DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TREBALL DE FI DE MÀSTER Codi 205142106
Ensenyament
Enginyeria Química i de Processos (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
15 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
Adreça electrònica marta.schuhmacher@urv.cat
jaume.giralt@urv.cat
josemaria.chillida@urv.cat
francisco.lopez@urv.cat
jordi.pallares@urv.cat
jose.font@urv.cat
francesc.castells@urv.cat
dieter.boer@urv.cat
ciara.osullivan@urv.cat
laureano.jimenez@urv.cat
Professors/es
SCHUHMACHER ANSUATEGUI, MARTA
GIRALT MARCÉ, JAUME
CHILLIDA RABADÁ, JOSÉ MARÍA
LÓPEZ BONILLO, FRANCISCO
PALLARÉS CURTO, JORGE MARÍA
FONT CAPAFONS, JOSÉ
CASTELLS PIQUÉ, FRANCESC
BOER -, DIETER-THOMAS
O'SULLIVAN ., CIARA
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
Web
Descripció general i informació rellevant El Treball de fi de Màster, TFM és un projecte innovador en el que l’alumne desenvolupa una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un nou procés o un d’existent. El tipus de treball serà un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. En el cas de que l'alumne inscrit no hagi encara realitzat un projecte final de carrera, del tipus del descrit a les assignatures de 20012101 PROJECTE FI DE CARRERA, haura de cursar l'assignatura de TFM, com si fós un PFC amb la següent descripció: Desenvolupament d'un Projecte d'Enginyeria, entès com un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. Aquests treballs tècnics poden ser el disseny, càlcul, muntatge, operació i manteniment d'equips o plantes de procés, o bé el desenvolupament d'estudis relatius a aquests, que versin sobre aspectes tècnics, econòmics, o sobre altres camps propis de l'enginyeria química. Si l'alumne inscrit ja ha realitzat un PFC, realitzarà l'assignatura de TFM d'acord amb les directrius esmentades a l'apartat de Continguts.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats
  AC2 La concepció i disseny constructiu d’equips i instal•lacions per a funcions relacionades amb l’activitat industrial o de recerca
  AC3 La realització d’estudis i d’assessorament relatiu a la funcionalitat d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats
  AC4 La realització d’estudis de factibilitat de l’aprofitament de recursos naturals i matèries primes, de la seva transformació i elaboració de nous productes
  AC5 L’assessorament en afers d’enginyeria legal, econòmica i financera relacionada amb els àmbits industrials més comuns
  AC6 La preparació de propostes de recerca aplicada, la realització de recerques bibliogràfiques aprofundides, la realització d’experimentació i l’elaboració de conclusions i preparació d’informes
  AC7 L’elaboració i aplicació d’estratègies de control distribuït en sistemes complexos
  AC8 La simulació dinàmica de processos i la definició i aplicació d’estratègies de control i d’optimització de processos
  Professionalitzador
  AP1 La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions destinades a evitar, minimitzar o transformar corrents vectors de contaminació ambiental
  AP2 L’aplicació de conceptes de termodinàmica avançada processos industrials o naturals
  AP3 La modelització avançada matemàtica i numèrica de processos industrials o naturals i la de propietats de productes i substàncies
  AP4 La modelització de sistemes complexos amb reacció química, incloent sistemes catalítics heterogenis i homogenis
  AP5 La planificació i execució d’un projecte treballant en grup, en un entorn multidisciplinari i multicultural
  AP6 El disseny i l’ús de les eines avançades de control de processos
  AP7 La planificació, programació, direcció, organització, racionalització i control de processos industrials de diversa mena
  AP8 L’elaboració de projectes per l’autorització de noves instal•lacions, d’acord amb les normatives vigents
  AP9 L’assessorament en temes de seguretat industrial i seguretat ambiental relacionats amb l’operació d’instal•lacions industrials
  AP10 La gestió de recursos energètics en la seva aplicació industrial
  Recerca
  AR1 La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D
  AR2 L’excel•lència en l’estudi i coneixement de l’àmbit de recerca escollit
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats
  AR4 El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat c¡/comunitat
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicació dels coneixements i habilitats adquirits al Màster d'Enginyeria Química i de Processos al desenvolupament d'un projecte innovador en el que l'alumne desenvolupa una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un nou procés o un d'existent. El tipus de treball serà un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió. En el cas de que l'alumne inscrit no hagi encara realitzat un projecte final de carrera, del tipus del descrit a les assignatures de 20012101 PROJECTE FI DE CARRERA, haura de cursar l'assignatura de TFM, com si fós un PFC i per tant haurà de seguir les mateixes directrius. Si l'alumne inscrit ja ha realitzat un PFC, realitzarà l'assignatura de TFM d'acord amb les directrius esmentades a l'apartat de Continguts. El Treball Final de Màster es realitza generalment en equip, guiat per professors o tutors especialitzats. Els alumnes hauran de presentar un document final amb uns continguts mínims i faran una defensa oral del seu treball. Per tractar-se d'una matèria que comporta la possible aplicació de tots els coneixements adquirits durant la carrera, conté totes les competències assignades a l'ensenyament de Màster d'Enginyeria Química i de Processos. . AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC8
AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AP8
AP9
AP10
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
AR6
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC7
BC8
BC9
BC10
BC11
BC12
BC13
BC14
BC15
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
Continguts del TFM
(per alumnes que JA hagin realitzat un Projecte Final de Carrera)
El Treball Final de Màster, TFM, és un projecte innovador en el que l’alumne desenvolupa una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un nou procés o un d’existent. El tipus de treball serà un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió.

