DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ANÀLISI ENERGÈTICA DE PROCESSOS Codi 205142202
Ensenyament
Enginyeria Química i de Processos (MEQIP) (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
BOER ., DIETER-THOMAS
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/aep
Descripció general i informació rellevant Presentació completa del mètode d’anàlisi energètica, mètode efectiu i sistemàtic que utilitza tant el primer com el segon principi de la termodinàmica per l’anàlisi del rendiment i disseny de sistemes energètics. El segon principi és especialment adequat per acostar-se a l’objectiu d’un ús més eficient de l’energia i per tal d’identificar i quantificar les pèrdues energètiques i definir les etapes a seguir per a reduir ineficiències. S’inclou l’ús de les equacions d’energia com un plantejament global de l’estudi energètic, una discussió sobre el significat i aplicació del segon principi, mètodes pel càlcul de l’energia, l’aplicació a la combustió i altres processos químics i una introducció a l'anàlisi termoeconòmica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats
  AC2 La concepció i disseny constructiu d’equips i instal•lacions per a funcions relacionades amb l’activitat industrial o de recerca
  AC3 La realització d’estudis i d’assessorament relatiu a la funcionalitat d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats
  AC4 La realització d’estudis de factibilitat de l’aprofitament de recursos naturals i matèries primes, de la seva transformació i elaboració de nous productes
  AC5 L’assessorament en afers d’enginyeria legal, econòmica i financera relacionada amb els àmbits industrials més comuns
  Professionalitzador
  AP1 La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions destinades a evitar, minimitzar o transformar corrents vectors de contaminació ambiental
  AP2 L’aplicació de conceptes de termodinàmica avançada processos industrials o naturals
  AP3 La modelització avançada matemàtica i numèrica de processos industrials o naturals i la de propietats de productes i substàncies
  AP5 La planificació i execució d’un projecte treballant en grup, en un entorn multidisciplinari i multicultural
  AP10 La gestió de recursos energètics en la seva aplicació industrial
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat c¡/comunitat
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aplicar balanços de matèria, energia, entropia, exergia i costos a elements de processos químics i processos sencers sense i amb reacció química. AC1
AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
AP3
AP5
AP10
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC10
BC11
BC13
BC14
BC15
CC1
CC2
CC4
CC5
CC6
Entendre el funcionament dels processos i cicles de conversió d’energia. AC1
AC2
AC3
AC4
AP10
BC2
BC4
CC1
Entendre el mètode de l’anàlisi exergètic i termoeconòmic i avaluar quan es útil. AC1
AC2
AC3
AC4
AP1
AP2
BC2
BC4
BC5
BC13
CC1
Avaluar com es pot millorar un procés energèticament i econòmicament. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP10
BC1
BC4
BC5
BC6
BC10
BC11
BC13
CC1
CC2
Domini del programa EES per simular els processos estudiats. BC2
BC13
CC1
CC2
Integració dels coneixements per a la realització d'un avantprojecte. AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AP1
AP2
AP3
AP5
AP10
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
BC10
BC11
BC12
BC13
BC14
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1. Revisió de fonaments termodinàmics.
2. Concepte bàsic de l’exergia.
3. Elements d’una anàlisi de processos.
4. Anàlisis d’exergia de processos bàsics.
5. Aplicacions termoeconòmiques de l'anàlisi exergètica.
6. Exemples d’aplicació a processos tèrmics i químics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
29 58 87
Avantprojecte
10 20 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 14 28
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Avantprojecte Projectes que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura utilitzant el programa EES

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Avantprojecte
Atenció personalitzada
Descripció
Asistencia en la resolució de problemes i per la realització del avantprojecte

Avaluació
  Descripció Pes
Avantprojecte Prova en grup. Treball, en equip. 30%
Proves pràctiques Prova individual (30%).

Prova individual. Es realitza al final de quadrimestre (nota mínima 3,5) (40%).
70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , Engineering Equation Solver (EES), ,
, Moodle, ,
KOTAS, T. J., The Exergy Method of Thermal Plant Analysis, Krieger Publishing Company, Melbourne, Florida, 1995
Bejan, A:; Tsatsaronis, G.; Moran, M., Thermal Design & Optimization, John Wiley & Sons, New York, 1996

Complementària , Engineering Equation Solver (EES), ,
, Moodle, ,
BRODYANSKY, V. M.; SORIN, M. V.; LE GOFF, P., The Efficiency of Industrial Processes: Exergy Analysis and Optimization, Elseviers Science B. V., The Netherlands, 1994
BEJAN, Adrian; TSATSARONIS, George; MORAN, Michael, Thermal Design & Optimization, John Wiley & Sons Inc., Nova York, 1996

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TERMODINÀMICA TÈCNICA II/20012104
 
Altres comentaris
Altres assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Operacions d’Intercanvi de Calor. Producció i Gestió de l’Energia. Operacions de Separació. Simulació i Optimització de Processos Químics. Economia i Organització Industrial.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent