentaran els continguts de l'assignatura amb el format de tutorial i amb recursos complementaris on es presenta el material necessari per fer cada activitat, a l'inici de cada unitat temàtica es presenta un document resum on estan els materials, objectius, cronograma aconsellat, activitat planificades... per ajudar a l'alumnes a planificar-se pel seguiment de l'assignatura. |
Fòrums de discussió |
S’obrirà un fòrum general de notícies, un per cada mòdul i un altre per a que l'alumnat pugui participar i opinar sobre un tema actual d’interès general relacionat amb l'assignatura. A la última unitat també es realitzarà un xat on es tractarà un tema d'interès general. |
|
Pràctiques a través de TIC |
Fòrums de discussió |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
S'ofereix una atenció personalitzada a l'alumnat via correu electrònic, tots els missatges seran contestats amb 48 hores màxim. |
|
|
Descripció |
Pes |
Fòrums de discussió |
•La participació en els fòrums i xat, es valorarà positivament amb una qualificació màxima fins a 2 punts. Es valorarà la participació activa entesa com a rellevant i que afavoreixi el treball col•laboratiu entre els companys. S’obrirà un fòrum per cada un dels mòduls i també un fòrum amb un tema d’interès general per a que l'alumnat pugui fer aportacions. Al xat es tractarà un altre tema d'interés general
|
20% |
Proves pràctiques |
Els exercicis pràctics avaluats seran:
• Activitats pràctiques relacionades amb el contingut de l’assignatura s’especificarà l’exercici a fer així com les dates de presentació , l’avaluació d’aquestes activitats aportarà un màxim de 8 punts de la nota final.
|
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació: S'adopta un model d'avaluació contínua reflexat amb l'entrega de diferents activitats que s'especificaran al començar cada mòdul, és necessari entregar tots els treballs en les dates establertes per obtenir la qualificació final. |
Bàsica |
Alamon F et cols, Informàtica educativa Formació en MAV en centres educatius (1r nivell), Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats, Servei de Difusió i Publicacions, setembre 2005.
Álvarez I et cols, Informàtica educativa Formació TIC en centres educatius (1r nivell), Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats, Servei de Difusió i Publicacions, setembre 2006
Álvarez I et cols, Informàtica educativa Formació TIC en centres educatius (2n nivell), Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats, Servei de Difusió i Publicacions, setembre 2006.
, Material didàctic xtec, Generalitat de Catalunya Departament d’Educació i Universitats, Servei de Difusió i Publicacions, [consultat: desembre 2006]
Castelló A et cols, Informàtica educativa Internet Bàsic, Generalitat de Catalunya Departament d’Ensenyament, Servei de Difusió i Publicacions, octubre 2000.
Poveda J, Escandell R, Jornada Tècnica Comunicació i Audiovisuals a Internet, Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Àrea TIC, Servei de Difusió i Publicacions, Gener 2007.
|
|
Complementària |
|
-Beneti, A., Informática aplicada a la Enfermería, Editorial Síntesis, 2000. - Bojo Canales C et cols Internet visible e invisible: búsqueda y selección de recursos de información en Ciencias de la salud. Madrid:Instituto de Salud Carlos III Ministerio de Sanidad y Consumo; 2004 -Brandi, A. Informática aplicada 2º ciclo - Carabantes D Revistas electrónicas de enfermería Enfermería facultativa nº102 gener 2007 pp 28. - Lleixà MM, ¿Qué pueden aportar lasTecnologías de la Información y Comunicación a la docencia de de Enfermería? Rol de Enfermería: en premsa. - Lleixà MM, Espuny C Les tecnologies de la Informació i de la Comunicació i la disciplina infemera Àgora d’Infermeria: en premsa. -Microsoft, Office 2003-Lo esencial, Ediciones Eni, Barcelona, 2004. -Pareras, L., Internet y enfermería, Masson, Barcelona, 2000. - Peiró A, Listas de comunicación: lista de comunicación de “Enfermería en cardiología” Enfermería en Cardiología nº 26, 2002, pp:26-31. - Pulpón, A et cols Recomendaciones para una presentació oral <http://db.doyma.es/cgi-bin/wdbcgi.exe/doyma/mrevista.pdf?pident=13042161> [Consultat 30-12-06] - Rich, M. et col. La informatización a pie de cama. Desarrollo de un entorno tecnológico de soporte integrado al proceso asistencial de enfermería. Boletic diciembre 2004. [Consulta: 8-2-06] . -Rodríguez, J., Manual de Internet para enfermería, D.A.E., Madrid, 2005. - Romà MT, Vizcaya MF Nuevas tecnologías en la formación de profesionales de Enfermería Metas de Enfermería nº 25 mayo 2000 pp 25-28. - Sanz
A Tecnología aplicada a pie de cama del paciente. El Hospital clínico equipa con
PDAs a las enfermeras http://www.idg.es/computerworld/articulo.asp?id=134744
[Consultat 5-3-07] -
Servicio Andaluz de Salud Flor+ Manual básico para enfermeras y auxiliares de
Enfermería //www.juntadeandalucia.es/servicioandaluzdesalud/hrs/enfermeria_2003/publicaciones/manual_flor.pdf> [Consulta: 8-7-06] Altres recursos: http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/CDpaquet.GeneralServlet
http://www.softcatala.org/ http://www.gencat.cat/ http://traductor.gencat.net/index_ca.jsp http://www.enfersalud.com/ http://www.edu365.cat/utilitats/index.htm http://www.gencat.net/ics/professionals/publicacions_digitals_frames.htm http://www.gencat.net/ics/professionals/publicacions_novetats.htm |
|