DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GESTIÓ AMBIENTAL Codi 205142208
Ensenyament
Enginyeria Química i de Processos (MEQIP) (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
ANTON VALLEJO, MARIA ASUNCIÓN
Adreça electrònica mariaasuncion.anton@urv.cat
Professors/es
ANTON VALLEJO, MARIA ASUNCIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre a aplicar les principals eines de gestió ambiental en una empresa de qualsevol sector industrial, amb l’objectiu de prevenir la contaminació i millorar de forma contínua la gestió de l’empresa en l’àmbit ambiental.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC4 La realització d’estudis de factibilitat de l’aprofitament de recursos naturals i matèries primes, de la seva transformació i elaboració de nous productes
  AC5 L’assessorament en afers d’enginyeria legal, econòmica i financera relacionada amb els àmbits industrials més comuns
  Professionalitzador
  AP1 La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions destinades a evitar, minimitzar o transformar corrents vectors de contaminació ambiental
  AP7 La planificació, programació, direcció, organització, racionalització i control de processos industrials de diversa mena
  AP8 L’elaboració de projectes per l’autorització de noves instal•lacions, d’acord amb les normatives vigents
  AP9 L’assessorament en temes de seguretat industrial i seguretat ambiental relacionats amb l’operació d’instal•lacions industrials
  AP10 La gestió de recursos energètics en la seva aplicació industrial
  Recerca
  AR1 La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D
  AR2 L’excel•lència en l’estudi i coneixement de l’àmbit de recerca escollit
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats
  AR4 El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC9 Disponibilitat a la participació compromesa en la vida social
  BC10 Lideratge
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips
  BC13 Aprendre a aprendre
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional
  CC6 Desenvolupament de processos d’incorparació al món del treball (compte d’altres i/o empreneduria)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre a aplicar les principals eines de gestió ambiental en una empresa de qualsevol sector industrial. AC4
AC5
AP1
BC2
BC4
BC11
CC2
CC3
CC4
CC5
Aplicar tècniques de Producció més Neta i altres eines de prevenció a sistemes industrials. AC5
AP1
BC2
BC4
BC6
BC9
BC14
CC3
CC4
CC6
Aprendre el concepte de Millor Tecnologia Disponible (MTD-BAT) i l'aplicació de les anomenades BREF's. AP1
AP10
AR3
AR4
AR6
BC4
BC6
BC11
BC15
CC1
CC2
CC4
Descriure i utilitzar eines de valoració d'impactes ambientals. AP1
AP10
BC1
BC3
BC4
BC6
BC11
BC14
CC3
CC4
CC5
CC6
Conèixer els Sistemes de Gestió Ambiental AC5
AP7
AP8
AP9
BC2
BC3
BC4
BC11
BC13
CC4
Realitzar un projecte d'Avaluació Ambiental AC5
AP1
AR1
AR2
AR3
AR4
AR5
BC2
BC4
BC11
BC14
CC1
CC2
Preparar la informació necessària per la realització d'un projecte. AP1
AR3
AR4
AR5
AR6
BC1
BC2
BC14
BC15
CC1
CC2
Cercar informació a la literatura. AR1
AR3
AR6
BC2
BC11
BC15
CC1
CC2
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. AP9
AR2
AR6
BC1
BC4
BC6
BC9
BC10
BC15
CC1
CC2

Continguts
Tema Subtema
1. Producció + Neta Introducció. El tractament a final de línia en comparació amb la prevenció de la contaminació. Producció neta. Avantatges econòmics de la producció neta.
2. MTD Tecnologies més netes en l’àmbit de l’enginyeria ambiental. El concepte de millor tecnologia disponible (MTD-BAT, BREFS).
3. SGA Sistemes de Gestiño Ambiental a l'empresa. ISO 14000. EMAS. Auditories Ambientals
4.ACV Anàlisi de Cicle de Vida. Categories d'impactes.
5.Projecte Projecte d'Avaluació Ambiental

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
15 30 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves orals
5 0 5
Proves objectives de preguntes curtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Metodologia basada en que l’alumne actuï com a professional a base de realitzar exercicis pràctics basats en conceptes explicats a classe.
Sessió Magistral Combinació de classe magistral i treballs pràctics. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis, i activitats. S'alterna el treball individual amb el treball en equip.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura dins de l'aula en grups.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Esposició oral per part dels alumnes d'un treball concret, prèvia presentació escrita.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes de forma individual o en petits grups els quals podran accedir al despatx del professor en un horari que es farà públic a principis de quadrimestre.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Avaluació d'exercicis realitzats en grup a classe i complementats en alguns casos amb treballs a fora de classe 30%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Realització d'un treball d'Avaluació Ambiental 30%
Proves orals Defensa individual i en grup del treball d'avaluació ambiental 20%
Altres

Examen final

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica RIGOLA, M., Prevenció en origen de la contaminació a l’empresa. Monografies universitàries, 5, Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2005

Complementària
  • DAOM. Diagnosi ambiental d’oportunitats de minimització. Manual d’ecogestió- 1. Departament de Medi Ambient. Centre d’Iniciatives per a la Producció Neta. 1999. ISBN: 84-393-5061-9.
  • NOYES, R.(ed.). Pollution Prevention Technology Handbook. Noyes Publications, 1992. ISBN: 0-8155-1311
  • FIKSEL, J. Ingeniería de Diseño Medioambiental. DfE. Desarrollo Integral de Productos y Procesos Ecoeficientes. McGraw-Hill, 1996. ISBN: 84-481-0752-7.
  • Internet.
Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Tecnologia del Medi Ambient.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent