Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Aplicació dels coneixements i habilitats adquirits al Màster d'Enginyeria Química i de Processos al desenvolupament d'un projecte innovador en el que l'alumne desenvolupa una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un nou procés o un d'existent. El tipus de treball serà un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió.
En el cas de que l'alumne inscrit no hagi encara realitzat un projecte final de carrera, del tipus del descrit a les assignatures de 20012101 PROJECTE FI DE CARRERA, haura de cursar l'assignatura de TFM, com si fós un PFC i per tant haurà de seguir les mateixes directrius.
Si l'alumne inscrit ja ha realitzat un PFC, realitzarà l'assignatura de TFM d'acord amb les directrius esmentades a l'apartat de Continguts.
El Treball Final de Màster es realitza generalment en equip, guiat per professors o tutors especialitzats. Els alumnes hauran de presentar un document final amb uns continguts mínims i faran una defensa oral del seu treball.
Per tractar-se d'una matèria que comporta la possible aplicació de tots els coneixements adquirits durant la carrera, conté totes les competències assignades a l'ensenyament de Màster d'Enginyeria Química i de Processos.
. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Continguts del TFM
(per alumnes que JA hagin realitzat un Projecte Final de Carrera) |
El Treball Final de Màster, TFM, és un projecte innovador en el que l’alumne desenvolupa una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un nou procés o un d’existent. El tipus de treball serà un treball tècnic del tipus del que pugui realitzar un enginyer en l'exercici de la seva professió.
El TFM és un treball basat en:
1. El desenvolupament d’una nova idea per a analitzar, modificar, completar, un procés nou o un d’existent, ò
2. L’estudi de la viabilitat tècnica i econòmica d’alguna idea susceptible d’esdevenir un projecte realitzable, ò
3. La realització, en general, d’un treball original, aprovat pel corresponent tutor i pel responsable de l’assignatura, que complexi els requisits mínims establerts pel tutor i també aprovats pel responsable de l'assignatura.
En els aspectes del projecte que suposi una part constructiva, on es dissenyi un procés i s’estableixi la corresponent enginyeria de base, s’exigiran els Standard del Projecte Final de Carrera, PFC, pel que fa a especificacions, diagrames, estudi econòmic, etc.….
A diferència del PFC, en el TFM, no es requerirà en forma obligatòria que contingui tots els apartats descrits a la Guia del PFC, descrita més avall.
|
Continguts del TFM
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera) |
En el cas de que l'alumne inscrit NO hagi encara realitzat un Projecte Final de Carrera, del tipus del descrit a les assignatures de 20012101 PROJECTE FI DE CARRERA, haura de cursar l'assignatura de TFM, com si fós un PFC i per tant haurà de seguir els continguts esmentats a continuació: |
Aspectes generals del PFC.
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera) |
Es defineixen diferents tipus de projectes amb les següents característiques:
En general es definirà un projecte per cada equip de 3 alumnes i s’assignarà un tutor a cada projecte.
El projecte pot ser definit per l’equip de professors de PFC, o pels propis alumnes. En el cas de que el Projecte sigui proposat pels alumnes, individualment o en grup, aquests han de contactar l’empresa o institució que proposi el projecte, avalat per un tutor (professional de reconegut prestigi coneixedor del projecte proposat). En el curs del primer quadrimestre, quan es comencin a organitzar els grups, l’alumne o grup d’alumnes interessats presentaran la proposta a consideració dels professors responsables del PFC per tal de que sigui acceptada. |
Index de continguts del PFC
(per alumnes que NO hagin realitzat encara un Projecte Final de Carrera) |
Per a la realització del PFC, els alumnes seguiran els elements principals d'un Projecte d'enginyeria bàsica, descrits principalment en l'assignatura de Projectes. El contingut del PFG es pot resumir a través dels elements principals de la Guia del PFG que seguiran els alumnes per a elaborar la memòria de la seva Projecte, que s'esmenten a continuació:
1 . Introducció
2 . Etapa preliminar. Descripció del Projecte. Abast del Projecte. Antecedents històrics (Opcional). Estudi bibliogràfic. Alternatives de procés. Planificació inicial del Projecte (Diagrama de Gantt).
