DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CIÈNCIA DELS MATERIALS Codi 205142201
Ensenyament
Enginyeria Química i de Processos (MEQIP) (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
Adreça electrònica francesc.medina@urv.cat
Professors/es
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats
  AC2 La concepció i disseny constructiu d’equips i instal•lacions per a funcions relacionades amb l’activitat industrial o de recerca
  AC3 La realització d’estudis i d’assessorament relatiu a la funcionalitat d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats
  Professionalitzador
  Recerca
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i analitzar els diferents tipus de materials, les seves utilitats i les seves propietats. AC3
Seleccionar un material òptim per a una determinada aplicació i justificar-ne l'elecció. AC1
AC2
AC3
BC2
BC6
Saber relacionar les propietats dels materials amb la estructura microscòpica del material, l’estructura atòmica i els seus enllaços químics. AC2
AR3
BC2
BC4
Identificar les 7 diferents estructures cristal•lines que existeixen i comprendre les característiques fonamentals d’aquestes estructures cristal•lines. AC2
Saber fer representacions de posicions, direccions y plans en les estructures cristal•lines bàsiques de materials molt comuns com metalls, ceràmics, polímers i semiconductors i conèixer diferents tècniques de caracterització. AC2
Saber els tipus de defectes de les estructures cristal•lines i saber calcular la velocitat de formació d’aquests defectes. AC2
AR3
BC2
Saber interpretar un diagrama de fases i calcular la fases presents, quantitat i composició i correlacionar la microestructura i propietats dels materials amb el seu diagrama de fase. AC1
AC2
Conèixer diagrames binaris d’interès, saber la cinètica d’evolució de fases cristal•lines i treballar amb diagrames TTT i identificar propietats finals dels materials. AC1
AC2
Saber determinar les propietats mecàniques dels materials i els tipus d’assaigs que es fan servir. AC1
AC2
AC3
Conèixer diferents tipus de materials ceràmics, vidres, polímers i compostos i els seus processos de degradació, vida i prevenció i predir les seves propietats i aplicacions. AC2

Continguts
Tema Subtema
1. 1. Materials d’enginyeria.
2. 2. Enllaç atòmic.
3. 3. Estructura Cristal•lina perfecta.
4. 4. Estructura Cristal•lina imperfecta. Defectes.
5. 5. Diagrames de fases. Equilibri microestructural. Diagrames importants en enginyeria mecànica.
6. 6. Equilibri i Cinètica. Tractament Tèrmic. Diagrames TTT.
7. 7. Metalls. Alliatges ferris i no ferris. Propietats mecàniques.
8. 8. Ceràmics, vidres, polímers i composites.
9. 9. Degradació i falla dels materials.
10. 10. Criteris per a la selecció dels materials estructurals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
40 40 80
Presentacions / exposicions
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir l'assignatura
Sessió Magistral Per facilitarl'aprenentatge de l'alumne
Presentacions / exposicions Per part de l'alumne a fi i efecte d'observar l'aprenentatge assolit per l'alumne
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària per facilitar l'aprenentatge

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Descripció
reunions persotlitzades amb alumnes individuals per resoldre els dubtes

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Prova en grup. Treball en equip integrat amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 80% dels exercicis proposats. 15%
Proves pràctiques Prova individual (20%).

Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals curtes i exercicis d'aplicació. Es realitza al final de quadrimestre (40%).
60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cap recomanació.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent