DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura COMUNICATION TECHNIQUES AND TEACHING EFFECTIVENESS FOR SCIENCE AND ENGINEERING Codi 205142225
Ensenyament
Enginyeria Química i de Processos (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecanica
Enginyeria Quimica
Coordinador/a
FONT CAPAFONS, JOSE
Adreça electrònica jose.font@urv.cat
Professors/es
FONT CAPAFONS, JOSE
Web
Descripció general i informació rellevant Enable students to perform effective oral and written communication.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
To acquaint students with effective instructional practices and the learning theories that support them.
To enable students to evaluate strengths and weaknesses in their own teaching style and to design strategies for correcting the weaknesses.
To enable students to perform effective oral and written communication.
To write instructional objectives covering a full range of taxonomic levels.
To desig and deliver effective lectures. o Implementing active, cooperative, and problem-based learning. o Designing tests and other means to assess learning outcomes.

Continguts
Tema Subtema
Communication Techniques Part:
1. Oral Communication. Informational and motivational speeches.
2. Technical writing. Norms and structure.
3. Curriculum and Interview process.
Teaching Effectiveness Part:
4. Who are our students? (Learning and teaching styles, approaches to learning, levels of development).
5. Planning a course and getting it off to a good start. (Setting expectations, writing instructional objectives, motivating learning).
6. Effective lecturing.
7. Active learning, cooperative learning, and problem-based learning.
8. Laboratory instruction.
8. Teaching with technology.
9. Teaching problem-solving, critical thinking, and creative thinking skills.
10. Assessment and evaluation (testing and grading).
11. Dealing with student-related problems. (Classroom management, emotional problems, cheating).
12. Other career issues. (Research and teaching, time management, learning and integrating with the campus culture, finding a mentor).
13. Microteaching.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
 
Sessió Magistral
0 0 0
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
0 0 0
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Hours as specified in the time table.

Avaluació
  Descripció Pes
 
Altres comentaris i segona convocatòria

25% partial exam, 25% team work, 50% final exam.


Fonts d'informació

Bàsica
  • Ehninger, D., Gronbeck B.E., McKerrow, R.E., Monroe, A.H. "Principles and Types of Speech Communication" Scott Foresman and Co., London, England, 1986.
  • Gronlund, N.E. "How to Write and Use Instructional Objectives" (6th Edition), Prentice-Hall, Upper Saddle River, NJ, 2000.
  • McKeachie, W.J., "Teaching Tips: A Guidebook for the Beginning College Teacher" (10th Edition), Houghton Mifflin, Boston, 1999.
  • Palmer, P.J., "The Courage to Teach" Jossey-Bass, San Francisco, 1998.
  • Wankat, P. The Effective, Efficient Professor, Allyn & Bacon, 2002.
Complementària

Recomanacions