DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura APPLIED CATALISYS Codi 205142229
Ensenyament
Enginyeria Química i de Processos (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Únic anual
Llengua d'impartició
Anglès
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
Adreça electrònica francesc.medina@urv.cat
jose.font@urv.cat
Professors/es
MEDINA CABELLO, FRANCISCO
FONT CAPAFONS, JOSÉ
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció bàsica a la catàlisi heterogènia, les propietats físico-químiques dels materials catalítics i la seva aplicació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 La concepció, disseny, operació, direcció i manteniment d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats
  AC3 La realització d’estudis i d’assessorament relatiu a la funcionalitat d’instal•lacions industrials que involucrin processos químics, fisicoquímics i de bioenginyeria i altres relacionats
  AC6 La preparació de propostes de recerca aplicada, la realització de recerques bibliogràfiques aprofundides, la realització d’experimentació i l’elaboració de conclusions i preparació d’informes
  Professionalitzador
  AP4 La modelització de sistemes complexos amb reacció química, incloent sistemes catalítics heterogenis i homogenis
  Recerca
  AR1 La concepció, planificació, execució i direcció de projectes de R+D
  AR2 L’excel•lència en l’estudi i coneixement de l’àmbit de recerca escollit
  AR3 La realització de recerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats
  AR5 La presentació de resultats en format de literatura científica, d’acord amb els estàndards comunament acceptats
  AR6 L’avaluació crítica de resultats de recerca, pròpia o aliena
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat c¡/comunitat
  BC13 Aprendre a aprendre
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Domini de l’expressió i la compressió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i entendre el principis bàsics en catàlisi. AC6
BC2
BC4
Conèixer que és un catalitzador i els diferents tipus de catalitzadors. AC6
AR2
AR6
BC1
BC2
BC6
CC1
Saber relacionar les propietats dels materials catalítics amb la estructura microscòpica del material, l’estructura atòmica i els seus enllaços químics. AC6
AR1
AR2
AR6
BC2
BC4
BC13
Conèixer aspectes quantitatius en catàlisi i relacionar-los amb les fases actives dels catalitzadors. AC6
AR1
AR2
AR3
AR6
BC1
BC2
BC6
Conèixer els diferents tipus de materials catalítics i la seva aplicació a processo industrials, de química fina i medioambiental. AC1
AC3
AP4
AR5
AR6
BC6
BC8
BC13
CC1

Continguts
Tema Subtema
1. Fundamentals: What is catalysis?. Basic principles of catalysis.

1 Chemical thermodynamics.
2 Chemical kinetics.
3 A definition of catalysis.
4 Implications of the definition of catalysis.
5 Classification of catalytic systems.
6 The reactive interface.
7 The effect of surface structure.
8 Changing the reactivity of catalytic surfaces.
2. Practicalities: What is a catalyst?

9 The descriptive chemistry of heterogeneous catalysis.
10 Quantitative aspects of adsorption and catalysis.
11 Catalytic Materials and their preparation.
12 Catalytic activity and selectivity.
13 Measurement of catalytic properties.
14 Characterization of catalysts.
3. Applications: catalysis for the benefit of humans.

15 Raw materials and their preparation.
16 Catalysis for environmental protection.
17 Catalysis in everyday life.
18 Catalysis for the future.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 15 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 20 30
Presentacions / exposicions
2 10 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de la càtalisi i la seva aplicació
Sessió Magistral Introduir els conceptes fonamentals de catàlisi
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària relacionats amb la catàlisi i que permetrà a l'alumne un millor aprenentatge
Presentacions / exposicions a realitzar pels alumnes i permetrà conèixer el grau d'aprenentatge assolit per l'alumne

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Permetrà resoldre dubtes d'una forma més eficaç

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 80% dels exercicis proposats. 30%
Presentacions / exposicions Presentació individual d’un tema de catàlisi aplicada. 35%
Proves objectives de preguntes curtes Prova individual. 35%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica M. Bowker, The basis and applications of heterogeneous catalysis, Oxford University Press, Oxford, 1998.

Complementària
  • G.C.Bond; Heterogeneous catalysis: Principles and applications. Oxford  University Press,1987.
  • I.M. Campbell; Catalysis at surfaces; Chapman and Hall 1988.
  • G.A. Somorjai; Introduction to surface chemistry and catalysis, Wiley 1994.
  • J. M. Thomas and W.J. Thomas, Principles and practice of heterogeneous catalysis, VCH,1997.
  • R.A. van Santen  and  J. W. Niemantsverdriet, Chemical Kinetics and Catalysis, Plenum 1995.
  • Revistes científiques.
Recomanacions