Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
AP5 |
La planificació i execució d’un projecte treballant en grup, en un entorn multidisciplinari i multicultural |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat c¡/comunitat |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC14 |
Planificació i organització |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
|
CC6 |
Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria) |
Objectius |
Competències |
Posar en pràctica els conceptes, processos i metodologies típics de gestió de projectes d'enginyeria (project management). |
AP5
|
BC1 BC2 BC6 BC7 BC8 BC10 BC11 BC12 BC14 BC15
|
CC5 CC6
|
Dirigir un projecte i/o treballar en equip, de manera que totes les tècniques de fixació i assoliment d'objectius, treball cooperatiu, gestió de personal, gestió de temps, organització, seguiment i avaluació del treball individual i col•lectiu, i de presentació i comunicació de resultats s'hauran d'aplicar de manera satisfactòria a nivell pràctic. |
AP5
|
BC1 BC2 BC6 BC7 BC8 BC10 BC11 BC12 BC14 BC15
|
CC5 CC6
|
Tema |
Subtema |
1- Introducció |
Perspectiva general de l'assignatura. |
2- Definició dels rols |
Per a poder treballar de manera efectiva, és indispensable tenir clars els diferents rols que es desenvolupen en el si d'un equip: project manager, team leader, team member, coach, facilitador, etc. |
3- Lideratge |
Sense lideratge, un grup de persones que treballen en un mateix projecte no sap cap a on va, i mai no arribaran a treballar veritablement en equip. Durant les primeres setmanes del curs s'impartirà un mòdul de lideratge. |
4- Formació d'equips |
Capacitats de l'equip |
5- Comunicació |
Per a poder cohesionar l'equip i treballar de manera efectiva, les persones que treballen juntes en un projecte han de ser capaços de comunicar-se entre ells. Durant les primeres setmanes del curs s'impartirà un mòdul específic sobre comunicació. |
6- Gestió de conflictes |
Un cop l'equip ha après a comunicar i interaccionar, és inevitable que sorgeixin conflictes. La gestió efectiva dels conflictes que vagin sorgint és un factor determinant per a l'èxit del projecte. S'impartirà un mòdul específic sobre gestió de conflictes. |
7- Diari personal |
El diari és una eina molt valuosa per al desenvolupament personal i professional de l'individu. Com a tasca opcional, aquells alumnes que ho desitgin portaran al dia el seu diari personal, des del començament del curs fins al final. |
8- Gestió de projectes (project manager) |
Aquí es veuran les tècniques i procediments que permeten gestionar de forma efectiva el treball en equip (project management). |
9- Facilitació de reunions |
Saber aprofitar el temps de reunió de l'equip no és un tema trivial; si la reunió no està ben gestionada, pot acabar sent una lamentable pèrdua de temps. L'aplicació de les tècniques de facilitació permetran que les reunions es portin a terme de forma efectiva. |
10- Feedback efectiu |
La part més difícil de la feina de director o líder d'un equip és possiblement la de donar feedback als membres de l'equip. Igual de difícil, o més, és el feedback entre els membres de l'equip. Si no estem degudament entrenats, a tots en costa donar i rebre feedback de millora (crític); molt sovint, també ens costa massa donar feedback positiu (reconeixement). |
11- Coaching (*) |
(*) Aquest tema està pendent de confirmació. És possible que es desenvolupi durant les primeres setmanes del curs. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
60 |
60 |
120 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Avantprojecte |
|
48 |
96 |
144 |
|
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Sessió introductòria de l'assignatura, el primer dia de classe |
Sessió Magistral |
Teoria, seminaris. Els professors presentaran els conceptes bàsics i material de suport per a cada tema. Els alumnes participaran en la discussió i portant a terme diferents activitats. |
Treballs |
Elaboració dels diferents informes de seguiment i tancament: planificació del projecte i informe de tancament.
Elaboració del diari personal |
Avantprojecte |
Representen les hores de treball pràctic en el projecte. Aquí els estudiants apliquen els conceptes que es van introduint a les sessions magistrals. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Els professors de l'assignatura donaran feedback dels treballs prèviament lliurats pels estudiants.
En l'apartat "Atenció personalitzada", el professor-tutor es reunirà periòdicament a classe amb els membres del seu equip. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Activitats en grup. |
30% |
Proves pràctiques |
Presentacions al final de cada quadrimestre
|
30% |
Proves objectives de tipus test |
Examen per a avaluar l'aprenentatge dels continguts teòrics de l'assignatura. |
30% |
Altres |
Diari personal (opcional) |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
També es tindrà en compte l'auto-avaluació de cada estudiant, així com les avaluacions creuades entre tots els membres de l'equip (en els equips de Projecte1-4, el director de projecte avaluarà els alumnes de primer, i viceversa). |
Bàsica |
|
• MARTIN, P.; TATE, K. Project Management Memory Jogger™. A Pocket Guide for Project Teams. Methuen (MA): GOAL / QPC, 1996. ISBN 1-57681-001-1.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEAM BASED PROJECT MANAGEMENT/205142227 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
COMUNICATION TECHNIQUES AND TEACHING EFFECTIVENESS FOR SCIENCE AND ENGINEERING/205142225 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
COMUNICATION TECHNIQUES AND TEACHING EFFECTIVENESS FOR SCIENCE AND ENGINEERING/205142225 |
|
|
Altres comentaris |
1- L'assistència a classe és obligatòria.
2- Cal distingir entre dos perfils de feina que desenvoluparan els estudiants:
a) Els que treballaran com a directors d'equips de Projecte 1-4
b) Els que treballaran en altres projectes
Normalment, hi ha molta demanda per a treballar en el perfil (a). Si la demanda supera l'oferta, durant la primera setmana de curs s'obrirà un procés de selecció, on es tindran en compte els següents factors:
(i) Cal assistir a classe des del primer dia; durant les primeres setmanes del curs, es portaran a terme les activitats de formació que són imprescindibles per als futurs directors de P1-4
(ii) Expedient acadèmic. Tindran preferència aquells estudiants que hagin aprovat totes les assignatures dels cursos previs (1-3) de l'ensenyament d'Enginyeria Química, o bé que hagin completat els estudis d'ETIQI
(iii) Perfil personal del estudiant, basat en el resultat d'un o més tests
(iv) Entrevista amb els professors de l'assignatura
|
|