DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIÓ DE RECURSOS HUMANS Codi 195131203
Ensenyament
Enologia (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VILLARROYA MARTÍNEZ, MATILDE
Adreça electrònica matilde.villarroya@urv.cat
Professors/es
VILLARROYA MARTÍNEZ, MATILDE
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Introducció als conceptes bàsics de les polítiques de RH

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  AP3 Capacitat per gestionar els Recursos Humans d’una empresa vitivinícola.
  AP6 Capacitat per dirigir el departament d’exportació.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC12 Aprendre a aprendre.
  BC16 Presa de decisions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC5 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria).

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Descriure les activitats i principals polítiques que s'adscriuen a la funció de recursos humans AP3
AP6
Conèixer les implicacions estratègiques que té la integració i coherència de les polítiques de recursos humans en les empreses vitivinícoles. AP3
BC6
BC12
CC5
Entendre i saber aplicar les polítiques que afecten, en l'actualitat, a la gestió de persones en el treball. AP3
BC4
BC6
BC16
CC5
Prendre consciència de la importància que tenen les persones i la seva gestió pel correcte funcionament de les empreses AP3
BC6
BC7
CC3

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: HISTÒRIA I NATURALESA DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL 1. Naturalesa i funcions de la gestió de persones a l’empresa
1.1. Definicions
1.2. Nivells en la funció de Recursos Humans
1.3. Mapes Conceptuals i consideracions finals
1.4 Agents de la gestió de persones
BLOC 2: ACTIVITATS/POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL Per cada un dels temes del Bloc 2 l’estructura serà la següent:
. Definició de la política
. Descripció del procediment
. Tipologia
. Anàlisi dels avantatges e inconvenients de cada tipus i en quin cas resulten més adequats
. Conclusions

Els temes són:
2. Planificació de recursos humans
3. Anàlisi i descripció de llocs de treball
4. Reclutament i Selecció
5. Formació i desenvolupament
6. Avaluació de l’acompliment
7. Retribució i compensació
8. Promocions i transferències
9. Gestió de la desvinculació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
Sessió Magistral
0 0 0
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves pràctiques
0 0 0
Proves objectives de tipus test
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i vínculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària es realitzaran pràctiques durant les classes cada cop que es finalitza un tema, per tal de veure l'aplicació pràctica dels conceptes explicats
Sessió Magistral El professor explicarà els conceptes teòrics de l'assignatura amb una gran càrrega de exemples i situacions reals, i s'encoratjarà als alumnes a participar de manera activa durant la classe.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitzaran algunes pràctiques via moodle e Internet durant l'horari de classe. Permetran conéixer la realitat del mon laboral actual.
Resolució de problemes, exercicis Es proposaran a classe diferents problemes i exercicis que l'alumne haurà de resoldre fora de l'horari de classe i que posteriorment seran corregides a classe amb la participació del professor i dels companys

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Proves pràctiques
Proves objectives de tipus test
Descripció
els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es proposaran 9 pràctiques durant el curs que es realitzaran a classe, si es realitzen almenys 7 de les 9 l'alumne quedarà deslliurat de la prova pràctica final. Aquestes proves son presencials, si l'alumne no hi es a l'aula no li contarà com presentada. 70%
Proves pràctiques
Proves objectives de tipus test Es realitzarà una prova tipus test que avaluarà assoliment de continguts teòrics 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumne haurà de resoldre tres casos pràctics i presentar-lo abans de l'examen de segona convocatòria amb les que puntuarà el 70% de la nota final. El dia de l'examen haurà de resoldre un examen tipus test que puntuarà el 30% de la nota final.


Fonts d'informació

Bàsica

·         Calle Durán, M.C.; Ortiz de Urbina Criado, M. Fundamentos de Recursos Humanos. Madrid: Pearson Educación (2004)

·         García-Tenorio Ronda, J.; Sabater Sánchez, R. (coord.) Fundamentos de Dirección de Recursos Humanos. Madrid: Thomson (2004)

·         Gómez-Mejía, Luís R.; Balkin D.B.; Cardy, R.L. Dirección y gestión de recursos humanos. Madrid: Pearson Alhambra (2004).

·         Valverde, M. Introducció a la Gestió de Recursos Humans. Barcelona: Ediuoc (2001).

·         Dolan, S.; Schuler, R.; Valle, R. Gestión y Dirección de recursos humanos. Madrid: McGraw-Hill (2003).

·         Puchol, L. Dirección y Gestión de Recursos Humanos. 4ª ed. Madrid: Díaz de Santos (2005).

Complementària

·         Byars, L.; Rue, L. Gestión de Recursos Humanos. 1ª ed. Madrid: McGraw-Hill (1997).

·         Chiavenato, I. Administración de Recursos Humanos. México. 5ª ed. McGraw-Hill (2000, reimp. 2003).

·         Claver Cortés, Enrique; Gascó Gascó, José Luís; Llopis Taverner, Juan. Los recursos humanos en la empresa: un enfoque directivo. 2ª ed. Madrid: Civitas (1996, reimpr. 2003).

·         Equipo Colaborador Proyecto Cranfield en España. Proyecto Cranfield: Cuatro Años de Investigación Internacional en Gestión Estratégica de Recursos Humanos. Barcelona: ESADE-Fundació Bosch i Gimpera (1996 i 2000).

·         Leal, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L.; Román, M. El Factor Humano en las Relaciones Laborales. Madrid: Pirámide (1999).

·         Porret, M. Dirección y Gestión de los Recursos Humanos en las Organizaciones (6ª ed). Barcelona: Ediciones Gráficas Rey (2005).

·         Recio, E. La planificación de los recursos humanos en la empresa. 3ª ed. Barcelona: Colección ESADE (1992).

·         Ulrich, D.; Losey, M.; Lake, G. El futuro de la dirección de recursos humanos. Barcelona: Gestión 2000-Aedipe (1998).

Recomanacions