IDENTIFYING DATA 2008_09
Subject Code 205151104
Study programme
Nanociència i Nanotecnologia (2006)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
5 Compulsory First Only annual
Language
Anglès
Department Enginyeria Química
Coordinator
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
E-mail magdalena.constanti@urv.cat
Lecturers
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
Web
General description and relevant information L'assignatura té com objectius Generals introduir a l’alumne els conceptes bàsics de bioquímica i biologia molecular i presentar a l’alumne el principis immediats i la seva estructura, fent especial èmfasi en aquelles molècules biològiques amb interès nanotecnològic

Competences
Type A Code Competences Specific
  Research
  AR19 Entendre el paper de les proteïnes, enzims i anticossos en el cos humpa i com les propietats dels anticossos poden ser explotades per a ús terapèutic i en diagnòstics.
  AR20 Comprensió de les cèl•lules mare, les diferències entre cèl•lules mare adultes i embrionàries, i les seves respectives avantatges i desavantatges. Els mètodes utilitzats per la seva diferenciació, aplicacions clíniques.
Type B Code Competences Transversal
  Research
  BR2 Treballar de manera autònoma amb iniciativa.
  BR4 Capacitat d’organització i planificació.
  BR8 Capacity to learn.
  BR10 Critical abilities: analysis and syntesis.
Type C Code Competences Nuclear
  Research
  CR1 Comunicar-se de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà.
  CR2 Dominar l’expressió i la comprensió de, pel cap baix, un idioma estranger.

Learning aims
Objectives Competences
Introduir a l'alumne els conceptes bàsics de bioquímica i biologia molecular AR19
BR2
BR4
Adquirir els principis immediats i la seva estructura, fent especial èmfasi en aquelles molècules biològiques amb interès nanotecnològic AR20
BR8
BR10
CR1
CR2

Contents
Topic Sub-topic
1- General view of Biochemistry. Cellular, chemical and genetic fundamentals of live. Water. Glycids. Lipids. Nucleic acids.
2- Aminoacides, peptides and proteins. Amino acides. Peptide bond and primary structure. Three-dimensional structure of proteins. Folding and denaturalization.
3- Methods to study proteins. Purification and characterization. Determination of amino acidic sequence. Mass spectrometry. Determination of three-dimensional structure; X ray diffraction and nuclear magnetic resonance.
4- Enzymes. Enzymatic catalysis. Michaelis-Menten model. Allosteric enzymes. Enzymatic inhibition. Regulation of enzymatic activity. Catalytic strategies. General view of metabolism.
5- Biomembranes. Lipids as a biomembrane components. Proteins as a biomembrane components. Transport and energy transduction. Examples of biomembranes components: membrane transporters, potassium-sodium pump, ATPases, TMS transporters.
6- Nucleic acids. Composition and structure of DNA and RNA. Physic and chemical properties. Interactions between proteins and nucleic acids. Special nucleotides: TFOs, TFBs. Hairpins, aODNs, iRNAs, biological applications.
7- Methods to study nucleic acids. Electrophoresis. Nucleic acid hybridisation. Enzyme to handle nucleic acids. Polymerase chain reaction (PCR): fundamentals and applications. DNA sequencing. DNA cloning.
8- Micro arrays. Types. Construction: lithographic techniques. Applications: gene expression determination, genotyping, SNPs identification, specific binding to transcription factors, identification of protein interactions.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 1 2
 
Lecture
20 40 60
Assignments
5 10 15
Presentations / expositions
7 14 21
 
Personal tuition
8 0 8
 
Objective short-answer tests
7 0 7
Extended-answer tests
6 6 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Una sessió de presentació de l’assignatura on també es relacionen els conceptes bàsics que els alumnes hauríen de tenir adquirits.
Lecture Sessions de classe magistral on s’exposaran els continguts dels temes que componen l’assignatura. Les classes magistrals es realitzaran amb el recolzament de medis audiovisuals. Presentacions « power-point » amb videos i animacions.
Assignments Treball en profunditat d'un tema per part de l'alumne.
Aquests treballs tenen una relació directa amb els continguts impartits en les sessions magistrals. Resolució d'exercicis.
Presentations / expositions Exposició i defensa pública a classe d’un treball elaborat per l’alumne individualment o en grup.


Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Reunions amb els alumnes bé individualment o en petits grups per tal de resoldre dubtes, indicar punts de millora i orientar en el desenvolupament general de l'assignatura

Assessment
  Description Weight
Assignments Es farà una presentació oral d'un tema determinat 15%
Presentations / expositions Exposició i defensa pública a classe d’un treball elaborat per l’alumne individualment o en grup. Resolució d'exercicis.

20%
Objective short-answer tests Dues proves objectives al llarg del curs. (primera prova: 25%) i (segona prova: 40%) 65%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic DEVLIN, T. M., Bioquímica, Ed. Reverté, 2004
NELSON, COX, Lehninger Principles of Biochemistry. 3a edició., Worth Publishers, 2005
LODISH, Harvey et al., Biología celular y molecular. 4a ed., Editorial Médica Panamericana, 2002
LUQUE, J.; HERRAEZ, A., Biologia Molecular e Ingeniería Genética., Harcourt, 2001
McKEE, T., Bioquímica. La base molecular de la vida. 3a edició., McGraw Hill/Interamericana, 2003
STRYER, L., Bioquímica., Reverté, 2003

Complementary

Recommendations