Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC18 |
Capacidad de gestionar la información a partir de las diferentes fuentes documentales y sistemas de información. |
|
AC20 |
Capacidad de producir nuevos conocimientos y aplicar la evidencia científica en la práctica profesional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
Conèixer què implica la revisió bibliogràfica en un projecte de recerca i poder-la dur a terme |
AC18 AC20
|
BC1 BC6 BC13
|
CC4
|
Conèixer les fonts i el tipus d’informació en ciències de la salut. |
AC18 AC20
|
BC1 BC6
|
CC2 CC4
|
Saber plantejar estratègies de cerca en qualsevol base de dades i específicament en bases de dades de ciències de la salut |
AC18
|
BC1 BC6 BC13
|
CC2 CC4
|
Poder utilitzar sense dificultats qualsevol recurs electrònic de la xarxa. |
AC18 AC20
|
BC1 BC6 BC13
|
CC2 CC4
|
Saber gestionar la bibliografia. Elaborar i presentar les referències bibliogràfiques dels recursos consultats, ja siguin en paper o electrònics |
AC18 AC20
|
|
CC4
|
Seleccionar informació a partir de criteris de qualitat i fer-ne un bon ús. |
AC18 AC20
|
BC6 BC7
|
CC2 CC4
|
Tema |
Subtema |
1. Informació i Documentació científica |
Conceptes. Classificació. Tipus d'informació i documentació. L'obtenció de documents. |
2. La revisió bibliogràfica |
Concepte. Nivells de revisió. Qualitat de la revisió. |
3. Els catàlegs bibliogràfics |
Concepte. Consulta a catàlegs: cerca simple i cerca avançada. Les matèries i paraules clau. Els límits.
Descripció i ús de catàlegs: Catàleg de la URV, Catàleg de les Universitats Catalanes (CCUC), Catàleg de les Universitats Espanyoles (REBIUN). El Catàleg de Publicacions Periòdiques en Ciències de la Salut (C17).
|
4. Introducció a les bases de dades |
Concepte de base de dades. Tipus. Estructura. Desenvolupament d'habilitats de cerca: operadors per combinació, llenguatges d'interrogació, limitadors, ús del thesarus. Estratègies de cerca. Revisió i manipulació dels resultats. |
5. Bases de dades de ciències de la salut d'àmbit estatal |
5.1 Descripció i ús de les bases de dades d'infermeria d'àmbit estatal: Cuidatge, Cuiden i Enfispo.
5.2 Descripció i ús de les bases de dades de ciències de la salut d'àmbit estatal: Indice Medico Español i IBECS
5.3 Descripció i ús de bases de dades d'altres disciplines d’interès per l'àmbit de la infermeria |
6. Bases de dades de ciències de la salut d'àmbit internacional |
6.1 Descripció i ús de la base de dades internacional d'infermeria CINAHL
6.2 Descripció i ús de la base de dades de ciències de la salut: MEDLINE/Pubmed.
6.3 Altres bases de dades internacionals d'interès per l'àmbit de la infermeria: AMED, Science Citation Index, Social Science Citation Index, PsycINFO, Journal Citation Reports.
|
7. La infermeria basada en l'evidència i la Cochrane Library Plus |
Introducció a la Infermeria basada en l'evidència. La Base de dades Cochrane Library Plus: definició, contingut, ús i utilitat. |
8. Altres recursos |
Descripció i ús de: Revistes electròniques i Sumaris electrònics
Descripció i ús de buscadors i portals d’interès.
|
9. Ètica i documentació |
Consideracions ètiques a l'entorn de les publicacions científiques. |
10. Presentació de resultats |
Descripció de la normativa Vancouver. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
3 |
15 |
18 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
30 |
40 |
Treballs |
|
3 |
0 |
3 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentarà l’assignatura, s’exposarà la dinàmica del curs i els criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
S’introduiran els continguts bàsics de cada tema, i s’indicarà quins són els recursos específics (bibliografia i recursos web) que permetran assolir el coneixement de cada bloc. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
S’introduirà el contingut de cada bloc i l’alumne podrà realitzar en temps real les pràctiques del que s’exposa en cada sessió. |
Treballs |
Es realitzaran activitats pràctiques en l’ús dels recursos electrònics exposats. La presentació d'aquestes pràctiques i l'aplicació dels coneixements del curs en un treball (es pot utilitzar un treball realitzat en un altra assignatura del curs) conformarà l'avaluació del curs. |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L’alumne, sempre que ho consideri convenient, podrà comentar o demanar assessoria personalitzada en el desenvolupament de les seves pràctiques, resoldre dubtes o comentar qüestions del curs en general. L’horari d’atenció personalitzada caldrà acordar-lo prèviament. També pot optar per adreçar-se per e-mail o per telèfon.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
|
Treballs |
Presentar totes les pràctiques que s’hauran anat plantejant durant el curs. Això inclou la descripció del procés de cerca bibliogràfica, la presentació dels resultats i el comentari crític del procés. Aquest treball que recull totes les pràctiques (avaluació continuada) constituirà l’avaluació del curs, i és presentarà a nivell individual. |
100 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Richart Martinez M, et al., Busqueda bibliográfica en enfermería y otras ciencias de la salud, , Alicante 2001
Bobenrieth M.A., El articulo cientifico original. Estructura, estilo y lectura crítica, , Granada 1994
Alonso Coello P, et al., Enfermeria basada en la evidencia. Hacia la excelencia de los cuidados, , Madrid 2004
Cueva Martin A. De la, Aleixandre Benavent R, Rodriguez Gairin J.M., Fonts d'Informació en ciències de la salut, , Valencia 2001
Rodriguez Dacal J.M., Manual de Internet para enfermeria, , Madrid 2004
|
|
Complementària |
Burns N, Grove S.K., Investigacion en enfermeria, 3ª ed., Madrid 2004
Sackett D.L. at al., Medicina basada en la evidencia: como practicar y enseñar la MBE, , Madrid 2001
|
URLs de totes les bases de dades i recursos electrònics tractats en el curs. |
|