DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PROCESSOS D'ADAPTACIÓ I DOL Codi 185121214
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
COLELL BRUNET, RAMON
Adreça electrònica ramon.colell@urv.cat
Professors/es
COLELL BRUNET, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC2 Capacidad de responder a las necesidades del paciente a lo largo del ciclo vital con la planificación, prestación y evaluación de los programas individualizados más apropiados de atención, junto con el cuidador principal, la familia y los otros trabajadores sanitarios o sociales.
  AC3 Conocimiento relevante de las capacidades para aplicar ética, legislación y las humanidades a la práctica enfermera.
  AC4 Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona.
  AC6 Capacidad de permitir que los pacientes y sus cuidadores expresen sus preocupaciones y sus intereses, y que puedan responder adecuadamente por ejemplo, en los ámbitos emocional, social, psicológico, espiritual o físico.
  AC7 Capacidad de dar apoyo emocional e identificar cuando son necesarios los consejos de un especialista u otras intervenciones en situaciones complejas.
  AC13 Conocimiento relevante de la capacidad de aplicar política nacional e internacional en materia de salud.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Facilitar i promoure els mecanismes de comunicació i suport en el procés de dol AC3
AC7
AC13
Aplicar els diferents aspectes de la relació d'ajuda i suport terapèutic a persones en processos d'adaptació a pèrdues i dol, des de la perspectiva integrativa AC1
AC2
AC4
AC6
AC7
AC13
BC4
BC7

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Els vincles afectius: les pèrdues i el dol.
Tema 2 Dol, depressió i culpa.
Tema 3 Respostes naturals i no naturals de dol.
Tema 4 El procés de dol: discussió dels diferents models.
Tema 5 Necessitats fonamentals de les persones en dol.
Tema 6 L’entrevista inicial: avaluació de situació de risc i contenció inicial
Tema 7 Fonaments terapèutics i objectius de l’assessorament en el dol. Intervencions dirigides a la dinàmica del procés.
Tema 8 Estratègies i tècniques terapèutiques de facilitació.
Tema 9 Definint grups de suport: dinàmica de grup i habilitats de facilitació.
Tema 10 Dol i gènere. Dol i famílies.
Tema 11 Dol desautoritzats: suïcidi.
Tema 12 Identificant i facilitant dols difícils i dols traumàtics..
tema 13 Contribucions del constructivisme i de l'existencialisme a la teràpia del dol.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 0 5
Treballs
0 12 12
Presentacions / exposicions
8 8 16
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura , les activitats i l'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels aspectes conceptuals i teòrics
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Participació en grups en el treball de casos
Treballs Presentar un cas justificat amb bibliografia
Presentacions / exposicions Exposició oral d'un cas que demostri la integració de la teoria amb la pràctica, en grups

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Qualsevol dubte o problema es podrà resoldre per correu electrònic o personalment amb hora prèvia, els dies presencials

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es valorarà l'assistència i participació en les sessions pràctiques 10 %
Treballs A la presentació escrita es valorarà tant els aspectes conceptuals com metodològics del cas, així com les qüestions formals (ortografia, gramàtica, etc.). 30 %
Presentacions / exposicions Pel que fa a la presentació oral es valorarà la capacitat de síntesi de l’alumne i la seva capacitat per a presentar els aspectes més rellevats del cas en un temps establert. 30 %
Proves de desenvolupament Serà de desenvolupament i es valorant conceptes 30 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

[1] Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Dates: 10 i 11, 24 i 25 de març a determinar un dia el mes d'abril per la presentació de casos Horari: divendres de 9,30 a 13,30 i de 15 a 19; dissabte de 9,30 a 13,30
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent