Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Identificar i enunciar problemes ambientals. |
|
AC2 |
Conèixer les lleis físiques i químiques bàsiques de funcionament de l'atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera. |
|
AC3 |
Relacionar les lleis de les diferents esferes per tal d'assolir la sostenibilitat. |
|
AC5 |
Aprendre a Restaurar situacions de contaminació o de desertificació o d'esterilitat del sòl. |
|
AC6 |
Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi. |
|
AC7 |
Identificar els consums no sostenibles dels recursos. |
|
AC8 |
Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes. |
|
AC10 |
Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda. |
|
AC12 |
Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals. |
|
AC13 |
Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global. |
|
AC14 |
Conèixer i dissenyar les operacions unitàries. |
|
AC15 |
Conèixer eines estadístiques que permetin relacionar diferents variables mediambientals. |
|
AC17 |
Realitzar anàlisis de cicle de vida. |
|
AC18 |
Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Assessorar en afers d'enginyeria legal, econòmica o financera, relacionada amb els àmbits ambientals més comuns. |
|
Recerca |
|
AR3 |
La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats. |
|
AR5 |
La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats. |
|
AR6 |
L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC2 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants. |
|
BC3 |
Treballar autònomament amb iniciativa. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional. |
|
BC8 |
Lideratge. |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips. |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes. |
|
BC11 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC12 |
Planificació i organització. |
|
BC13 |
Sensibilitat pel medi ambient. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau. |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional. |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria). |
Objectius |
Competències |
Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental, tractant el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines per a assolir-la. |
AC1 AC10 AC18
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6 BC7 BC9 BC11 BC12 BC13
|
CC3
|
Aprendre a avaluar ambientalment un producte o una activitat. |
AC1 AC3
|
BC3 BC4 BC6 BC7 BC8 BC9 BC11 BC12 BC13
|
CC5 CC6
|
Introducció del concepte de sostenibilitat ambiental i descripció de les eines per a assolir-la. |
AC1 AC6 AC10
|
BC1 BC4 BC6 BC7 BC8 BC9 BC11 BC12
|
CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Descriure i utilitzar eines de valoració d'impactes ambientals. |
AC1 AC2 AC3 AC5 AC6 AC8 AC10 AC12 AC13 AC15 AR5 AR6
|
BC1 BC3 BC4 BC5 BC11 BC12 BC13
|
CC2 CC3 CC4 CC5
|
Conèixer, a mode d'introducció, les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants. |
AC1 AC2 AC3 AC6 AC10 AC14
|
BC3 BC4 BC5 BC6 BC8 BC9 BC11 BC12 BC13
|
CC3 CC5 CC6
|
Avaluar ambientalment un producte o una activitat. |
AC1 AC6 AC7 AC17 AR5 AR6
|
BC1 BC4 BC5 BC6 BC11 BC13
|
CC3
|
Descriure i utilitzar eines de valoració d'impactes ambientals. |
AC1 AC6 AC12
|
BC2 BC3 BC4 BC6 BC7 BC13
|
CC2 CC3
|
Realització d'un Estudi d'Impacte Ambiental, EIA. |
AC1 AC2 AC3 AC5 AC10 AC12 AC13
|
BC1 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12
|
CC1 CC2 CC3 CC5 CC6
|
Preparació de la informació necessària per la realització d'un EIA, incorporat a l'avantprojecte. |
AC1 AC13 AP1 AR3
|
BC6 BC9 BC11 BC12
|
CC3 CC4 CC5 CC6
|
Cercar informació a la literatura. |
AR3
|
BC3 BC12
|
CC2 CC4 CC5
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. |
AC1
|
BC9 BC10 BC13
|
CC1 CC3 CC4
|
Tema |
Subtema |
1. |
CONCEPTE DE SOSTENIBILITAT AMBIENTAL. Indicadors de sostenibilitat. Conceptes i eines de sostenibilitat. Prevenció de Contaminació. Minimització de residus. Ecologia Industrial. |
2. |
AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UN PRODUCTE O UNA ACTIVITAT: Avaluació del Cicle de Vida. Caracterització d’impactes ambientals. Avaluació de Risc Ambiental. |
3. |
Introducció del concepte de millor tecnologia disponible (MTD-BAT, BREFS). |
4. |
Estudi d’Impacte Ambiental.
