Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats |
|
AC2 |
La concepció i disseny constructiu d’equips i instal•lacions per a funcions relacionades amb l’activitat industrial o de recerca |
|
AC3 |
La realització d’estudis i d’assessorament relatiu a la funcionalitat d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats |
|
AC4 |
La realització d’estudis de factibilitat de l’aprofitament de recursos naturals i matèries primes, de la seva transformació i elaboració de nous productes |
|
AC5 |
L’assessorament en afers d’enginyeria legal, econòmica i financera relacionada amb els àmbits industrials més comuns |
|
AC6 |
La preparació de propostes de recerca aplicada, la realització de recerques bibliogràfiques aprofundides, la realització d’experimentació i l’elaboració de conclusions i preparació d’informes |
|
AC7 |
L’elaboració i aplicació d’estratègies de control distribuït en sistemes complexos |
|
AC8 |
La simulació dinàmica de processos i la definició i aplicació d’estratègies de control i d’optimització de processos |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions destinades a evitar, minimitzar o transformar corrents vectors de contaminació ambiental |
|
AP2 |
L’aplicació de conceptes de termodinàmica avançada processos industrials o naturals |
|
AP3 |
La modelització avançada matemàtica i numèrica de processos industrials o naturals i la de propietats de productes i substàncies |
|
AP4 |
La modelització de sistemes complexos amb reacció química, incloent sistemes catalítics heterogenis i homogenis |
|
AP5 |
La planificació i execució d’un projecte treballant en grup, en un entorn multidisciplinari i multicultural |
|
AP6 |
El disseny i l’ús de les eines avançades de control de processos |
|
AP7 |
La planificació, programació, direcció, organització, racionalització i control de processos industrials de diversa mena |
|
AP8 |
L’elaboració de projectes per l’autorització de noves instal•lacions, d’acord amb les normatives vigents |
|
AP9 |
L’assessorament en temes de seguretat industrial i seguretat ambiental relacionats amb l’operació d’instal•lacions industrials |
|
AP10 |
La gestió de recursos energètics en la seva aplicació industrial |
|
Recerca |
|
AR1 |
La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D |
|
AR2 |
L’excel•lència en l’estudi i coneixement de l’àmbit de recerca escollit |
|
AR3 |
La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats |
|
AR4 |
El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes |
|
AR5 |
La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats |
|
AR6 |
L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat c¡/comunitat |
|
BC9 |
Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria) |
Objectius |
Competències |
Aplicació dels coneixements i habilitats adquirits al Màster d'Enginyeria Química i de Processos al desenvolupament d'un projecte innovador en el que l'alumne desenvolupa una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un nou procés o un d'existent. El tipus de treball serà un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió.
En el cas de que l'alumne inscrit no hagi encara realitzat un projecte final de carrera, del tipus del descrit a les assignatures de 20012101 PROJECTE FI DE CARRERA, haura de cursar l'assignatura de TFM, com si fós un PFC i per tant haurà de seguir les mateixes directrius.
Si l'alumne inscrit ja ha realitzat un PFC, realitzarà l'assignatura de TFM d'acord amb les directrius esmentades a l'apartat de Continguts.
El Treball Final de Màster es realitza generalment en equip, guiat per professors o tutors especialitzats. Els alumnes hauran de presentar un document final amb uns continguts mínims i faran una defensa oral del seu treball.
Per tractar-se d'una matèria que comporta la possible aplicació de tots els coneixements adquirits durant la carrera, conté totes les competències assignades a l'ensenyament de Màster d'Enginyeria Química i de Processos.
. |
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AC6 AC7 AC8 AP1 AP2 AP3 AP4 AP5 AP6 AP7 AP8 AP9 AP10 AR1 AR2 AR3 AR4 AR5 AR6
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC5 BC6 BC7 BC8 BC9 BC10 BC11 BC12 BC13 BC14 BC15
|
CC1 CC2 CC3 CC4 CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
Continguts del TFM
(per alumnes que JA hagin realitzat un Projecte Final de Carrera) |
El Treball Final de Màster, TFM, és un projecte innovador en el que l’alumne desenvolupa una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un nou procés o un d’existent. El tipus de treball serà un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió.
El TFM és un treball basat en:
1. El desenvolupament d’una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un procés nou o un d’existent, ò
2. L’estudi de la viabilitat tècnica i econòmica d’alguna idea susceptible d’esdevenir un projecte realitzable, ò
3. La realització, en general, d’un treball original, aprovat pel corresponent tutor i pel responsable de l’assignatura, que complexi els requisits mínims establerts pel tutor i també aprovats pel responsable de l'assignatura.
En els aspectes del projecte que suposi una part constructiva, on es dissenyi un procés i s’estableixi la corresponent enginyeria de base, s’exigiran els Standard del Projecte Final de Carrera, PFC, pel que fa a especificacions, diagrames, estudi econòmic, etc.….
A diferència del PFC, en el TFM, no es requerirà en forma obligatòria que contingui tots els apartats descrits a la Guia del PFC, descrita més avall.
|
Continguts del TFM
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera) |
En el cas de que l'alumne inscrit NO hagi encara realitzat un Projecte Final de Carrera, del tipus del descrit a les assignatures de 20012101 PROJECTE FI DE CARRERA, haura de cursar l'assignatura de TFM, com si fós un PFC i per tant haurà de seguir els continguts esmentats a continuació: |
Aspectes generals del PFC.
