DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura TEACHING EFFECTIVENESS FOR SCIENCE AND ENGINEERING Codi 205141226
Ensenyament
Enginyeria Ambiental (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
FONT CAPAFONS, JOSÉ
Adreça electrònica jose.font@urv.cat
Professors/es
FONT CAPAFONS, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. To acquaint students with effective instructional practices and the learning theories that support them.
2. To enable students to evaluate strengths and weaknesses in their own teaching style and to design strategies for correcting the weaknesses.
3. To enable students to perform effective oral and written communication.
4. Writing instructional objectives covering a full range of taxonomic levels.
5. Designing and delivering effective lectures.
6. Implementing active, cooperative, and problem-based learning.
7. Designing tests and other means to assess learning outcomes.

Continguts
Tema Subtema
Communication Techniques Part: 1. Oral Communication. Informational and motivational speeches
2. Technical writing. Norms and structure
3. Curriculum and Interview process.
Teaching Effectiveness Part: 1. Who are our students? (Learning and teaching styles, approaches to learning, levels of development).
2. Planning a course and getting it off to a good start. (Setting expectations, writing instructional objectives, motivating learning).
3. Effective lecturing.
4. Active learning, cooperative learning, and problem-based learning.
5. Laboratory instruction.
6. Teaching with technology.
7. Teaching problem-solving, critical thinking, and creative thinking skills.
8. Assessment and evaluation (testing and grading).
9. Dealing with student-related problems. (Classroom management, emotional problems, cheating).
10. Other career issues. (Research and teaching, time management, learning and integrating with the campus culture, finding a mentor).
11. Microteaching.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves pràctiques
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Expositive classes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Group problems.

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Group problems. 25%
Proves pràctiques Prova parcial (25%).
Prova fianl (50%).
75%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica
  • Ehninger, D., Gronbeck B.E., McKerrow, R.E., Monroe, A.H. "Principles and Types of Speech Communication" Scott Foresman and Co., London, England, 1986.
  • Gronlund, N.E. "How to Write and Use Instructional Objectives" (6th Edition), Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ, 2000.
  • McKeachie, W.J., "Teaching Tips: A Guidebook for the Beginning College Teacher" (10th Edition), Houghton Mifflin, Boston, 1999.
  • Palmer, P.J., "The Courage to Teach" Jossey-Bass, San Francisco, 1998.
  • Wankat, P. The Effective, Efficient Professor, Allyn & Bacon, 2002.
Complementària

Recomanacions