IDENTIFYING DATA 2009_10
Subject (*) NANOTECHNOLOGY Code 205151101
Study programme
Nanoscience and Nanotechnology (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
5 Compulsory First Only annual
Language
Anglès
Department Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
E-mail fxavier.rius@urv.cat
valerio.beni@urv.cat
Lecturers
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
BENI ., VALERIO
Web
General description and relevant information L’objectiu general de l’assignatura és introduir els conceptes bàsics de la Nanociència i Nanotecnologia, dels processos d’obtenció i tractament, les propietats a escala nanoscòpica i les principals aplicacions dels nanosistemes.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Research
  AR1 General knowledge of the relevant materials in the field of Nanotechnology.
  AR2 Understanding the properties related to the size of the nanostructures and methods of production, stabilization and biofunctionalization.
  AR3 General knowledge of the most important techniques of nanofabrication and characterization of nanostructures.
  AR4 Overview of the main fields of application of nanomaterials, emphasizing those that currently have higher social impact: nanobiomedecine, nanoelectronics, nanoenergy, among others.
Type B Code Competences Transversal
  Research
  BR8 Capacity to learn.
  BR10 Critical abilities: analysis and syntesis.
Type C Code Competences Nuclear
  Research
  CR2 Dominar l’expressió i la comprensió de, pel cap baix, un idioma estranger.
  CR5 Ability to communicate with experts of other professional fields.

Learning aims
Objectives Competences
Adquirir coneixement general dels materials rellevants en el camp de la Nanotecnologia. AR1
Entendre les propietats relacionades amb el tamany de les nanoestructures i els mètodes de producció, estabilització i biofuncionalització. AR2
BR8
CR2
Adquirir coneixement genreal de les tècniques més importants de nanofabricació i caracterització de les nanoestructures. AR3
Adquiri una visió general dels camps principals d'aplicació dels nanomaterials, emfatitzant aquelles que en l'actualitat tenen un major impacte social: nanobiomedecina, nanoelectrònica, nanoenergia, entre d'altres. AR4
BR10
CR5

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. Nanomaterials vs macroscopic materials. Perspectiva històrica. Nanopartícules. Nanotubs de carboni. Nanocomposites. Materials nanoestructurats: capes primes, multicapes, nanowires, nanodots, etc. Punts quàntics.
Tema 2. Tècniques de nanofabricació. Mètodes químics. Creixement de capes mitjançant mètodes físics. Tècniques de nanoestructuració top-down. Tècniques de nanoestructuració bottom-up. Tècniques de patronatge.
Tema 3. Tècniques de caracterització. Microscòpies: electrònica, de proximitat i altres. Anàlisis de superfície. Tècniques complementàries.
Tema 4. Nanoelectrònica. Dispositius nanoelectrònics semiconductors: fils i punts quàntics. Sistemes nano i micro-electromecànics. Espintrònica: vàlvules d’espí. Electrònica molecular: semiconductors orgànics, interruptors moleculars i interconectors.
Tema 5. Nano-òptica: Detecció de llum en nanoestructures: SNOM. Òptica de pous i fils quàntics. Nanoestructures periòdiques.
Tema 6. Nanomaterials i energia. Nanopartícules i catàlisi. Nanomaterials per bateries i supercondensadors. Piles de combustible. Cèl•lules solars.
Tema 7. Química supramolecular. Naturalesa de les interaccions supramoleculars. Dispositius supramoleculars. Reconeixement molecular i receptors moleculars.
Tema 8. Nanobiotecnologia. Nanomanipulació: AFM i pinces òptiques. Micro i nanoarrays. Nanopartícules i dendrímers.
Tema 9. Nanomaterials i medecina. Enginyeria de teixits: polímers funcionals, nanocomposites polímer/inorgànic, nanomaterials bioactius, esquelets nanoestructurats.
Tema 10. Aplicació de la Nanobiotecnologia al diagnòstic. Biosensors. Lab-on-chip. Millora del contrast en MRI.
Tema 11. Aplicació de la Nanobiotecnologia a la teràpia. Subministrament de fàrmacs mitjançant nanopartícules i dendrímers. Tràfic intracel•lular.
Tema 12. Impacte social de la Nanotecnologia. Perspectives de futur. Biocompatibilitat i toxicitat. Medi ambient.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
20 40 60
Presentations / expositions
5 10 15
Problem solving, classroom exercises
10 10 20
Assignments
5 10 15
 
Personal tuition
8 0 8
 
Extended-answer tests
6 0 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació dels professors. Presentació de l'assignatura: els seus objectius, continguts, bibliografia, forma d'avaluació, etc.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor. Amb preguntes freqüents als alumnes per tal que tinguin una participació activa
Presentations / expositions Exposició i defensa pública a classe d’un treball elaborat per l’alumne individualment o en grup.
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe.
Assignments Treball en profunditat d'un tema per part de l'alumne.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Reunions amb els alumnes bé individualment o en petits grups per tal de resoldre dubtes, indicar punts de millora i orientar en el desenvolupament general de l'assignatura.

Assessment
  Description Weight
Presentations / expositions Exposició i defensa pública a classe d’un treball elaborat per l’alumne individualment o en grup 15
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. 20
Assignments Treball en profunditat d'un tema per part de l'alumne.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals.
15
Extended-answer tests proves en les que l'alumne ha d'exposar conceptes i resoldre problemes. És important el poder expressar-se correctament. 50
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic Charles P. Poole, Frank J. Owens Hoboken, Introduction to nanotechnology, Wiley, 2003
Geoffrey A. Ozin and André C. Arsenault, Nanochemistry: a chemical approach to nanomaterials, RSC Publishing, 2005
Christof M. Niemeyer and Chad A. Mirkin Weinheim (eds.), Nanobiotechnology: concepts, applications and perspectives, Wiley-VCH, 2004
Barbara Karn et al. (eds.), Nanotechnology and the environment: applications and implications, Oxford University Press, 2004
, Encyclopedia of nanoscience and nanotechnology, ,

Complementary

Recommendations


 
Other comments
No es demana cap requisit previ.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.