DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GEOLOGIA I EDAFOLOGIA Codi 205141106
Ensenyament
Enginyeria Ambiental (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
SUEIRAS ROMERO, JESÚS EDUARDO
Adreça electrònica jesus.sueiras@urv.cat
Professors/es
SUEIRAS ROMERO, JESÚS EDUARDO
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi introductori dels materials constitutius de l’escorça terrestre, tipus de roques, capes freàtiques, perfils, pel que fa a la Geologia, i estudi introductori del sòl, la seva composició, reactivitat, i degradació i les seves relacions amb l’home i el medi ambient, pel que fa a l’edafologia.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Identificar i enunciar problemes ambientals.
  AC2 Conèixer les lleis físiques i químiques bàsiques de funcionament de l'atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera.
  AC3 Relacionar les lleis de les diferents esferes per tal d'assolir la sostenibilitat.
  AC4 Comprendre els mecanismes d'intercanvi del sòl amb el món vegetal per arribar a la màxima sostenibilitat i fertilitat del món agrícola.
  AC5 Aprendre a Restaurar situacions de contaminació o de desertificació o d'esterilitat del sòl.
  AC6 Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi.
  AC7 Identificar els consums no sostenibles dels recursos.
  AC8 Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes.
  AC9 Conèixer totes les fonts d'energia, especialment les d'origen renovable, saber com es poden utilitzar, transformar i fer-ne ús eficient.
  AC10 Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda.
  AC11 Definir la idea de sostenibilitat i conèixer com s'estructuren i funcionen els ecosistemes per preveure possibles desequilibris dels mateixos.
  AC12 Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals.
  AC13 Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global.
  AC14 Conèixer i dissenyar les operacions unitàries.
  AC15 Conèixer eines estadístiques que permetin relacionar diferents variables mediambientals.
  AC16 Dissenyar, operar i mantenir obres, instal•lacions industrials i serveis que permetin la minimització de l'impacte ambiental.
  AC17 Realitzar anàlisis de cicle de vida.
  AC18 Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global.
  Professionalitzador
  AP1 Assessorar en afers d'enginyeria legal, econòmica o financera, relacionada amb els àmbits ambientals més comuns.
  AP2 Preparar propostes de recerca aplicada, realitzar recerques bibliogràfiques aprofundides, dur a terme experimentació i elaboració de conclusions a partir dels experiments i preparar informes de resultats i conclusions.
  AP3 Conèixer i interpretar la component econòmica i empresarial de les activitats relacionades amb el medi ambient.
  AP4 Calcular el cost de les instal•lacions i de la seva operació i manteniment.
  Recerca
  AR1 La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D.
  AR2 L’excel•lència en l’estudi i coneixement de l’àmbit de recerca escollit.
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats.
  AR4 El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes.
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats.
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC3 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC8 Lideratge.
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC10 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC11 Aprendre a aprendre.
  BC12 Planificació i organització.
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria).

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Estudiar, a mode d'introducció, els materials constitutius de l'escorça terrestre, tipus de roques, capes freàtiques, perfils, pel que fa a la Geologia. AC1
AC2
AC3
AC6
AC9
AC12
AC14
AP2
AP3
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
estudiar, a mode d'introducció el sòl, la seva composició, reactivitat, i degradació i les seves relacions amb l'home i el medi ambient, pel que fa a l'edafologia. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
AC12
AC13
AC15
AC16
AC17
AC18
AP1
AP2
AP3
AP4
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. - Què és la Geologia.
2. - Matèria i minerals. Composicions químiques.
3. - Roques ígnees.
4. - Meteorització i sòl.
5. - Roques sedimentàries i metamòrfiques.
6. - Aigües superficials i soterrànies. Contaminacions.
7. - Tectònica de plaques. Formació de les muntanyes.
8. - Geologia de la Península Ibèrica.
9. - Què és l’Edafologia.
10. - Morfologia, textura, components orgànics i inorgànics del sòl.
11. - Reaccions de superficie. Adsorció i intercanvi iònic.
12. - Acidesa, basicitat, hidrologia del sòl.
13. - Ecologia, factors formadors, cartografia del sòl.
14. - Degradació natural del sòl.
15. - Degradació del sòl per l’home. Contaminants.
16. - Estratègies per la remediació de la contaminació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
12 6 18
Pràctiques externes (de camp/sortides)
4 0 4
Seminaris
12 6 18
Treballs
4 4 8
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
0 6 6
Proves pràctiques
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Sessions expositives amb abundància de material visual amb una alta interacció professor-alumne.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Sortides de camp.
Seminaris Resolució de problemes amb suport multimedia.
Treballs Presentació de mostres de roques i materials edàfics amb criteris identificatius.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Activitats Introductòries
Treballs
Seminaris
Proves objectives de preguntes curtes
Proves pràctiques
Descripció
L'atenció personalitzada és pemanent tant a fora de classe com al despatx, a la biblioteca, a les activitats de camp, etc.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Descrit més avall Descrit més avall
Pràctiques externes (de camp/sortides) Descrit més avall Descrit més avall
Seminaris Descrit més avall Descrit més avall
Treballs Descrit més avall Descrit més avall
Proves objectives de preguntes curtes Varies proves de preguntes curtes 80% de la nota
Proves pràctiques Examen de les mostres de roques, etc. 20% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica TARBUCK i LUTGENS, Ciencias de la Tierra. Introd. a la Geología física, Prentice Hall, 1999-2006
PORTA, M. LOPEZ i C. ROQUERO, Edafología para la agricultura y el medio ambiente, Ed. Mundi-Prensa, 1999-2006

Complementària M. BONNEAU, B. SOUCHIER, Edafología 2. Constituyentes y propiedades del suelo, Ed. Masson, 1987.
J.M. AMIGÓ, L.E. OCHANDO, Geologia i química del cosmos i la Terra, Ed. Universitat de València, 2002.

Recomanacions