DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura TÈCNIQUES ESTADÍSTIQUES I CONTROL DE QUALITAT Codi 205142210
Ensenyament
Enginyeria Química i de Processos (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.mateo@urv.cat
Professors/es
MATEO SANZ, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprendre les tècniques de millora de la qualitat al laboratori (disseny d’experiments, superfícies de resposta), a la fase de producció (control estadístic de procés) i a la inspecció del producte acabat (control de recepció).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC6 La preparació de propostes de recerca aplicada, la realització de recerques bibliogràfiques aprofundides, la realització d’experimentació i l’elaboració de conclusions i preparació d’informes
  Professionalitzador
  Recerca
  AR4 El desenvolupament de dissenys eficients d’estudis experimentals o de simulació numèrica, en temes d’enginyeria, incloent l’anàlisi de dades obtingudes
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC14 Planificació i organització
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Obtenir l'interval de confiança per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Aplicar contrastos d'hipòtesis per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Donat un disseny d'un factor o de dos factors sense interacció, determinar si algun d'ells influeix sobre una variable resposta. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Construir una plantilla per a la recollida de dades, histogrames, diagrames de Pareto, diagrames causa-efecte i diagrames bivariants. AR4
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Estimar els efectes que intervenen en un disseny 2k complet i fraccionat usant els algorismes dels signes i de Yates. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Estimar la desviació típica dels efectes en un disseny 2k (complet o fraccionat). AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Donat un disseny 2k fraccionat, identificar el generador i la relació de definició d'aquest disseny. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Identificar els efectes significatius en un disseny 2k (complet o fraccionat). Contrastar l'adequació del model lineal en un disseny factorial. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Planificar la realització d'experiments mitjançant el mètode de la pendent màxima. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Dissenyar un experiment central compost i realitzar una aproximació quadràtica de la variable resposta en funció dels factors significatius. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Construir un mapa de contorn i/o realitzar una anàlisi canònica per determinar la naturalesa de la superfície ajustada i calcular el valor òptim de la variable resposta i els valors dels factors que fan que s'arribi a l'òptim. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
A partir d'una mostra, construir gràfics de control per variables, per atributs o per nombre de defectes depenent de la naturalesa de la variable a estudiar. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
A partir d'una mostra, calcular la capacitat d'un procés. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
Donats quatre dels següents elements: nivell de qualitat acceptable, nivell de qualitat rebutjable, risc del venedor, risc del comprador, nombre d'elements que s'agafen per inspeccionar un lot i nombre d'elements defectuosos màxim (de la mostra) amb el què s'acceptarà el lot; calcular els altres dos elements. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
A partir d'unes dades, donar un pla de mostreig usant les taules del pla japonès JIS Z 9002, les taules del pla Military-Standard o el pla de control rectificatiu de Dodge-Romig. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4
A partir d'un pla de mostreig, calcular la seva corba característica. AC6
AR4
AR6
BC4
BC5
BC6
BC14
BC15
CC2
CC4

Continguts
Tema Subtema
1. Conceptes bàsics d'estadística. 1.1. Inferència estadística.
1.2. Construcció d'intervals de confiança.
1.3. Contrastos d'hipòtesis.
1.4. Anàlisi de la variància.
2. Eines bàsiques per a la millora de la qualitat. 2.1. Plantilles per a la recollida de dades.
2.2. Histogrames.
2.3. Diagrames de Pareto.
2.4. Diagrames causa-efecte.
2.5. Diagrames bivariants.
2.6. Estratificació.
3. Disseny d'experiments. 3.1. Introducció.
3.2. Disseny de dos factors amb interacció.
3.3. Exemple d'un disseny factorial 23.
3.4. Disseny factorial 2k.
3.5. Disseny factorials fraccionats.
4. Superfícies de resposta. 4.1. Estratègies de la metodologia de superfícies de resposta.
4.2. Aproximació lineal a les condicions òptims. Validació.
4.3. Camí de màxim ascens.
4.4. Aproximació quadràtica. Dissenys centrals compostos.
4.5. Mapes de contorns i anàlisi canònica.
5. Control estadístic d'un procés. 5.1. Introducció.
5.2. Concepte de procés sota control.
5.3. Control de processos per variables.
5.4. Control de processos per atributs.
5.5. Control de processos per nombre de defectes.
6. Control de recepció. 6.1. Introducció.
6.2. El control simple per atributs.
6.3. Plans de mostreig.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 22.5 37.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 18 33
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
12 14.4 26.4
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'usa la pissarra i la projecció dels apunts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es demanen als alumnes que facin i lliurin exercicis relacionats amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquests exercicis formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis i pràctiques a l'aula.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària El professor resoldrà problemes a l’aula. A continuació l’alumne, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes semblants. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. 25%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. 25%
Proves objectives de preguntes curtes Examen final de caràcter de síntesi. Es pot usar qualsevol mena de material escrit. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica A. Prat, X. Tort-Martorell, P. Grima y L. Pozueta, Métodos Estadísticos. Control y Mejora de la Calidad, Ed. UPC, 1997

Complementària D. C. Montgomery, Control Estadístico de la Calidad, Grupo Editorial Iberoamérica, 1991
G. E. P. Box, W. G. Hunter i J. S. Hunter, Estadística para Investigadores, Ed. Reverté, 1989
D. Peña, Estadística: Modelos y Métodos. Vol. I i Vol. II, Ed. Alianza, 1989

Recomanacions


 
Altres comentaris
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Estadística.