El TFM és un treball basat en:
1. El desenvolupament d’una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un procés nou o un d’existent, ò
2. L’estudi de la viabilitat tècnica i econòmica d’alguna idea susceptible d’esdevenir un projecte realitzable, ò
3. La realització, en general, d’un treball original, aprovat pel corresponent tutor i pel responsable de l’assignatura, que complexi els requisits mínims establerts pel tutor i també aprovats pel responsable de l'assignatura.
En els aspectes del projecte que suposi una part constructiva, on es dissenyi un procés i s’estableixi la corresponent enginyeria de base, s’exigiran els Standard del Projecte Final de Carrera, PFC, pel que fa a especificacions, diagrames, estudi econòmic, etc.….
A diferència del PFC, en el TFM, no es requerirà en forma obligatòria que contingui tots els apartats descrits a la Guia del PFC, descrita més avall.
Continguts del TFM
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera)
En el cas de que l'alumne inscrit NO hagi encara realitzat un Projecte Final de Carrera, del tipus del descrit a les assignatures de 20012101 PROJECTE FI DE CARRERA, haura de cursar l'assignatura de TFM, com si fós un PFC i per tant haurà de seguir els continguts esmentats a continuació:
Aspectes generals del PFC.
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera)
Es defineixen diferents tipus de projectes amb les següents característiques:

En general es definirà un projecte per cada equip de 3 alumnes i s’assignarà un tutor a cada projecte.

El projecte pot ser definit per l’equip de professors de PFC, o pels propis alumnes. En el cas de que el Projecte sigui proposat pels alumnes, individualment o en grup, aquests han de contactar l’empresa o institució que proposi el projecte, avalat per un tutor (professional de reconegut prestigi coneixedor del projecte proposat). En el curs del primer quadrimestre, quan es comencin a organitzar els grups, l’alumne o grup d’alumnes interessats presentaran la proposta a consideració dels professors responsables del PFC per tal de que sigui acceptada.
Index de continguts del PFC
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera)
Per a la realització del PFC, els alumnes seguiran els elements principals d'un Projecte d'enginyeria bàsica, descrits principalment en l'assignatura de Projectes. El contingut del PFG es pot resumir a través dels elements principals de la Guia del PFG que seguiran els alumnes per a elaborar la memòria de la seva Projecte, que s'esmenten a continuació:

