Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Identificar i enunciar problemes ambientals. |
|
AC6 |
Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi. |
|
AC8 |
Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes. |
|
AC10 |
Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda. |
|
AC13 |
Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global. |
|
AC14 |
Conèixer i dissenyar les operacions unitàries. |
|
AC15 |
Conèixer eines estadístiques que permetin relacionar diferents variables mediambientals. |
|
AC16 |
Dissenyar, operar i mantenir obres, instal•lacions industrials i serveis que permetin la minimització de l'impacte ambiental. |
|
AC18 |
Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global. |
|
Professionalitzador |
|
AP3 |
Conèixer i interpretar la component econòmica i empresarial de les activitats relacionades amb el medi ambient. |
|
AP4 |
Calcular el cost de les instal•lacions i de la seva operació i manteniment. |
|
Recerca |
|
AR3 |
La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Treballar autònomament amb iniciativa. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips. |
|
BC12 |
Planificació i organització. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
Objectius |
Competències |
Saber quins són els contaminants principals industrials, les causes de la seva generació i els seus efectes sobre la salut i el medi. |
AC8 AC18
|
BC4 BC6
|
CC4
|
Saber com trobar en la legislació catalana, espanyola i europea els valors límits d'emissió per diferents contaminants i tipus d'indústria, i entendre el seu significat i les seves implicacions en el disseny. Saber transformar les unitats típiques de concentració. |
AC13 AR3
|
|
|
Establir correctament els balanços de matèria per determinar les emissions i les eficiències requerides en els equips de tractament de gasos per tal de limitar lese missions als valors legals. |
AC6
|
|
|
Entendre els mecanismes d'eliminació de partícules i saber dissenyar cambres de sedimentació, ciclons, precipitadors electrostàtics, filtres, rentadors de gasos. |
AC6 AC10 AC14 AC15 AC16
|
|
|
Adquirir coneixements sobre els COVs, les causes de la seva generació, la legislació específica aplicable i les formes de tractament (oxidadors tèrmics). |
AC1 AC13 AC14 AC16
|
|
|
Entendre els mecanismes de l'absorció de gasos contaminants i saber (recordant el que ja s'ha après els anys anteriors) dissenyar columnes d'absorció. |
AC1 AC6 AC14 AC16 AP4
|
BC3 BC4 BC9 BC12
|
|
Proporcionar a l'alumne criteris tècnics i econòmics per seleccionar la tecnologia més adient i els equips més apropiats per al tractament de les emissions d'origen industrial. |
AP3 AP4
|
BC4
|
|
Entendre les principals característiques de la contaminació acústica, el seu origen, els efectes sobre la salut, la forma de mesurar-la, la legislació que cal aplicar, la terminologia emprada. |
AC1 AC13
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció. |
- Definicions i tipus de contaminants atmosfèrics.
- Orígens (naturals, antròpics i industrials).
- Efectes de la contaminació atmosfèrica sobre la salut i el medi.
- Legislació genèrica i específica. |
2. Balanços de matèria i energia aplicats al tractament de la contaminació d’origen industrial. |
- Transformació d'unitats de concentració.
- Concepte d'eficiència de separació.
- Balançs de matèria i energia (exemples). |
3. Contaminació deguda a partícules. |
- Tipus de partícules, grandària i forma: quadre de Lapple.
- Distribució de partícules per tamany: distribució normal i lognormal.
- Llei de Stokes. Equilibri de forces. Velocitat terminal.
- Mecanismes d’eliminació de partícules. |
4. Disseny d’equips mecànics per a l’eliminació de partícules. |
- Sedimentadors per gravetat.
- Ciclons. |
5. Precipitadors electrostàtics. |
- Principis. Mecanismes.
- Disseny d'un precipitador electrostàtic |
6. Rentadors de gasos (Scrubbers). |
- Mecanismes d'eliminació de partícules en els rentadors de gasos.
- Rentador tipus esprai.
- Rentador ciclònic.
- Rentador tipus venturi. |
7. Els Compostos Orgànics Volàtils (COV). |
- Origen. Definició i classificació.
- Efectes sobre la salut i el medi ambient.
- Legislació específica.
- Processos d'adsorció.
- Oxidadors tèrmics. |
8. Disseny de columnes d’absorció de gasos contaminants industrials. |
- Mecanismes de transferència.
