DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura PRÀCTIQUES DE DIRECCIÓ DE PROJECTES Codi 205142207
Ensenyament
Enginyeria Química i de Processos (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
8 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
HERRERO SABARTÉS, JUAN
Adreça electrònica joan.herrero@urv.cat
Professors/es
HERRERO SABARTÉS, JUAN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu principal d'aquesta assignatura és que l’estudiant posi en pràctica els conceptes, processos i metodologies típics dels projectes d’enginyeria. Les persones que la cursin hauran de dirigir un projecte a estudiants de primer curs d’enginyeria química, de manera que totes les tècniques de fixació i assoliment d’objectius, treball cooperatiu, gestió de personal, gestió de temps, organització, seguiment i avaluació del treball individual i col•lectiu, i de presentació i comunicació de resultats s’hauran d’aplicar de manera satisfactòria a nivell pràctic.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  AP5 La planificació i execució d’un projecte treballant en grup, en un entorn multidisciplinari i multicultural
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat c¡/comunitat
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC12 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Posar en pràctica els conceptes, processos i metodologies típics de gestió de projectes d'enginyeria (project management). AP5
BC1
BC2
BC6
BC7
BC8
BC10
BC11
BC12
BC14
BC15
CC5
CC6
Dirigir un projecte i/o treballar en equip, de manera que totes les tècniques de fixació i assoliment d'objectius, treball cooperatiu, gestió de personal, gestió de temps, organització, seguiment i avaluació del treball individual i col•lectiu, i de presentació i comunicació de resultats s'hauran d'aplicar de manera satisfactòria a nivell pràctic. AP5
BC1
BC2
BC6
BC7
BC8
BC10
BC11
BC12
BC14
BC15
CC5
CC6

Continguts
Tema Subtema
1- Introducció Perspectiva general de l'assignatura.
2- Definició dels rols Per a poder treballar de manera efectiva, és indispensable tenir clars els diferents rols que es desenvolupen en el si d'un equip: project manager, team leader, team member, coach, facilitador, etc.
3- Lideratge Sense lideratge, un grup de persones que treballen en un mateix projecte no sap cap a on va, i mai no arribaran a treballar veritablement en equip. Durant les primeres setmanes del curs s'impartirà un mòdul de lideratge.
4- Formació d'equips Capacitats de l'equip
5- Comunicació Per a poder cohesionar l'equip i treballar de manera efectiva, les persones que treballen juntes en un projecte han de ser capaços de comunicar-se entre ells. Durant les primeres setmanes del curs s'impartirà un mòdul específic sobre comunicació.
6- Gestió de conflictes Un cop l'equip ha après a comunicar i interaccionar, és inevitable que sorgeixin conflictes. La gestió efectiva dels conflictes que vagin sorgint és un factor determinant per a l'èxit del projecte. S'impartirà un mòdul específic sobre gestió de conflictes.
7- Diari personal El diari és una eina molt valuosa per al desenvolupament personal i professional de l'individu. Com a tasca opcional, aquells alumnes que ho desitgin portaran al dia el seu diari personal, des del començament del curs fins al final.
8- Gestió de projectes (project manager) Aquí es veuran les tècniques i procediments que permeten gestionar de forma efectiva el treball en equip (project management).
9- Facilitació de reunions Saber aprofitar el temps de reunió de l'equip no és un tema trivial; si la reunió no està ben gestionada, pot acabar sent una lamentable pèrdua de temps. L'aplicació de les tècniques de facilitació permetran que les reunions es portin a terme de forma efectiva.
10- Feedback efectiu La part més difícil de la feina de director o líder d'un equip és possiblement la de donar feedback als membres de l'equip. Igual de difícil, o més, és el feedback entre els membres de l'equip. Si no estem degudament entrenats, a tots en costa donar i rebre feedback de millora (crític); molt sovint, també ens costa massa donar feedback positiu (reconeixement).
11- Coaching (*) (*) Aquest tema està pendent de confirmació. És possible que es desenvolupi durant les primeres setmanes del curs.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
60 60 120
Treballs
0 20 20
Avantprojecte
48 96 144
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
1 1 2
Proves objectives de tipus test
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Sessió introductòria de l'assignatura, el primer dia de classe
Sessió Magistral Teoria, seminaris. Els professors presentaran els conceptes bàsics i material de suport per a cada tema. Els alumnes participaran en la discussió i portant a terme diferents activitats.
Treballs Elaboració dels diferents informes de seguiment i tancament: planificació del projecte i informe de tancament.

Elaboració del diari personal
Avantprojecte Representen les hores de treball pràctic en el projecte. Aquí els estudiants apliquen els conceptes que es van introduint a les sessions magistrals.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Els professors de l'assignatura donaran feedback dels treballs prèviament lliurats pels estudiants. En l'apartat "Atenció personalitzada", el professor-tutor es reunirà periòdicament a classe amb els membres del seu equip.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Activitats en grup. 30%
Proves pràctiques Presentacions al final de cada quadrimestre
30%
Proves objectives de tipus test Examen per a avaluar l'aprenentatge dels continguts teòrics de l'assignatura. 30%
Altres

Diari personal (opcional)

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

També es tindrà en compte l'auto-avaluació de cada estudiant, així com les avaluacions creuades entre tots els membres de l'equip (en els equips de Projecte1-4, el director de projecte avaluarà els alumnes de primer, i viceversa).


Fonts d'informació

Bàsica

• MARTIN, P.; TATE, K. Project Management Memory Jogger™. A Pocket Guide for Project Teams. Methuen (MA): GOAL / QPC, 1996. ISBN 1-57681-001-1.

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEAM BASED PROJECT MANAGEMENT/205142227

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMUNICATION TECHNIQUES AND TEACHING EFFECTIVENESS FOR SCIENCE AND ENGINEERING/205142225

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
COMUNICATION TECHNIQUES AND TEACHING EFFECTIVENESS FOR SCIENCE AND ENGINEERING/205142225
 
Altres comentaris
1- L'assistència a classe és obligatòria. 2- Cal distingir entre dos perfils de feina que desenvoluparan els estudiants: a) Els que treballaran com a directors d'equips de Projecte 1-4 b) Els que treballaran en altres projectes Normalment, hi ha molta demanda per a treballar en el perfil (a). Si la demanda supera l'oferta, durant la primera setmana de curs s'obrirà un procés de selecció, on es tindran en compte els següents factors: (i) Cal assistir a classe des del primer dia; durant les primeres setmanes del curs, es portaran a terme les activitats de formació que són imprescindibles per als futurs directors de P1-4 (ii) Expedient acadèmic. Tindran preferència aquells estudiants que hagin aprovat totes les assignatures dels cursos previs (1-3) de l'ensenyament d'Enginyeria Química, o bé que hagin completat els estudis d'ETIQI (iii) Perfil personal del estudiant, basat en el resultat d'un o més tests (iv) Entrevista amb els professors de l'assignatura