Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Saber quins són els contaminants principals industrials, les causes de la seva generació i els seus efectes sobre la salut i el medi.
|
|
|
|
Poder trobar en la legislació catalana, espanyola i europea els valors límits d’emissió per diferents contaminants i tipus d’indústria, i entendre el seu significat i les seves implicacions en el disseny. Saber transformar les unitats típiques de concentració, de ppm a mg/l, per exemple, i a l’inrevés.
|
|
|
|
Establir correctament els balanços de matèria, per determinar les emissions i les eficiències requerides en els equips de tractament de gasos.
|
|
|
|
Entendre els mecanismes d’eliminació de partícules i saber dissenyar cambres de sedimentació, ciclons, precipitadors electrostàtics, filtres i rentadors de gasos.
|
|
|
|
Adquirir coneixements suficients sobre els COV i les seves formes de tractament.
|
|
|
|
Entendre els mecanismes de l’absorció de gasos i saber dissenyar columnes d’absorció.
|
|
|
|
Proporcionar a l’alumne els criteris tècnics i econòmics per seleccionar l’equip o equips més apropiats per al tractament de les emissions industrials.
|
|
|
|
Entendre les principals característiques de la contaminació acústica, els seus efectes sobre la salut, la legislació que cal aplicar, la terminologia utilitzada en aquest àmbit.
|
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. |
Introducció: definicions i tipus de contaminants atmosfèrics. Efectes de la contaminació atmosfèrica. legislació genèrica i específica. |
2. |
Balanços de matèria i energia aplicats al tractament de la contaminació d’origen industrial. |
3. |
Contaminació deguda a partícules. Grandària i distribució de partícules. El comportament de les partícules en un fluid. Llei de Stokes. Mecanismes d’eliminació de partícules. |
4. |
Disseny d’equips mecànics per a l’eliminació de partícules: sedimentadors per gravetat i ciclons. |
5. |
Precipitadors electrostàtics. |
6. |
Rentadors de gasos (Scrubbers). |
7. |
Filtres de mànega. |
8. |
Els compostos orgànics volàtils (COV). Descripció d’alguns sistemes d’eliminació de COVs. |
9. |
Disseny de columnes d’absorció de gasos contaminants industrials. |
10. |
Contaminació acústica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
38 |
57 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
7 |
7 |
14 |
Treballs |
|
8 |
16 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, forma d'avaluació, tasques a realitzar |
Sessió Magistral |
Principis bàssics de l'assignatura: balanços de matèria, balanç de forces, llei de Stokes, diàmetre aparent de partícules, velocitat terminal, descripció de sistemes per a l'eliminació de partícules, absorció de gasos contaminants, acústica bàsica. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al llarg del curs els alumnes aniran resolent els problemes d'una col·lecció d'exercicis típics; hi haurà unes hores dedicades a aclarir dubtes i a la pròpia resolució. |
Treballs |
Es presentaran dos treballs, fets en grup. Es dedicaran unes hores a l'aula, a assessorar els grups. |
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Disseny* d’un cicló realitzat, en equip. El treball es farà en bona part a l’aula, al cap d’unes 20 hores de l’inici de curs. La presència serà obligatòria (20%).
Disseny* d’una columna d’absorció de gasos realitzat, en equip. El treball es farà en bona part a l’aula al cap d’unes 35 hores de l’inici del curs. La presència serà obligatòria (35%). |
55% |
Proves pràctiques |
Examen final |
45% |
Altres |
PER SUPERAR L'ASSIGNATURA CAL TREURE A L'EXAMEN FINAL UNA NOTA NO INFERIOR A 3,5. RENÚNCIA A AVALUACIÓ CONTINUADA: EL 100% DE LA NOTA S'OBTÉ EN L'EXAMEN FINAL ESPECÍFIC. EXAMEN DE 2ª CONVOCATÒRIA: NO ES TENEN EN COMPTE LES NOTES OBTINGUDES DURANT EL CURS |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El concepte de disseny és més ampli que el de “càlcul d'un equip”. Comprèn també l'elaboració de les especificacions de procés, el disseny dels equips auxiliars, la determinació de consums i una avaluació econòmica (inversió i costos d'operació). |
Bàsica |
COOPER, C.D., ALLEY, F.C., Air Polllution Control: a Design Approach, 3a ed. Waveland Press, 2002
Josep M. Renau, Apunts del professor, ,
|
NOTA:
Els apunts del professor són indispensables i els alumnes els han de portar a classe. Es facilitaran en format electrònic, per temes, a mesura que avanci el curs.
|
Complementària |
COULSON, J.M., RICHRDSON, J.F., Chemical Engineering. Vol 1 i 2, Editorials Pergamon Press i Butherworth-Heinemann segons edició i any),
WARK, K., WARNER C.F., Contaminación del Aire. Origen y Control, Limusa, Noriehga Editores, 2000
DE NEVERS, N., Ingeniería de Control de la Contaminación del Aire. Traducció de la 1a edició en anglès d’Air Pollution Control Engineering, McGraw-Hill, 1998
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Fonaments d’Enginyeria Química, Tecnologia del Medi Ambient i Processos de Separació.
|
|