REALITZACIÓ D’UN CAS PRÀCTIC D’ESTUDI D’IMPACTE AMBIENTAL, aplicat al projecte de tercer curs o treball equivalent. |
5. |
Diagnosi ambiental d’un projecte o d’una empresa: Auditories Ambientals. |
6. |
Introducció a les tecnologies de tractament de la contaminació. Control d'emissions d'aire. Tractament d'aigües. Residus. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Treballs |
|
20 |
20 |
40 |
Avantprojecte |
|
15 |
30 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Metodologia basada en que l’alumne actuï com a professional a base de realitzar exercicis pràctics basats en conceptes explicats a classe. |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i treballs pràctics. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. |
Treballs |
S'alterna el treball individual amb el treball en equip. |
Avantprojecte |
Realització en equip d’un Estudi d’Impacte Ambiental, vinculat a l’avantprojecte de tercer curs. |
|
Descripció |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de forma individual o en petits grups els quals podran accedir al despatx del professor en un horari que es farà públic a principis de quadrimestre. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Avaluació d'exercicis realitzats en grup a classe i complementats en alguns casos amb treballs a casa. |
13% |
Avantprojecte |
Realització d’un Estudi d’Impacte Ambiental, EIA, de la planta objecte de l’avantprojecte de tercer curs realitzat per cada grup de projecte. Els alumnes que no realitzen avantprojecte, fan un treball equivalent. |
25% |
Proves pràctiques |
Examen final individual. |
50% |
Altres |
Exercici de Diagnòstic ambiental aplicat a una casa, elaborat en grup fora de classe amb indicacións puntuals a classe. |
12% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim una puntuació de 4.5 sobre 10 a l'examen final individual 4.5. Renuncia a l'avaluació continuada: Durant les dues primeres setmanes del quadrimestre els alumnes que ho desitgin poden sol•licitar de forma raonada, al professor de l'assignatura, la seva renuncia a l'avaluació continuada. En cap cas s'acceptarà aquesta renuncia un cop s'hagi realitzat alguna de les activitats computables en l'avaluació continuada. Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada realitzaran una sola prova dins el període estipulat per l'ETSEQ per realitzar els exàmens de primera convocatòria |
Bàsica |
Masters, G.M. , Introduction to Environmental Engineering and Science , 2nd Edition, Prentice Hall 1997
|
- Llibre de text recomanat:
Masters, G.M. Introduction to Environmental Engineering and Science (2nd Edition) Prentice Hall 1997. ISBN: 0-13-155384-4. |
Complementària |
|
- Rigola, M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa. Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2005
- Riera, P. Avaluació d’Impacte Ambiental. Ed Rubes, 2000. ISBN: 84-497-0086-9.
- Fiksel, J. Ingeniería de diseño medioambiental. DFE. McGraw-Hill, 1996. ISBN: 84-481-0752-7.
- Roberts, H., Robinson G., ISO 14001 EMS Manual de Sistemas de Gestión Medioambiental. Paraninfo, 1999. ISBN: 84-283-2534-0.
- Sonnemann, G.W., Castells, F., and Schuhmacher, M. (2004), Integrated Life-Cycle and Risk Assessment for Industrial Processes, Lewis Publisher, ISBN 1-56670-644-0.
- Cooper, C.D., Alley, F.C. Air Pollution Control (3rd Edition) Waveland Press; 2002, ISBN: 1577662180.
- Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering: Collection, Treatment, Disposal, McGraw-Hill, 3rd. Ed., 1994, ISBN: 0-07-041690-7.
- Internet.
|
|