DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TÈCNIQUES MOLECULARS D'ANÀLISI I CONTROL MICROBIOLÒGIC Codi 195131222
Ensenyament
Enologia (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
REGUANT MIRANDA, CRISTINA
Adreça electrònica cristina.reguant@urv.cat
josemanuel.guillamon@urv.cat
Professors/es
REGUANT MIRANDA, CRISTINA
GUILLAMÓN NAVARRO, JOSÉ MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les tècniques basades en mètodes moleculars d'anàlisi i control microbiològic aplicades a l'enologia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Correcta visió, comprensió i coneixement del món del vi i del seu entorn mediàtic.
  AC2 Coneixements científics i tècnics dels processos d’elaboració del vi.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Correcta visió, comprensió i coneixement de la ciència que envolta la vi i del seu entorn mediàtic.
  AR2 Perfecta capacitació per incorporar-se productivament a un departament universitari per tal de desenvolupar les tasques pròpies d’una Tesis doctoral.
  AR3 La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D+I.
  AR4 L’excel•lència en l’estudi i coneixement de l’àmbit de recerca en enologia.
  AR5 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes enològics altament especialitzats.
  AR6 Conèixer i comprendre els sistemes d’anàlisi estadística, tractament gràfic de dades i gestió d’informació aplicats al camp de la recerca en enologia.
  AR7 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats.
  AR8 L’avaluació crítica de resultats de recerca enològica, pròpia o aliena.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC12 Aprendre a aprendre.
  BC13 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les tècniques de biologia molecular emprades en la identificació dels microorganismes del vi. AC1
AC2
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
BC2
BC12
CC1
CC3
Capacitat d'interpretar els resultats generats per les tècniques d'identificació estudiades. AR6
AR7
AR8
BC1
BC2
BC4
BC6
BC13
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Identificació de llevats. 1.1. Seqüenciació i anàlisi de gens ribosomals.
1.2. Seqüenciació d'altres gens com la actina i citocrom c oxidasa.

2. Identificació de llevats a nivell de soca. 2.1. Anàlisi de restricció del mtDNA.
2.2. Electroforesi de camp pulsant.
2.3. Elements delta i RAPDs.
3. Identificació de bacteris làctics. 3.1. Identificació d'espècies mitjançant anàlisi de restricció del 16S rDNA, hibridació amb sondes de DNA i PCR específica del gen de l'enzim malolàctic.
3.2. Tipificació de soques mitjançant RAPD-PCR i electroforesi de camp pulsant.

4. Identificació de bacteris acètics.
4.1. Anàlisi de restricció del 16S rDNA a nivell d'espècie.
4.2. ERIC-PCR i (GTG)5-PCR a nivell de soca.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
8 16 24
Treballs
0 22 22
Debats
2 2 4
Presentacions / exposicions
2 20 22
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció general dels continguts.
Descripció dels criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts de l'assignatura.
Treballs Treballs relacionats amb els continguts de l'assignatura a desenvolupar pels alumnes.
Debats Discussió dels treballs presentats a l'aula.
Presentacions / exposicions Presentació a l'aula dels treballs realitzats.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Presentacions / exposicions
Descripció
Assessorament sobre les tasques a realitzar al llarg de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Revisió o capítol de un llibre de texte de referència.
15%
Debats Participació en el debat generat per les presentacions indicades. 20%
Presentacions / exposicions Presentació d'un article científic relacionat amb els continguts de l'assignatura.

Discussió sobre taules o fotos de resultats d'un treball.
35%



30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

·     Beltran, G , Torija, M.J., Novo, M., Ferrer, N., Poblet, M., Guillamon, J.M., Rozès, N. y Mas, A. (2002) Analysis of yeast populations during alcoholic fermentation: a six year follow-up study. Systematic and Applied Microbiology 25: 287-293.

·     Blasco, L., Ferrer, S. y Pardo, I.(2003) Development of specific fluorescent oligonucleotide probes for in situ identification of wine lactic acid bacteria. FEMS Microbiol. Lett., 225, 115-123.

·     Daniel, H.M. y Meyer, W. (2003) Evaluation of ribosomal RNA and actin gene sequences for the identification of ascomycetous yeasts. International Journal of Food Microbiolology 86, 61-78.

·     Esteve-Zarzoso, B., Belloch, C., Uruburu, F. y Querol, A., (1999). Identification of yeasts by RFLP analysis of the 5.8S rRNA gene and the two ribosomal internal transcribed spacers. International Journal of Systematic  Bacteriolology 49, 329-337.

·     González, Á. , N. Hierro, M. Poblet, N. Rozès, A. Mas y J. M. Guillamón. (2004).

Application of molecular methods for the differentiation of acetic acid bacteria in a red wine fermentation. Journal of Applied Microbiology 96: 853-860

·     González, A., Guillamón, J.M., Mas A. y Poblet, M., (2006). Application of molecular methods for routine identification of acetic acid bacteria. Int J Food Microbiol 108, 141-146.

·     Querol, A., E. Barrio, T. Huerta, y D. Ramón. 1992. Molecular monitoring of wine fermentations conducted by active dry yeast strains. Applied and Environmental Microbiology  58:2948-2953.

·     Reguant, C , A Bordons. (2003) Typification of Oenococcus oeni strains by multiplex RAPD-PCR and study of population dynamics during malolacic fermentation. Journal of Applied Microbiology, 95, 2: 344-353.

·     Rodas, A.M., Ferrer, S. y Pardo, I.(2003) 16S-ARDRA, a tool for identification of lactic acid bacteria isolated from grape must and wine. Syst. Appl. Microbiol., 26, 412-422.

·     Ruiz, M. Poblet, A. Mas y J.M. Guillamón. (2000) Identification of acetic acid bacteria by RFLP of the PCR-amplified 16S rDNA and 16S-23S rDNA intergenic spacers. International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology, 50: 1981-1987

·     Sabaté, J, J Cano, B Esteve-Zarzoso y JM Guillamón. (2002) Isolation and identification of yeasts associated with vineyard and winery by RFLP analysis of ribosomal genes and mitochnrial DNA. Microbiological Research 157: 1-8.

·     Torija. M.J., Rozès, N., Poblet, M., Guillamón, J.M. y Mas, A. (2001) Yeast population dynamics in spontaneous fermentations: Comparison between two different wine-producing areas over a period of three years. Antonie van Leeuwenhoek 79:345-352.

·     Zapparoli, G, C Reguant, A Bordons, S Torriani, F Dellaglio. (2000) Genomic DNA fingerprinting of Oenococcus oeni strains by pulsed-field gel electrophoresis and randomly PCR-amplified polymorphic DNA. Current  Microbiology 40: 351-355.

·     Zapparoli, G., Torriani, S., Pesente, P., Dellaglio, F. (1998) Design and evaluation of malolactic enzyme gene targeted primers for rapid identification and detection of Oenococcus oeni in wine. Letters in Applied Microbiology, 27, 243-246.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent