IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 205151103
Study programme
Nanociència i Nanotecnologia (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
5 Compulsory First Only annual
Language
Anglès
Department Química Analítica i Química Orgànica
Coordinator
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
E-mail fxavier.rius@urv.cat
Lecturers
RIUS FERRÚS, FRANCISCO JAVIER
Web
General description and relevant information Atès que la Química Supramolecular es basa en l’establiment d’interaccions “no-covalents” entre molècules es descriuran els diferents tipus de forces intermoleculars amb base a exemples de sistemes químics i biològics. Tambè s’introduiran conceptes molt utilizats en química supramolecular com reconeixement molecular, alosterisme, cooperativitat, auto-ensamblatge, llibreries dinàmiques etc. utilizant exemples tant de sistemas purament orgànics com metalo-orgànics. Es descriurà l’aplicació de la química supramolecular en el disseny i síntesi de dispositius moleculars funcionals, així com, en la preparació de materials moleculars naoestructurats.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Research
  AR5 Conèixer les propietats fonamentals de les forces intermoleculars i la seva importància en química, biologia i ciència dels materials.
  AR6 Saber aplicar conceptes de química supramolecular al disseny i síntesi de receptors moleculars, dispositius moleculars senzills i materials moleculars nanoestructurats.
  AR7 Saber interpretar processos químics i biològics que funcionin en base a interaccions intermoleculars.
  AR8 Conèixer els mètodes experimentals utilitzats en la caracterització de sistemes supramoleculars.
Type B Code Competences Transversal
  Research
  BR2 Treballar de manera autònoma amb iniciativa.
  BR5 Presa de decisions.
  BR10 Critical abilities: analysis and syntesis.
Type C Code Competences Nuclear
  Research
  CR1 Comunicar-se de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà.

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer les propietats fonamentals de les forces intermoleculars i la seva importància en química, biologia i ciència dels materials. AR5
Saber aplicar conceptes de química supramolecular al disseny i síntesi de receptors moleculars, dispositius moleculars senzills i materials moleculars nanoestructurats. AR6
BR2
BR5
Saber interpretar processos químics i biològics que funcionin en base a interaccions intermoleculars. AR7
Conèixer els mètodes experimentals utilitzats en la caracterització de sistemes supramoleculars. AR8
BR10
CR1

Contents
Topic Sub-topic
Tema 1. Introducció. Des de la química molecular a la química supramolecular. Tipus d’interaccions no covalents.
Tema 2. Complementarietat, ajust induït, alosterisme, cooperativitat. Receptors i transportadors moleculars. Processos dinàmics, cinética i termodinàmica.
Tema 3. Reconeixement d’ions. Eters corona, crptands, ciclofans i altres receptors. Introducció al reconeixement quiral.
Tema 4. L’efecte hidrofòbic. Control entàlpic o entròpic. L’efecte hidrofòbic en complexes d’inlussió. Quantificació de l’efecte hidrofòbic amb l’ús de proteïnes modificades.
Tema 5. Reconeixement molecular de bio-molècules 1. Amino-ácids, pèptids i proteïnes. Interaccions ligand-proteïna i proteïna-proteïna.
Tema 6. Reconeixement molecular de biomelècules 2. Nucleobases, nucleòtids i àcid nuclèics. Interaccions ADN-ligand. Intercalació. Reconeixement de carbohidrats.
Tema 7. Catàlisi supramolecular. Principis bàsics. Acceleració i nombre de cicles. Reconeixement de l’estat de transició. Models enzimàtics.
Tema 8. Efecte del confinament molecular en la catàlisi. Micel•les, vesícules, càpusles. Anticossos catalítics i ús de motlles moleculars per la generació de cavitats dintre de polímers. Autocatàlisi: sistemes auto-replicants.
Tema 9. Auto-ensamblatge i auto-associació molecular. Exemples biològics. Aspectes termodinàmics. Assistència supramolecular a la química molecular. Topología molecular: catenans, rotaxans, nus.
Tema 10. Auto-ensamblatge utilizant enllaços de coordinació, enllaços d’hidrogen i d’altres interaccions no covalents. Cavitats auto-enssamblades.
Tema 11. Auto-ensamblatge de nanopartícules metàl•liques utilitzant enllaços d’hidrogen i altres interaccions no covalents. Utilització de aquest sistemes per el disseny de materials nano-estructurats i per “bio-labelling”.
Tema 12. Química combinatòria dinàmica (QCD). Exemples de motlles moleculars i d’amplificació de receptors supramoleculars. Llibreries dinàmiques de macrocicles. Aplicacions de la QCD per al desenvolupament de inhibidors de biomolécules. Quiralitat supramolecular en complexes i sistemes auto-ensamblats. Amplificació, transducció i inducció de quiralitat.
Tema 13. Materials Moleculars. Del reconeixement molecular a l’auto-organització. Auto-ensamblatge jeràrquic. Monocapes i multicapes. Dendrimers.
Tema 14. Dispositius Moleculars. Díades. Interruptors moleculars. Portes lògiques. Sensors. Amplificació de senyal i efecte antena.
Tema 15. Cristalls líquids. Sistemes termotròpics i liotròpics. Mesofases. Diagrams de fases. Funcionament de les pantalles de cristall liquids (LCD).
Tema 16. Sistemes de transferència de càrrega. Aïllants orgànics, semiconductos i conductors. Optica no lineal. Conceptes. Molècules dipolars i octupolars. Dispositius moleculars d’óptica no lineal (NLO).
Tema 17. Mètodes experimentals en química supramolecular. Determinació de la constant d’associació i de l’estequiometria del complexe. Valoracions utilitzant RMN de protó. Altres mètodes de valoració. Avaluació de l’agregació i del transport molecular.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
20 40 60
Assignments
10 20 30
Problem solving, classroom exercises
10 10 20
 