1 . Introducció
2 . Etapa preliminar. Descripció del Projecte. Abast del Projecte. Antecedents històrics (Opcional). Estudi bibliogràfic. Alternatives de procés. Planificació inicial del Projecte (Diagrama de Gantt).
3 . Bases per al desenvolupament del Projecte. Especificacions d’alimentació. Capacitat, Flexibilitat Operativa. Especificacions dels Productes. Condicions de les matèries primeres i productes en el límit de bateria. Energies i utilitats. Dades de l'emplaçament. Normes i codis de disseny.
4 . Desenvolupament de l'enginyeria bàsica. Elaboració de diagrames Disseny bàsic de canonades, control i instrumentació i equips. Descripció del Projecte i de les instal·lacions.
5 . Seguretat en el disseny d'instal·lacions. Protecció d'equips a sobrepressions. Mesures de protecció contra incendis o abocaments. Anàlisis de risc preliminar. Sistemes de protecció personal
6 . Aspectes ambientals del Projecte. Identificació i avaluació de les emissions. Consums d'energia i de recursos naturals. Contribució a efecte hivernacle.
7 . Manteniment de les instal·lacions
8 . Manual de Operació. Manuals d'engegada, de funcionament de desocupada normal i de desocupada d'emergència
9 . Estudi econòmic. Compte de resultats. Pressupost d’execució del Projecte. Avaluació global de la inversió (Cash Flow, VAN, TIR, ...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Seminaris
10 10 20
Estudis previs
4 48 52
Treballs
27 270 297
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves orals
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessions explicatives de l'organització i continguts del Treball de Final de Màster (o eventualment Projecte Final de Carrera)
Seminaris Només hi hauràn d'assistir els alumnes de Treball de Final de Màster que NO hagin realitzat encara un PFC.
Classes magistrals d'assistència obligatòria, sobre temes complementaris necessaris per a la realització del PFC.
Pels alumnes que JA han realitzat un PFC, les 20 hores dedicades als seminaris es sumarán a les hores dedicades a Treballs de TFM (297 + 20 = 310 hores)
Estudis previs Realització d'etapa preliminar: Estudi bibliogràfic. Antecedents i Alternatives del procés. Descripció i Abast del Projecte. Planificació inicial.
Treballs Activitats pròpies de la realització del PFC, seguint la Guia del PFC 2009 que es troba a l'apartat Documentació Normativa de l'espai de l'assignatura a la plataforma docent Moodle.(http://moodle.urv.net/moodle/)

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Els estudiants inscrits al Treball de Final de Màster, tenen el dret de ser assistits personalment per l'equip de professors de TFM/PFC, en la forma que s'organitzi. Amb caràcter general cada projecte està assistit personalment per un professor tutor i per a temes específics els alumnes disposen d'una matriu de coneixements on poden buscar i contactar els professors que els poden assistir en matèries específiques. Els professors de TFM/PFC poden ser contactats a través de les dades que es troben a l'espai de l'assignatura disponible a la plataforma Moodle http://moodle.urv.cat/

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Presentació de la documentació formal, segons està descrita en el reglament de PFC, i revisada per tribunal constituït “ad hoc”. 60%
Proves orals Defensa oral del PFC davant del mateix tribunal que ha avaluat la documentació formal. 30%
Altres

Assistència i aprofitament de seminaris de l'assignatura. Utilització d'espai Moodle propi del projecte i /o pàgines web o blogs específics.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica TURTON, R., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2003

Complementària BAASEL, W. D. , Preliminary Chemical Engineering Plant Design , Van Nostrand Reinhold , 1990
Kletz, Trevor A., Plant design for safety : a user-friendly approach, New York : Hemisphere Publishing Corporation, 1990
Coker, A. Kayode , Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants , Elsevier Gulf Professional Pub., 2007
Ulrich, Gael D. , A Guide to chemical engineering process design and economics, John Wiley & Sons, 1984
PETERS, M:S.; TIMMERHAUS, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineering, McGraw-Hill Book Company, 1991
VALLE-RIESTA, J.F., Project Evaluation in the Chemical Process Industries, McGraw-Hill Book Company, 1983

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament i aprovat: Totes les troncals prèvies i les assignatures de Projectes i Disseny d’Equips i Instal.lacions.