DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PROJECTES Codi 205141116
Ensenyament
Enginyeria Ambiental (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.castells@urv.cat
Professors/es
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és, d'una banda, entendre el funcionament d’una oficina tècnica de projectes, ja sigui d’una empresa productora o d’una companyia d’enginyeria. Per altra banda, ser capaç de tirar endavant un projecte en l'àmbit de l'enginyeria química, la qual cosa implica, a més de saber treballar en equip i tenir capacitat de càlcul, conèixer a la pràctica les principals fases de l'enginyeria bàsica del disseny d’una planta de procés químic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC8 Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes.
  AC10 Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda.
  AC13 Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global.
  AC14 Conèixer i dissenyar les operacions unitàries.
  Professionalitzador
  AP3 Conèixer i interpretar la component econòmica i empresarial de les activitats relacionades amb el medi ambient.
  AP4 Calcular el cost de les instal•lacions i de la seva operació i manteniment.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC8 Lideratge.
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Gestionar qualsevol tipus de projecte. BC9
BC12
2. Liderar un equip de persones. BC8
BC12
3. Avaluar la viabilitat econòmica d'un projecte en la indústria dels processos químics. AP4
Saber elaborar fulls senzills d'especificació de procés d'alguns equips significatius, com ara, dipòsits, bombes, columnes, bescanvaidors de calor, etc. AC14
BC4
Conèixer el desenvolupament d'un projecte d'enginyeria en l'àmbit de l'enginyeria química. AC14
BC4
Adquirir els coneixements bàsics per poder avaluar la rendibilitat d'un projecte. AP3
AP4
Identificar, comprendre i saber elaborar diagrames fonamentals en enginyeria química com ara, els diagrames de blocs i els diagrames de flux. AC14
Poder interpretar diagrames de canonades i instrumentació (PID) senzills i d'elaborar-ne un de senzill. AC14
Identificar els aspectes claus d'un projecte relacionats amb la seguretat i el medi ambient. AC8
AC10
AC13
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
1. Definició i abast d’un projecte en la indústria de procés químic.
2. Consideracions econòmiques prèvies. Càlcul d’inversions amb mètodes senzills. Viabilitat econòmica. Rendibilitat d’un projecte.
3. Consideracions tècniques prèvies. Planificació i control de projectes.
4. Elaboració del manual de disseny. Enginyeria bàsica. Diagrames de procés. Balanços de matèria i energia. Serveis necessaris en una planta química. Especificació d’equips. PID.
5. Alguns aspectes tècnics significatius: càlcul de pèrdues de càrrega en línies, bombes centrífugues, bescanviadors de calor, columnes de destil•lació.
6. Estudis de seguretat i medi ambient relacionats amb un projecte de planta química.
7. Realització d’un avantprojecte d’una instal•lació en una planta química.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
19 38 57
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
7 7 14
Treballs
8 16 24
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació general del que és un projecte d'enginyeria (enginyeria bàsica o enginyeria de procés)
Sessió Magistral Alguna classe magistral serà necessària especialment sobre costos i rendibilitat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es faran a l'aula diversos exercicis individuals, o per grups, relacionats amb conceptes bàsics , com, costos, inversions, rendibilitat, planificació (PERT) i altres.

Es faran dos seminaris específics: un sobre el càlcul de canonades, pèrdues de càrrega i especificació de bombes de procés; un altre sobre aspectes pràctics per a l'especificació de procés de canviadors de calor i columnes de destil·lació, entre altres equips.
Treballs Dos treballs fets en grup, a l'aula però que requeriran sens dubte hores de dedicació també fora de l'aula. El primer, sobre rendibilitat d'inversions. Haureu de calcular diversos índexos de rendibilitat d'un projecte (probablement d'un planta de procés químic).
El segon treball és molt important. Es tracta que feu l'enginyeria bàsica d'un avantprojecte (es diu així perquè no disposareu de tantes dades i informació com les que es necessitaria per fer un projecte i per tant, el resultat final és diferent, de menor abast). L'objectiu és preparar-vos perquè després pugueu encarar un projecte amb més coneixements tècnics, certes habilitats i una mica de picardia.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Horaris i dates encara pendents.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treball en equip: Realització de l'Enginyeria Bàsica (EB) d’una instal·lació senzilla relacionada amb un procés químic. Encara que per qüestions d'estructura formal, aquesta assignatura no estarà plenament integrada en l'avantprojecte integrador de 3r (AVP), el tema hi estarà relacionat i la presentació de l'EB es farà amb l'AVP, seguint els criteris que es donaran a l'inici de curs.

L'EB es farà bàsicament en sessions de treball a l’aula a partir del 15 d'octubre. La presència durant aquestes sessions és obligatòria i es controlarà.

El 60%de la nota de l'EB correspondrà a la seva qualitat mentre que el 25% restant (fins a un 85%) s'avaluarà en una presentació que es farà en una data a determinar.

85%
Proves pràctiques Prova individual el 15 d'octubre, de 10 a 12 h: Rendibilitat d’un projecte. 15%
Altres

Renúncia a l'avaluació continuada (seguint el procediment descrit a la normativa): l'alumne haurà de presentar l'EB d'un projecte (que haurà de defensar davant el professor), abans d'acabar el quadrimestre, amb el contingut que se li indicarà. Examen de 2a convocatòria: l'alumne haurà de fer a l'aula, el dia de l'examen, una Enginyeria Bàsica d'abast limitat. No es guarden les notes obtingudes durant el curs




100%







100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Josep M. Renau, Apunts de professor (indispensable), ,
TURTON, R., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2a edició, 2003

Els apunts s'aniran facilitant per temes a mesura que el curs avanci. És indispensable que els alumnes assisteixin a classe amb els apunts.

Complementària ULRICH, G. D., A Guide to Chemical Engineering Process Design and Economics, John Wiley & Sons, 1984
PETERS AND TIMMERHAUS, Plant Design and Economics for Chemical Engineering, 4a edició. MacGraw-Hill,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Donat el caràcter integrador de l’assignatura es recomana haver cursat ja totes les assignatures prèvies del pla d’estudis. Destaquem, Fonaments d’Enginyeria Química, Enginyeria Fluidomecànica i Química Industrial. Entre les assignatures optatives, es recomana haver cursat Càlcul i Disseny de Bescanvi de Calor, i Operacions Bàsiques de Separació.