3 . Bases per al desenvolupament del Projecte. Especificacions d’alimentació. Capacitat, Flexibilitat Operativa. Especificacions dels Productes. Condicions de les matèries primeres i productes en el límit de bateria. Energies i utilitats. Dades de l'emplaçament. Normes i codis de disseny.
4 . Desenvolupament de l'enginyeria bàsica. Elaboració de diagrames Disseny bàsic de canonades, control i instrumentació i equips. Descripció del Projecte i de les instal·lacions.
5 . Seguretat en el disseny d'instal·lacions. Protecció d'equips a sobrepressions. Mesures de protecció contra incendis o abocaments. Anàlisis de risc preliminar. Sistemes de protecció personal
6 . Aspectes ambientals del Projecte. Identificació i avaluació de les emissions. Consums d'energia i de recursos naturals. Contribució a efecte hivernacle.
7 . Manteniment de les instal·lacions
8 . Manual de Operació. Manuals d'engegada, de funcionament de desocupada normal i de desocupada d'emergència
9 . Estudi econòmic. Compte de resultats. Pressupost d’execució del Projecte. Avaluació global de la inversió (Cash Flow, VAN, TIR, ...)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Estudis previs |
|
4 |
48 |
52 |
Treballs |
|
27 |
270 |
297 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves orals |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessions explicatives de l'organització i continguts del Treball de Final de Màster (o eventualment Projecte Final de Carrera) |
Seminaris |
Només hi hauràn d'assistir els alumnes de Treball de Final de Màster que NO hagin realitzat encara un PFC.
Classes magistrals d'assistència obligatòria, sobre temes complementaris necessaris per a la realització del PFC.
Pels alumnes que JA han realitzat un PFC, les 20 hores dedicades als seminaris es sumarán a les hores dedicades a Treballs de TFM (297 + 20 = 310 hores) |
Estudis previs |
Realització d'etapa preliminar: Estudi bibliogràfic. Antecedents i Alternatives del procés. Descripció i Abast del Projecte. Planificació inicial. |
Treballs |
Activitats pròpies de la realització del PFC, seguint la Guia del PFC 2009 que es troba a l'apartat Documentació Normativa de l'espai de l'assignatura a la plataforma docent Moodle.(http://moodle.urv.net/moodle/) |
|
Descripció |
Els estudiants inscrits al Treball de Final de Màster, tenen el dret de ser assistits personalment per l'equip de professors de TFM/PFC, en la forma que s'organitzi. Amb caràcter general cada projecte està assistit personalment per un professor tutor i per a temes específics els alumnes disposen d'una matriu de coneixements on poden buscar i contactar els professors que els poden assistir en matèries específiques.
Els professors de TFM/PFC poden ser contactats a través de les dades que es troben a l'espai de l'assignatura disponible a la plataforma Moodle http://moodle.urv.cat/ |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Presentació de la documentació formal, segons està descrita en el reglament de PFC, i revisada per tribunal constituït “ad hoc”. |
60% |
Proves orals |
Defensa oral del PFC davant del mateix tribunal que ha avaluat la documentació formal. |
30% |
Altres |
Assistència i aprofitament de seminaris de l'assignatura. Utilització d'espai Moodle propi del projecte i /o pàgines web o blogs específics. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
TURTON, R., Analysis, Synthesis and Design of Chemical Processes, Prentice Hall, 2003
|
|
Complementària |
BAASEL, W. D. , Preliminary Chemical Engineering Plant Design , Van Nostrand Reinhold , 1990
Kletz, Trevor A., Plant design for safety : a user-friendly approach, New York : Hemisphere Publishing Corporation, 1990
Coker, A. Kayode , Ludwig's applied process design for chemical and petrochemical plants , Elsevier Gulf Professional Pub., 2007
Ulrich, Gael D. , A Guide to chemical engineering process design and economics, John Wiley & Sons, 1984
PETERS, M:S.; TIMMERHAUS, K.D., Plant Design and Economics for Chemical Engineering, McGraw-Hill Book Company, 1991
VALLE-RIESTA, J.F., Project Evaluation in the Chemical Process Industries, McGraw-Hill Book Company, 1983
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|