DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura INSTRUMENTS PER A LA RECERCA BIBLIOGRÀFICA EN CIÈNCIES DE LA SALUT Codi 185121210
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Aprendre a usar la informació com a recurs estratègic per a l'autoaprenentatge, la generació de coneixement, la resolució de problemes i la presa de decisions. La gestió integral de la informació i les seves fonts fins a la recuperació,la interpretació de resultats, l'avaluació crítica i finalment la presentació final. Tot el procés es realitzarà mitjançant les TICs.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC18 Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información.
  AC20 Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme AC18
AC20
BC1
BC6
BC13
CC4
Conèixer les fonts i el tipus d’informació en ciències de la salut. AC18
AC20
BC1
BC6
CC2
CC4
Saber plantejar estratègies de cerca en qualsevol base de dades i específicament en bases de dades de ciències de la salut AC18
BC1
BC6
BC13
CC2
CC4
Poder utilitzar sense dificultats qualsevol recurs electrònic de la xarxa. AC18
AC20
BC1
BC6
BC13
CC2
CC4
Saber gestionar la bibliografia. Elaborar i presentar les referències bibliogràfiques dels recursos consultats, ja siguin en paper o electrònics AC18
AC20
CC4
Seleccionar informació a partir de criteris de qualitat i fer-ne un bon ús. AC18
AC20
BC6
BC7
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Informació i Documentació científica Conceptes. Classificació. Tipus d'informació i documentació. L'obtenció de documents.
2. La revisió bibliogràfica Concepte. Nivells de revisió. Qualitat de la revisió.
3. Els catàlegs bibliogràfics Concepte. Consulta a catàlegs: cerca simple i cerca avançada. Les matèries i paraules clau. Els límits.
Descripció i ús de catàlegs: Catàleg de la URV, Catàleg de les Universitats Catalanes (CCUC), Catàleg de les Universitats Espanyoles (REBIUN). El Catàleg de Publicacions Periòdiques en Ciències de la Salut (C17).
4. Introducció a les bases de dades Concepte de base de dades. Tipus. Estructura. Desenvolupament d'habilitats de cerca: operadors per combinació, llenguatges d'interrogació, limitadors, ús del thesarus. Estratègies de cerca. Revisió i manipulació dels resultats.
5. Bases de dades de ciències de la salut d'àmbit estatal 5.1 Descripció i ús de les bases de dades d'infermeria d'àmbit estatal: Cuidatge, Cuiden i Enfispo.
5.2 Descripció i ús de les bases de dades de ciències de la salut d'àmbit estatal: Indice Medico Español i IBECS
5.3 Descripció i ús de bases de dades d'altres disciplines d’interès per l'àmbit de la infermeria
6. Bases de dades de ciències de la salut d'àmbit internacional 6.1 Descripció i ús de la base de dades internacional d'infermeria CINAHL
6.2 Descripció i ús de la base de dades de ciències de la salut: MEDLINE/Pubmed.
6.3 Altres bases de dades internacionals d'interès per l'àmbit de la infermeria: AMED, Science Citation Index, Social Science Citation Index, PsycINFO, Journal Citation Reports.
7. La infermeria basada en l'evidència i la Cochrane Library Plus Introducció a la Infermeria basada en l'evidència. La Base de dades Cochrane Library Plus: definició, contingut, ús i utilitat.
8. Altres recursos Descripció i ús de: Revistes electròniques i Sumaris electrònics
Descripció i ús de buscadors i portals d’interès.
9. Ètica i documentació Consideracions ètiques a l'entorn de les publicacions científiques.
10. Presentació de resultats Descripció de la normativa Vancouver.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
3 15 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 30 40
Treballs
3 0 3
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentarà l’assignatura, s’exposarà la dinàmica del curs i els criteris d’avaluació.
Sessió Magistral S’introduiran els continguts bàsics de cada tema, i s’indicarà quins són els recursos específics (bibliografia i recursos web) que permetran assolir el coneixement de cada bloc.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques S’introduirà el contingut de cada bloc i l’alumne podrà realitzar en temps real les pràctiques del que s’exposa en cada sessió.
Treballs Es realitzaran activitats pràctiques en l’ús dels recursos electrònics exposats. La presentació d'aquestes pràctiques i l'aplicació dels coneixements del curs en un treball (es pot utilitzar un treball realitzat en un altra assignatura del curs) conformarà l'avaluació del curs.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
L’alumne, sempre que ho consideri convenient, podrà comentar o demanar assessoria personalitzada en el desenvolupament de les seves pràctiques, resoldre dubtes o comentar qüestions del curs en general. L’horari d’atenció personalitzada caldrà acordar-lo prèviament. També pot optar per adreçar-se per e-mail o per telèfon.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs Presentar totes les pràctiques que s’hauran anat plantejant durant el curs. Això inclou la descripció del procés de cerca bibliogràfica, la presentació dels resultats i el comentari crític del procés. Aquest treball que recull totes les pràctiques (avaluació continuada) constituirà l’avaluació del curs, i és presentarà a nivell individual. 100 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Richart Martinez M, et al., Busqueda bibliográfica en enfermería y otras ciencias de la salud, , Alicante 2001
Bobenrieth M.A., El articulo cientifico original. Estructura, estilo y lectura crítica, , Granada 1994
Alonso Coello P, et al., Enfermeria basada en la evidencia. Hacia la excelencia de los cuidados, , Madrid 2004
Cueva Martin A. De la, Aleixandre Benavent R, Rodriguez Gairin J.M., Fonts d'Informació en ciències de la salut, , Valencia 2001
Rodriguez Dacal J.M., Manual de Internet para enfermeria, , Madrid 2004

Complementària Burns N, Grove S.K., Investigacion en enfermeria, 3ª ed., Madrid 2004
Sackett D.L. at al., Medicina basada en la evidencia: como practicar y enseñar la MBE, , Madrid 2001

URLs de totes les bases de dades i recursos electrònics tractats en el curs.

Recomanacions