Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Identificar i enunciar problemes ambientals. |
|
AC2 |
Conèixer les lleis físiques i químiques bàsiques de funcionament de l'atmosfera, hidrosfera, litosfera i biosfera. |
|
AC3 |
Relacionar les lleis de les diferents esferes per tal d'assolir la sostenibilitat. |
|
AC5 |
Aprendre a Restaurar situacions de contaminació o de desertificació o d'esterilitat del sòl. |
|
AC6 |
Utilitzar eines informàtiques i matemàtiques específiques del camp científic propi. |
|
AC7 |
Identificar els consums no sostenibles dels recursos. |
|
AC8 |
Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes. |
|
AC10 |
Proposar modificacions per reduir la contaminació en origen i d'acord amb criteris de l'enginyeria verda. |
|
AC11 |
Definir la idea de sostenibilitat i conèixer com s'estructuren i funcionen els ecosistemes per preveure possibles desequilibris dels mateixos. |
|
AC12 |
Redactar informes sobre impacte i temàtiques mediambientals. |
|
AC13 |
Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global. |
|
AC16 |
Dissenyar, operar i mantenir obres, instal•lacions industrials i serveis que permetin la minimització de l'impacte ambiental. |
|
AC17 |
Realitzar anàlisis de cicle de vida. |
|
AC18 |
Avaluar l'impacte social de la contaminació local, regional i global. |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Preparar propostes de recerca aplicada, realitzar recerques bibliogràfiques aprofundides, dur a terme experimentació i elaboració de conclusions a partir dels experiments i preparar informes de resultats i conclusions. |
|
Recerca |
|
AR1 |
La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D. |
|
AR3 |
La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats. |
|
AR5 |
La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats. |
|
AR6 |
L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC3 |
Treballar autònomament amb iniciativa. |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional. |
|
BC8 |
Lideratge. |
|
BC10 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes. |
|
BC11 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC12 |
Planificació i organització. |
|
BC13 |
Sensibilitat pel medi ambient. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau. |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau. |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals. |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional. |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria). |
Objectius |
Competències |
Aprendre a aplicar les principals eines de gestió ambiental en una empresa de qualsevol sector industrial, amb l'objectiu de prevenir la contaminació i millorar de forma contínua la gestió de l'empresa en l'àmbit ambiental. |
AC1 AC5 AC10
|
BC4 BC11 BC13
|
CC2 CC3
|
Adquirir una visió global de l'enginyeria ambiental, tractant el concepte de sostenibilitat ambiental i les eines per a assolir-la. |
AC1 AC13
|
BC1 BC3 BC6 BC11
|
CC1 CC2
|
Aprendre a avaluar ambientalment un producte o una activitat. |
AC1 AC6 AC7 AC8 AC10 AC12 AC13 AC16 AC17
|
BC1 BC6 BC7
|
CC1 CC2 CC5
|
Descriure i utilitzar eines de valoració d'impactes ambientals. |
AC1 AC3 AC7 AC8 AC10 AC11 AC13 AC17 AC18
|
BC3 BC4 BC7
|
CC1 CC2
|
Conèixer, a mode d'introducció, les tecnologies més comunes de tractament i eliminació de contaminants. |
AC1 AC6 AC7 AC8 AC10 AC13 AC16
|
BC1 BC4 BC6 BC13
|
CC2 CC4 CC5 CC6
|
Introducció del concepte de sostenibilitat ambiental i descripció de les eines per a assolir-la. |
AC1 AC3 AC6 AC7 AC8 AC11
|
BC7 BC11 BC13
|
CC3 CC4
|
Avaluar ambientalment un producte o una activitat. |
AC1 AC3 AC6 AC7 AC8 AC17
|
BC1 BC3 BC6 BC11 BC12 BC13
|
CC2 CC3 CC4
|
Realització d'un Estudi d'Impacte Ambiental, EIA. |
AC1 AC2 AC3 AC5 AC6 AC12 AC13 AC17 AC18
|
BC1 BC4 BC5 BC8 BC11 BC12
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Preparació de la informació necessària per la realització d'un EIA, incorporat a l'avantprojecte. |
AP2 AR1 AR5 AR6
|
BC5 BC12 BC13
|
CC1 CC2
|
Cercar informació a la literatura. |
AC1 AR3 AR6
|
BC4 BC12
|
CC1 CC2
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. |
AC1 AR3 AR5
|
BC3 BC5 BC10
|
CC1 CC2
|
Tema |
Subtema |
1. |
CONCEPTE DE SOSTENIBILITAT AMBIENTAL. Indicadors de sostenibilitat. Conceptes i eines de sostenibilitat. Prevenció de Contaminació. Minimització de residus. Ecologia Industrial. |
2. |
AVALUACIÓ AMBIENTAL D’UN PRODUCTE O UNA ACTIVITAT: Avaluació del Cicle de Vida. Caracterització d’impactes ambientals. Avaluació de Risc Ambiental. |
3. |
Introducció del concepte de millor tecnologia disponible (MTD-BAT, BREFS). |
4. |
Estudi d’Impacte Ambiental.
