DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura TERÀPIES NATURALS PER A L'AUTOCUIDATGE Codi 185121219
Ensenyament
Ciències de la Infermeria (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
2.5 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
Adreça electrònica n.esmel@terra.es
Professors/es
ESMEL ESMEL, NEUS
Web
Descripció general i informació rellevant Les cultures de salut promotores de les teràpies naturals valoren a l’ home des d’ una visió holística i personalitzada. Teràpies Naturals per l’ autocuidatge proposa mètodes d’ ensenyament actiu que afavoreixin la solució de necessitats plantejades a partir de les pròpies reflexions del grup, per tal de millorar el desenvolupament de la responsabilitat i del creixement personal.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Capacidad para hacer frente a los retos de los sistemas de cuidados vigentes que se encuentran en un momento de cambio con el fin de cubrir las necesidades de la población y de los pacientes cuando sea necesario y apropiado.
  AC4 Contribución con acciones concretas en la práctica que garanticen la dignidad, la seguridad, la intimidad y la autonomía de la persona.
  AC12 Capacidad de usar adecuadamente las habilidades de consejo (técnicas de comunicación para promover el bienestar del paciente).
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Educar en la filosofia de la comprensió del procés salut-malaltia des de la realitat múltiple, d’ una mirada objectiva i subjectiva, en la integració de les diferents dimensions de l’home a partir d’ un procés holístic i personalitzat. AC1
AC4
AC12
BC1
BC2
BC3
BC8
BC13
BC15
Preparar tècnicament en la capacitació i formació d’ habilitats en el context d’ aquestes opcions. AC1
AC4
AC12
BC1
BC2
BC3
BC4
Interactuar amb les Teràpies naturals mitjançant un procés creatiu BC1
BC2
BC3
BC4
BC8
Alliberar-se de tensions internes i externes BC3
BC4
Adquirir eines per l’autoconeixement i l’ autocuidatge AC1
AC4
BC1
BC2
BC3
BC4
BC8

Continguts
Tema Subtema
MODUL I Itineraris Terapèutics. Teoria dels valors. Nous paradigmes de producció de coneixements. Noves metodologies, tècniques i procediments, d’ acostament a l´ home. Cultures de Salut. Medicina Tradicional Asiàtica. Ayurvedra. Holisme. Bioenergètica. Teràpies biocibernètiques: Teoria de sistemes i memòria cel•lular.

MODUL II Teràpies de zones reflexes: microsistemes. Teràpia floral: El model terapèutic de Eduard Bach. La teràpia floral després de E. Bach. La teràpia del color. Altres tècniques.
MODUL III Aproximació a l’ aprenentatge pràctic de les tècniques i procediments. Taller de reflexoterapia. Taller de flors de Bach. Taller del color. Taller del Mandala.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
3 0 3
Resolució de problemes, exercicis
0 12 12
Presentacions / exposicions
1 8 9
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 15 20
Treballs
0 15 15
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’ assignatura. Metodologia.
Objectius. Continguts. Avaluació.

Sessió Magistral Procés interactiu d’ ensenyança-aprenentatge
des de l’ enfoc subjectiu i fenomenològic
Resolució de problemes, exercicis Reflexió i anàlisis de lectures de les fonts d' informació
Presentacions / exposicions Es farà una presentació de" punt de partida " inicial i una presentació al
Finalitzar l’ assignatura de punt d' arribada"
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Incorporació de tècniques afectiu-participatives
Per prendre consciència de formes d’ actuació definides i independents d’ autocuidatge. Experiencies vivencials i gestió de les emocions.
Treballs Realització d’ un treball sobre els continguts
pràctics. Reflexió i anàlisis de textos.
Tots ells seran avaluats en la qualificació final


Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Proves pràctiques
Descripció
Seguiment i tutories dels treballs. Guia i seguiment Dels treballs teòrics i pràctics.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Avaluació del treball de les reflexions teòriques

15%
Presentacions / exposicions Avaluació de les presentacions 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació de la participació
25%
Treballs Avaluació del treball pràctic

25%
Proves pràctiques Avaluació de la participació als tallers pràctics 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Bach por Bach, Obras completas, Escritos y Conferencias. Continente, Buenos Aires, 1993.

Beinfield, H. –Korngold, E.: Entre el cielo y la tierra. Los libros de la liebre de marzo, Barcelona,1991.

Bossy, J. Bases neurobiológicas de las reflexoterapias.Masson, 1985

Capra, F.: et al. Pertenecer al Universo. Edaf, Madrid, 1994

Carbajal, J. : Por los caminos de la bioenergética, Luciernaga, Barcelona, 2000

Chopra, D.: Curación Cuántica. Plaza y Janes, Barcelona,1991

Chopra D.: Ayurveda, Amat, Novagrafic, Barcelona, 2000.

Comelles, J.Mª- Martínez, A.: Enfermedad, Cultura y Sociedad. Eudema, Madrid 1993.

Corvo, J. Verner, L.Reflexologia y Cromoterapia, Edaf 2001

Cuba. Ministerio de SALUD Pública. Programa Nacional para el desarrollo y generalización de Medicina Tradicional y Natural, 1996, la Habana

Dethlefsen, T.- Dahlke, R.: La enfermedad como camino. Plaza y Janes, Barcelona, 1993.

Elsa Am, Medicina Bioenergética, Pinos Nuevos, Habana, 2000

Emoto, M, Los mensajes del agua, Ed la liebre de marzo, 2004

Fontana, D. : La meditación con Mandalas, Oniro, 2005

Gerber, R.: La Curación Energética. Robin Book, Barcelona1993.

Goleman, D.: Inteligencia Emocional. Kairós, Barcelona,1997.

Grecco, E. : Jung y flores de Bach, Ediciones Continente, 1999

Grecco, E.: La bipolaridad como don, Ediciones Continente, 2003

Grinberg, A., Reflexologia Holística, Ediciones Bellaterra, 2000

Hernandez, M. Flores en Cuerpo y Alma, Reflexologia y Terapia Floral, MTM,2000

Imre Somogui, La personalidad reflejada en los pies, Edaf, 1999.

Jung, C.G, El hombre y sus símbolos, BUC, 1964,

Korte, A. Nuevas esencias florales, Integral, 2004

Lawlis, F. Medicina Transpersonal,  Kairos, 1999

Lett, A. Reflexoterapy. Curchill Livingstone 2000

Lowen, A. Bioenergética, Diana 1977

Marquardt, H. : Manual Práctico de la Terapia de las zonas reflejas de los pies, Urano, Barcelona, 1993.

McLaughlin, C., Hall, N. Los secretos de la reflexologia, TASCHEN GmbH 2003-10-05

Olazo, C. Emociones y enfermedad, Indigo, 2004

Orozco, R, Manual para terapeutas avanzados(flores de Bach) Indigo 2004

Phyllis K. D.: El poder del tacto, Paidos, Barcelona, 1993.

Rodriguez, B.C. y Orozco, R.: Inteligencia emocional y flores de Bach, Indigo,  Barcelona 2005

Servan-Schreiber, D.: Curación Emocional, Kairos, Barcelona, 2004

Schnake, A. Los diálogos del cuerpo, Cuatro Vientos, Santiago de Chile, 1996

Villagrasa, J.Mª.: Dioses en el desempleo. Hurope, Barcelona,1995.

Veilati, S.: Tratado completo de Terapia Floral. Edaf, Madrid,2001.

Sharamon, S. Baginski B.J. El gran Libro de Los Chakras, Edaf, 1997

Sanz B. E. Curese con la Aromaterapia, Vital 2000

Complementària

Recomanacions