IDENTIFYING DATA 2009_10
Subject (*) PREPARATION OF HETEROGENEOUS CATALYSTS Code 205141237
Study programme
Environmental Engineering (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Optional Only annual
Language
Anglès
Department Enginyeria Química
Coordinator
FONT CAPAFONS, JOSÉ
E-mail
Lecturers
Web
General description and relevant information Give a general knowledgement preparation methods of solid catalysts by means of laboratory techniques with strategies for industrial scaling up.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Common
  AC14 Conèixer i dissenyar les operacions unitàries.
  Professional
  Research
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats.
  AR4 El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes.
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats.
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC11 Learning to learn
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient.
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Learning aims
Objectives Competences
To select suitable catalysts for each industrial process AC14
AR3
AR4
AR5
AR6
BC1
BC11
CC1
CC4
To prepare catalysts by different techniques AC14
AR3
AR4
AR5
AR6
BC1
BC11
BC13
CC1
CC4

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. Developing Industrial Catalysts.
Tema 2. Bulk Catalysts and Supports.
Tema 3. Supported Catalysts.
Tema 4. Zeolites and Related Molecular Sieves.
Tema 5. Solid Superacids.
Tema 6. Shaping of Catalysts and Supports.
Tema 7. Computer-aided Catalyst Design.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
30 0 30
Presentations / expositions
5 0 5
Problem solving, classroom exercises
15 0 15
Project proposal
15 0 15
 
Personal tuition
5 0 5
 
Practical tests
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentations / expositions Exposició oral per part del alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Problem solving, classroom exercises Resolució de problemes proposats al finalitzar cadascun del temes del programa.


Project proposal Treball pràctic realitzat individualment o en grups relacionat amb casos d’estudi presentats pel professor.

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Project proposal
Description
Meeting during attention hours

Assessment
  Description Weight
Presentations / expositions Presentació del projecte a l'aula. Juntament amb Avantprojecte.
Problem solving, classroom exercises Resolució de problemes proposats al finalitzar cadascun del temes del programa. 10%
Project proposal Es valora un informe escrit. 15%
Practical tests Prova individual dels contiguts teórics i pràctics. 75%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic
  • Handbook of Heterogeneous Catalysis, Volume 1, Edited by G. Ertl, H. Knözinger, J. Weitkamp, Wiley VCH, Weinheim, 1997.
  • Handbook of Porous Solids, Edited by F. Schüth, K.S.W. Sing, J. Weitkamp, Wiley VCH, Weinheim, 2002.
  • Catalysis: An Integrated Approach, Edited by R.A. van Santen, P.W.N.M. van Leeuwen, J.A. Moulijn, B.A. Averill, Elsevier, Amsterdam, 1999.

 

 

Complementary
  • Lecture notes provided by the lecturer.

 

 

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.