REALITZACIÓ D’UN CAS PRÀCTIC D’ESTUDI D’IMPACTE AMBIENTAL, aplicat al projecte de tercer curs o treball equivalent. |
5. |
Diagnosi ambiental d’un projecte o d’una empresa: Auditories Ambientals. |
6. |
Introducció a les tecnologies de tractament de la contaminació. Control d'emissions d'aire. Tractament d'aigües. Residus. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
15 |
30 |
45 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Metodologia basada en que l’alumne actuï com a professional a base de realitzar exercicis pràctics basats en conceptes explicats a classe. |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i treballs pràctics. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'alterna el treball individual amb el treball en equip. |
Treballs |
Realització en equip d’un Estudi d’Impacte Ambiental, vinculat a l’avantprojecte de tercer curs. |
|
Descripció |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de forma individual o en petits grups els quals podran accedir al despatx del professor en un horari que es farà públic a principis de quadrimestre. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Avaluació d'exercicis realitzats en grup a classe i complementats en alguns casos amb treballs a casa. |
25% |
Treballs |
Realització d'una DAOM |
25% |
Proves pràctiques |
Examen final individual. |
25% |
Altres |
Presentació del projecte DAOM |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
<p>Per poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim una puntuació de 4.5 sobre 10 a l'examen final&nbsp;individual&nbsp;4.5.</p> <p>Renuncia a l'avaluació continuada: <p>Durant les dues primeres setmanes del quadrimestre els alumnes que ho desitgin poden sol•licitar de forma raonada, al professor de l'assignatura, la seva renuncia a l'avaluació continuada. En cap cas s'acceptarà aquesta renuncia un cop s'hagi realitzat alguna de les activitats computables en l'avaluació continuada. Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada realitzaran una sola prova dins el període estipulat per l'ETSEQ per realitzar els exàmens de primera convocatòria </p> |
Bàsica |
Masters, G.M. , Introduction to Environmental Engineering and Science , 2nd Edition, Prentice Hall 1997
|
- Llibre de text recomanat:
Masters, G.M. Introduction to Environmental Engineering and Science (2nd Edition) Prentice Hall 1997. ISBN: 0-13-155384-4. |
Complementària |
|
- Rigola, M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa. Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2005
- Riera, P. Avaluació d’Impacte Ambiental. Ed Rubes, 2000. ISBN: 84-497-0086-9.
- Fiksel, J. Ingeniería de diseño medioambiental. DFE. McGraw-Hill, 1996. ISBN: 84-481-0752-7.
- Roberts, H., Robinson G., ISO 14001 EMS Manual de Sistemas de Gestión Medioambiental. Paraninfo, 1999. ISBN: 84-283-2534-0.
- Sonnemann, G.W., Castells, F., and Schuhmacher, M. (2004), Integrated Life-Cycle and Risk Assessment for Industrial Processes, Lewis Publisher, ISBN 1-56670-644-0.
- Cooper, C.D., Alley, F.C. Air Pollution Control (3rd Edition) Waveland Press; 2002, ISBN: 1577662180.
- Metcalf & Eddy, Wastewater Engineering: Collection, Treatment, Disposal, McGraw-Hill, 3rd. Ed., 1994, ISBN: 0-07-041690-7.
- Internet.
|
|