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera) |
Es defineixen diferents tipus de projectes amb les següents característiques:
En general es definirà un projecte per cada equip de 3 alumnes i s’assignarà un tutor a cada projecte.
El projecte pot ser definit per l’equip de professors de PFC, o pels propis alumnes. En el cas de que el Projecte sigui proposat pels alumnes, individualment o en grup, aquests han de contactar l’empresa o institució que proposi el projecte, avalat per un tutor (professional de reconegut prestigi coneixedor del projecte proposat). En el curs del primer quadrimestre, quan es comencin a organitzar els grups, l’alumne o grup d’alumnes interessats presentaran la proposta a consideració dels professors responsables del PFC per tal de que sigui acceptada. |
Index de continguts del PFC
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera) |
Per a la realització del PFC, els alumnes seguiran els elements principals d'un Projecte d'enginyeria bàsica, descrits principalment en l'assignatura de Projectes. El contingut del PFG es pot resumir a través dels elements principals de la Guia del PFG que seguiran els alumnes per a elaborar la memòria de la seva Projecte, que s'esmenten a continuació:
1 . Introducció
2 . Etapa preliminar. Descripció del Projecte. Abast del Projecte. Antecedents històrics (Opcional). Estudi bibliogràfic. Alternatives de procés. Planificació inicial del Projecte (Diagrama de Gantt).
3 . Bases per al desenvolupament del Projecte. Especificacions d’alimentació. Capacitat, Flexibilitat Operativa. Especificacions dels Productes. Condicions de les matèries primeres i productes en el límit de bateria. Energies i utilitats. Dades de l'emplaçament. Normes i codis de disseny.
4 . Desenvolupament de l'enginyeria bàsica. Elaboració de diagrames Disseny bàsic de canonades, control i instrumentació i equips. Descripció del Projecte i de les instal·lacions.
5 . Seguretat en el disseny d'instal·lacions. Protecció d'equips a sobrepressions. Mesures de protecció contra incendis o abocaments. Anàlisis de risc preliminar. Sistemes de protecció personal
6 . Aspectes ambientals del Projecte. Identificació i avaluació de les emissions. Consums d'energia i de recursos naturals. Contribució a efecte hivernacle.
7 . Manteniment de les instal·lacions
8 . Manual de Operació. Manuals d'engegada, de funcionament de desocupada normal i de desocupada d'emergència
9 . Estudi econòmic. Compte de resultats. Pressupost d’execució del Projecte. Avaluació global de la inversió (Cash Flow, VAN, TIR, ...)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Estudis previs |
|
4 |
48 |
52 |
Treballs |
|
27 |
270 |
297 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves orals |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessions explicatives de l'organització i continguts del Treball de Final de Màster (o eventualment Projecte Final de Carrera) |
Seminaris |
Només hi hauràn d'assistir els alumnes de Treball de Final de Màster que NO hagin realitzat encara un PFC.
Classes magistrals d'assistència obligatòria, sobre temes complementaris necessaris per a la realització del PFC.
Pels alumnes que JA han realitzat un PFC, les 20 hores dedicades als seminaris es sumarán a les hores dedicades a Treballs de TFM (297 + 20 = 310 hores) |
Estudis previs |
Realització d'etapa preliminar: Estudi bibliogràfic. Antecedents i Alternatives del procés. Descripció i Abast del Projecte. Planificació inicial. |
Treballs |
Activitats pròpies de la realització del PFC, seguint la Guia del PFC 2009 que es troba a l'apartat Documentació Normativa de l'espai de l'assignatura a la plataforma docent Moodle.(http://moodle.urv.net/moodle/) |
|
Descripció |
Els estudiants inscrits al Treball de Final de Màster, tenen el dret de ser assistits personalment per l'equip de professors de TFM/PFC, en la forma que s'organitzi. Amb caràcter general cada projecte està assistit personalment per un professor tutor i per a temes específics els alumnes disposen d'una matriu de coneixements on poden buscar i contactar els professors que els poden assistir en matèries específiques.
Els professors de TFM/PFC poden ser contactats a través de les dades que es troben a l'espai de l'assignatura disponible a la plataforma Moodle http://moodle.urv.cat/ |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Presentació de la documentació formal, segons està descrita en el reglament de PFC, i revisada per tribunal constituït “ad hoc”. |
60% |
Proves orals |
Defensa oral del PFC davant del mateix tribunal que ha avaluat la documentació formal. |
30% |
Altres |
Assistència i aprofitament de seminaris de l'assignatura. Utilització d'espai Moodle propi del projecte i /o pàgines web o blogs específics. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
TURTON, R., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2003
|
|
Complementària |
BAASEL, W. D. , Preliminary Chemical Engineering Plant Design , Van Nostrand Reinhold , 1990
Kletz, Trevor A., Plant design for safety : a user-friendly approach, New York : Hemisphere Publishing Corporation, 1990
Coker, A. Kayode , Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants , Elsevier Gulf Professional Pub., 2007
Ulrich, Gael D. , A Guide to chemical engineering process design and economics, John Wiley & Sons, 1984
PETERS, M:S.; TIMMERHAUS, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineering, McGraw-Hill Book Company, 1991
VALLE-RIESTA, J.F., Project Evaluation in the Chemical Process Industries, McGraw-Hill Book Company, 1983
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament i aprovat: Totes les troncals prèvies i les assignatures de Projectes i Disseny d’Equips i Instal.lacions. |
|