Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats |
|
AC2 |
La concepció i disseny constructiu d’equips i instal•lacions per a funcions relacionades amb l’activitat industrial o de recerca |
|
AC3 |
La realització d’estudis i d’assessorament relatiu a la funcionalitat d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats |
|
AC4 |
La realització d’estudis de factibilitat de l’aprofitament de recursos naturals i matèries primes, de la seva transformació i elaboració de nous productes |
|
AC5 |
L’assessorament en afers d’enginyeria legal, econòmica i financera relacionada amb els àmbits industrials més comuns |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions destinades a evitar, minimitzar o transformar corrents vectors de contaminació ambiental |
|
AP2 |
L’aplicació de conceptes de termodinàmica avançada processos industrials o naturals |
|
AP5 |
La planificació i execució d’un projecte treballant en grup, en un entorn multidisciplinari i multicultural |
|
AP10 |
La gestió de recursos energètics en la seva aplicació industrial |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC3 |
Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable |
|
BC10 |
Lideratge |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes |
|
BC13 |
Aprendre a aprendre |
|
BC14 |
Planificació i organització |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
Objectius |
Competències |
Conèixer i avaluar els recursos energètics: renovables i no renovables, especificacions i ús.
|
AP10
|
BC2 BC13
|
CC1
|
Conèixer las tecnologies i analitzar les transformacions de l’energia per produir calor, fred i electricitat.
|
AC1 AC3 AC4 AP1 AP2 AP10
|
BC2 BC13
|
CC1
|
Entendre com s’utilitza la energia a la indústria química.
|
AC1 AC3 AC4 AP1 AP2 AP10
|
BC2 BC13
|
CC1
|
Conèixer i saber aplicar sistemes i metodologies per millorar la eficiència energètica i saber com s’apliquen.
|
AC1 AC3 AC4 AP1 AP2 AP10
|
BC1 BC2 BC13
|
CC1
|
Avaluar el impacte econòmic i ambiental de les transformacions d’energia.
|
AP1 AP10
|
BC1 BC2 BC13
|
CC1
|
Aplicar les tècniques de gestió energètica en plantes de processos.
|
AC3 AC4 AC5 AP1 AP10
|
BC2 BC13
|
CC1
|
Domini del programa EES per simular els processos estudiats.
|
|
BC2 BC13
|
CC1 CC2
|
Integració dels coneixements per la realització d'un avantprojecte i estudis de viabilitat.
|
AC1 AC2 AC3 AC4 AC5 AP1 AP2 AP5 AP10
|
BC1 BC3 BC4 BC5 BC6 BC10 BC11 BC12 BC13 BC14
|
CC1 CC2 CC3
|
Tema |
Subtema |
1. |
Introducció i objectius. Panorama energètic. |
2. |
Recursos energètics: renovables i no renovables; combustibles, especificacions i ús. |
3. |
Generació i transport de l’energia; combustió, tecnologies de la combustió, cogeneració, piles de combustible. |
4. |
Utilització de l’energia, xarxes de vapor, recuperació de calor, bombes de calor i cicles de refrigeració, aplicacions en processos químics. |
5. |
Integració de processos i xarxes de bescanviadors de calor; tecnologia Pinch: principis bàsics i aplicació pràctica; disseny de xarxes de bescanviadors de calor; bombes de calor i cogeneració en xarxes de bescanviadors; aplicacions. |
6. |
Gestió i auditoria energètica; tècniques de gestió de l’energia; auditoria i mesures correctores; cost de l’energia. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
38 |
76 |
114 |
Avantprojecte |
|
10 |
20 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
0 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Avantprojecte |
Projectes que enfrontin els alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que els facin entrenar, entre altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Avantprojecte |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Asistencia en la resolució de problemes i per la realització del avantprojecte |
|
|
Descripció |
Pes |
Avantprojecte |
Prova grup. Treball, en equip. |
30% |
Proves pràctiques |
Prova individual (30%).
Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals curtes, interpretació de diagrames de fases i exercicis d'aplicació. Es realitza al final de quatrimestre (nota mínima 3,5) (40%). |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Kaiser, Victor, Industrial energy management, , Paris : Technip, 1993
B. Linnhoff... [et al.], A User guide on process integration for the efficient use of energy, Revised first edition, Rugby, Warwickshire : Institution of Chemical Engi
, Apuntes en el Moodle, ,
Grant, Colin D., Energy conservation in the chemical and process industries, , Rugby : Institution of Chemical EngineersLondon :
, Engineering Equations Solver (EES), ,
, Moodle, ,
, Perry's Chemical engineers' handbook, 6th ed., prepared by a staff of specialists under the editorial direction of late editor Robert H. P, New York [etc.] : McGraw-Hill, cop. 1984
|
|
Complementària |
|
- COREY, R. C. (et al.). Energy Utilization. Conversion and Resource Conservation.
- Perry’s Chemical Engineers’ Handbook. 6a ed. R.H. Perry, D. Green, McGraw-Hill, Inc.
- GRANT, C. D. Energy Conservation in the Chemical and Process Industries. Londres: The Institute of Chemical Engineers, 1979.
- KAISER, V. Industrial Energy Management. París: Éditions Technip, 1993.
- LINNHOFF, B. (et al.). A User Guide on Process Integration for the Efficient Use of Energy. Institution of Chemical Engineers, 1994.
- Engineering Equation Solver (EES); Moodle
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TERMODINÀMICA TÈCNICA II/20012104 |
|
|
Altres comentaris |
Altres assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Operacions d’Intercanvi de Calor. Operacions de Separació. Simulació i Optimització de Processos Químics.
|
|