DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GESTIÓ AMBIENTAL I Codi 205141115
Ensenyament
Enginyeria Ambiental (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
MENESES BENITEZ, MONTSERRAT
Adreça electrònica 0
Professors/es
MENESES BENITEZ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental, tractant el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines per a assolir-la. Aprendre a avaluar ambientalment un producte o una activitat. Descriure i utilitzar eines de valoració d’impactes ambientals. En general s’estudiaran prioritàriament eines d’anàlisi i prevenció, que cal incorporar a la indústria de procés, i a l’activitat humana en general, abans d’haver de procedir als tractaments de final de línia. S’introdueixen també les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Identificar i enunciar problemes ambientals.
  AC2 Conèixer les lleis físiques i químiques bàsiques de funcionament de l'atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera.
  AC3 Relacionar les lleis de les diferents esferes per tal d'assolir la sostenibilitat.
  AC5 Aprendre a Restaurar situacions de contaminació o de desertificació o d'esterilitat del sòl.
  AC6 Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi.
  AC7 Identificar els consums no sostenibles dels recursos.
  AC8 Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes.
  AC10 Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda.
  AC12 Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals.
  AC13 Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global.
  AC14 Conèixer i dissenyar les operacions unitàries.
  AC15 Conèixer eines estadístiques que permetin relacionar diferents variables mediambientals.
  AC17 Realitzar anàlisis de cicle de vida.
  AC18 Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global.
  Professionalitzador
  AP1 Assessorar en afers d'enginyeria legal, econòmica o financera, relacionada amb els àmbits ambientals més comuns.
  Recerca
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats.
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats.
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC3 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional.
  BC8 Lideratge.
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC10 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC11 Aprendre a aprendre.
  BC12 Planificació i organització.
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional.
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria).

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental, tractant el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines per a assolir-la. AC1
AC10
AC18
BC1
BC2
BC3
BC4
BC6
BC7
BC9
BC11
BC12
BC13
CC3
Aprendre a avaluar ambientalment un producte o una activitat. AC1
AC3
BC3
BC4
BC6
BC7
BC8
BC9
BC11
BC12
BC13
CC5
CC6
Introducció del concepte de sostenibilitat ambiental i descripció de les eines per a assolir-la. AC1
AC6
AC10
BC1
BC4
BC6
BC7
BC8
BC9
BC11
BC12
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
Descriure i utilitzar eines de valoració d'impactes ambientals. AC1
AC2
AC3
AC5
AC6
AC8
AC10
AC12
AC13
AC15
AR5
AR6
BC1
BC3
BC4
BC5
BC11
BC12
BC13
CC2
CC3
CC4
CC5
Conèixer, a mode d'introducció, les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants. AC1
AC2
AC3
AC6
AC10
AC14
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC9
BC11
BC12
BC13
CC3
CC5
CC6
Avaluar ambientalment un producte o una activitat. AC1
AC6
AC7
AC17
AR5
AR6
BC1
BC4
BC5
BC6
BC11
BC13
CC3
Descriure i utilitzar eines de valoració d'impactes ambientals. AC1
AC6
AC12
BC2
BC3
BC4
BC6
BC7
BC13
CC2
CC3
Realització d'un Estudi d'Impacte Ambiental, EIA. AC1
AC2
AC3
AC5
AC10
AC12
AC13
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
CC1
CC2
CC3
CC5
CC6
Preparació de la informació necessària per la realització d'un EIA, incorporat a l'avantprojecte. AC1
AC13
AP1
AR3
BC6
BC9
BC11
BC12
CC3
CC4
CC5
CC6
Cercar informació a la literatura. AR3
BC3
BC12
CC2
CC4
CC5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. AC1
BC9
BC10
BC13
CC1
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. CONCEPTE DE SOSTENIBILITAT AMBIENTAL. Indicadors de sostenibilitat. Conceptes i eines de sostenibilitat. Prevenció de Contaminació. Minimització de residus. Ecologia Industrial.
2. AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UN PRODUCTE O UNA ACTIVITAT: Avaluació del Cicle de Vida. Caracterització d’impactes ambientals. Avaluació de Risc Ambiental.
3. Introducció del concepte de millor tecnologia disponible (MTD-BAT, BREFS).
4. Estudi d’Impacte Ambiental.
REALITZACIÓ D’UN CAS PRÀCTIC D’ESTUDI D’IMPACTE AMBIENTAL, aplicat al projecte de tercer curs o treball equivalent.
5. Diagnosi ambiental d’un projecte o d’una empresa: Auditories Ambientals.
6. Introducció a les tecnologies de tractament de la contaminació. Control d'emissions d'aire. Tractament d'aigües. Residus.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Treballs
20 20 40
Avantprojecte
15 30 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Metodologia basada en que l’alumne actuï com a professional a base de realitzar exercicis pràctics basats en conceptes explicats a classe.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i treballs pràctics. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats.
Treballs S'alterna el treball individual amb el treball en equip.
Avantprojecte Realització en equip d’un Estudi d’Impacte Ambiental, vinculat a l’avantprojecte de tercer curs.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de forma individual o en petits grups els quals podran accedir al despatx del professor en un horari que es farà públic a principis de quadrimestre.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Avaluació d'exercicis realitzats en grup a classe i complementats en alguns casos amb treballs a casa. 13%
Avantprojecte Realització d’un Estudi d’Impacte Ambiental, EIA, de la planta objecte de l’avantprojecte de tercer curs realitzat per cada grup de projecte. Els alumnes que no realitzen avantprojecte, fan un treball equivalent. 25%
Proves pràctiques Examen final individual. 50%
Altres

Exercici de Diagnòstic ambiental aplicat a una casa, elaborat en grup fora de classe amb indicacións puntuals a classe.

12%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim una puntuació de 4.5 sobre 10 a l'examen final individual 4.5.

Renuncia a l'avaluació continuada:

Durant les dues primeres setmanes del quadrimestre els alumnes que ho desitgin poden sol•licitar de forma raonada, al professor de l'assignatura, la seva renuncia a l'avaluació continuada. En cap cas s'acceptarà aquesta renuncia un cop s'hagi realitzat alguna de les activitats computables en l'avaluació continuada. Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada realitzaran una sola prova dins el període estipulat per l'ETSEQ per realitzar els exàmens de primera convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Masters, G.M. , Introduction to Environmental Engineering and Science , 2nd Edition, Prentice Hall 1997

  • Llibre de text recomanat:

Masters, G.M. Introduction to Environmental Engineering and Science (2nd Edition) Prentice Hall 1997. ISBN: 0-13-155384-4.

Complementària
  • Rigola, M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa. Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2005
  • Riera, P. Avaluació d’Impacte Ambiental. Ed Rubes, 2000. ISBN: 84-497-0086-9.
  • Fiksel, J. Ingeniería de diseño medioambiental. DFE. McGraw-Hill, 1996. ISBN: 84-481-0752-7.
  • Roberts, H., Robinson G., ISO 14001 EMS Manual de Sistemas de Gestión Medioambiental. Paraninfo, 1999. ISBN: 84-283-2534-0.
  • Sonnemann, G.W., Castells, F., and Schuhmacher, M. (2004), Integrated Life-Cycle and Risk Assessment for Industrial Processes, Lewis Publisher, ISBN 1-56670-644-0.
  • Cooper, C.D., Alley, F.C. Air Pollution Control (3rd Edition) Waveland Press; 2002, ISBN: 1577662180.
  • Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering: Collection, Treatment, Disposal, McGraw-Hill, 3rd. Ed., 1994, ISBN: 0-07-041690-7.
  • Internet.
Recomanacions