Personal tuition
8 0 8
 
Extended-answer tests
3 0 3
Objective multiple-choice tests
4 0 4
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Una sessió de presentació de l’assignatura i dues sessions magistrals introductòries per poder treballar els tipus de forces intermolèculars i d’altres conceptes fonamentals per aquesta temàtica.
Lecture Sessions de classe magistral on s’exposaran els continguts dels temes que componen l’assignatura. Les classes magistrals es realitzaran amb el recolzament de medis audiovisuals. Presentacions « power-point » amb videos i animacions. Els alumnes disposaran d’un document pdf de cada classe en un cd recopilatori de l’assignatura que també inclourà els treballs d’investigació que composen la lectura recomenada.
Assignments Per tal de poder afavorir els aprenentatges, no només de les competències específiques sinó també de les generals i de les transversals, s’ha planificat la realització d’un treball en grup. Tant el món laboral com el de la recerca s’articulen al voltant de grups d’activitat en moltes ocasions interdisciplinars i transnacionals. Cada grup haurà de lliurar un document del treball realitzat i realitzarà una presentació oral del mateix. La temàtica del treball haurà de ser consensuada amb els professors de l’assignatura.
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Reunions amb els alumnes bé individualment o en petits grups per tal de resoldre dubtes, indicar punts de millora i orientar en el desenvolupament general de l'assignatura.

Assessment
  Description Weight
Assignments Treball en profunditat d'un tema per part de l'alumne.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals.
25
Problem solving, classroom exercises Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes o exercicis. L'alumne els ha treballat prèviament i la discussió és a classe. 10
Extended-answer tests Proves en les que l’alumne ha de desenvolupar temes en les seves diverses vessants: teòriques i pràctiques.

35
Objective multiple-choice tests Preguntes tipus test per comprovar que s'han assolit alguns coeneixements específics 10
Others

Assistència, interès i participació a classe

20
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic STEED, J. W.; ATWOOD, J. L., Supramolecular Chemistry, John Wiley & Sons, 2000

Complementary SCHNEIDER, H.-J.; YATSIMIRSKY, A. K., Principles and methods in Supramolecular Chemistry, John Wiley & Sons, 2000
LEHN, J.-M., Supramolecular Chemistry Concepts and Perspective, VCH, 1995
VÖGTLE, F., Supramolecular Chemistry, John Wiley & Sons, 1991
, Comprehensive Supramolecular Chemistry (11 volums), Elsevier,

Recommendations


 
Other comments
Aquesta assignatura introdueix a l’alume/a en l’estudi de les interaccions intermoleculars i en la seva aplicació en el desenvolupament de receptors moleculars, dispositius moleculars i materials moleculars. Es tracta per tant de conceptes nous o poc tractats en altres assignatures. S’espera que l’alumne/a tingui una bona predisposició per la lectura del treballs d’investigació recomanats i per la realització del exercissis proposats.