- El rebliment. Tipus i característiques.
- Balanços de matèria. Línia d'operació i línia d'equilibri.
- Determinació de l'altura de rebliment.
- Funcionament al punt de càrrega i punt d'inundació.
- Càlcul del diàmetre de la columna.
- El disseny d'una columna: diagrama de flux, PID preliminar, càlcul de la columna, fulls d'especificació de columna, rebliment, bombes i bufant, implantació, estimació de la inversió i costos d'operació. |
9. Contaminació acústica. |
- Què és la contaminació acústica?
- La llei de protecció contra la contaminació acústica i altres lleis (àmbit laboral).
- Efectes sobre la salut.
- Fonts de soroll.
- Propietats físiques del so.
- Pressió, potència i intensitat sonora. El decibel.
- Mesura del soroll.
- Nivells de soroll típics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
19 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
8 |
16 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, forma d'avaluació, tasques a realitzar per l'alumne. |
Sessió Magistral |
Classes expositives. Principis bàssics de l'assignatura: balanços de matèria, balanç de forces en partícules, llei de Stokes, diàmetre aerodinàmic, concepte de velocitat terminal, mecanismes de separació i eliminació de partícules, rentadors de gasos, els COVs, absorció de gasos contaminants, acústica bàsica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al llarg del curs els alumnes aniran resolent els problemes d'una col·lecció d'exercicis típics. Hi haurà unes hores dedicades a resoldre'n alguns, aclarir dubtes i a plantejar-ne de nous. |
Treballs |
Es presentaran dos treballs, fets en grup. Es dedicaran unes hores a l'aula, a assessorar els grups. |
|
Descripció |
En l'horari d'atenció personalitzada que es decidirà quan hagi acabat el 1r quadrimestre. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Disseny*d’un cicló realitzat, en equip. Una bona part del treball es farà a l’aula per tal d'aclarir dubtes i fer un seguiment de la feina. Es farà aproximadament a les 20 hores de l’inici de curs. La presència serà obligatòria (compta un 20% de la nota final).
Disseny*d’una columna d’absorció de gasos realitzat, en equip. El treball es farà en bona part a l’aula al cap d’unes 35 hores de l’inici del curs. La presència serà obligatòria (compta un 35% de la nota final). |
55% |
Proves pràctiques |
Examen final |
45% |
Altres |
PER SUPERAR L'ASSIGNATURA CAL TREURE A L'EXAMEN FINAL UNA NOTA NO INFERIOR A 3,5. RENÚNCIA A AVALUACIÓ CONTINUADA: - DINS DE LES 2 PRIMERES SETMANES DEL CURS, CAL PRESENTAR AL PROFESSOR UNA SOL·LICITUD FORMAL DE RENÚNCIA. - EL 100% DE LA NOTA S'OBTÉ EN UN EXAMEN FINAL ESPECÍFIC. EXAMEN DE 2ª CONVOCATÒRIA: NO ES TENEN EN COMPTE LES NOTES OBTINGUDES DURANT EL CURS |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El concepte de disseny és més ampli que el de “càlcul d'un equip”. Comprèn també l'elaboració de les especificacions de procés, el disseny dels equips auxiliars, la determinació de consums i una avaluació econòmica (inversió i costos d'operació). |
Bàsica |
COOPER, C.D., ALLEY, F.C., Air Polllution Control: a Design Approach, 3a ed. Waveland Press, 2002
Josep M. Renau, Apunts del professor, ,
|
NOTA:
Els apunts del professor són indispensables i els alumnes els han de portar a classe. Es facilitaran en format electrònic, a través del Moodle, per temes, a mesura que avanci el curs.
|
Complementària |
DE NEVERS, N., Ingeniería de Control de la Contaminación del Aire. Traducció de la 1a edició en anglès d’Air Pollution Control Engineering, McGraw-Hill, 1998
WARK, K., WARNER C.F., Contaminación del Aire. Origen y Control, Limusa, Noriehga Editores, 2000
COULSON, J.M., RICHRDSON, J.F., Chemical Engineering. Vol 1 i 2, Editorials Pergamon Press i Butherworth-Heinemann segons edició i any),
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Fonaments d’Enginyeria Química, Tecnologia del Medi Ambient i Processos de Separació.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|