DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) EL MÓN ACTUAL I Codi 12082015
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ARNABAT MATA, RAMON
Adreça electrònica ramon.arnabat@urv.cat
Professors/es
ARNABAT MATA, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant Exposició global i pormenoritzada dels processos politics, socials, ideologics i economics, des del final de la II guerra mundial fins la crisi del petroli de 1973

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assolir els coneixements que de forma global i pormenoritzada s'exposen en el programa i en els materials de pràctiques. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A8
A9
B1
B2
B3
B5
B6
B7
B13
B14
B25
C4
C5
Anàlisi de la dinàmica de blocs. A1
A2
A3
A5
A8
B3
B6
Adquirir el coneixement de l'equació de seguretat, equilibri i disuasió. A5
A9
B6
B10
B13
B14
Conèixer els tres nivells de poder actuals: Superpotència, potències regionals i potències secundàries. A1
A9
B6
B9
B12
B13
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Història contemporània, història actual, història del present
2. El segle curt (1914-1991)
3. L’inici de la Guerra Freda
4. La configuració dels blocs
5. Àsia: Revolució Xina, ocupació de Corea, guerra d’Indoxina
6. Orient Mitjà: el conflicte àrab – israelià.
7. La descolonització d’Àsia i Àfrica: Índia, Algèria, Conferència de Bandung
8. Les tensions dins dels blocs: Europa i Amèrica.
9. Tensions i distensions entre els blocs: Berlín, Cuba, Xina, Vietnam
10. La societat del benestar
11. La crisi dels blocs: de la primavera de Praga al maig francès

12. El conflicte àrab israelià i la crisi econòmica de l’energia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 50 90
Resolució de problemes, exercicis
6 12 18
Treballs
2 22 24
Presentacions / exposicions
2 6 8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l’assignatura
Sessió Magistral Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel•lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques.
Treballs Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.

Realització d’un treball de recerca documental en base a la consulta de l’hemeroteca nacional, estatal i internacional, sobre un fet concret del període 1945-1973.

Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor.

Presentacions / exposicions Presentació en públic del treball de recerca realitzat, de forma sintètica i comprensiva.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Presentacions / exposicions
Proves de desenvolupament
Descripció
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l’horari establert d’atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes. Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l’assignatura i a l’orientació del treball de recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Es valorarà l’assistència regular a les classes i la participació raonada 10%
Resolució de problemes, exercicis Realització de comentaris crítics,anàlisis o debats sobre textos, documentals i pel•lícules, conferències fets a les classes pràctiques. 10%
Treballs Realització d’un treball de recerca d’hemeroteca sobre un fet històric del segle XX, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització del fet en el període històric, l’abast de la recerca d’hemeroteca, la capacitat d’extreure i argumentar les conclusions, i l’ordre i la claredat expositiva: 25%

Realització d’una ressenya crítica d’un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10%
35%
Presentacions / exposicions Presentació pública del treball de recerca . Es valorarà la capacitat de síntesi i la capacitat explicativa dels alumnes 5%
Proves de desenvolupament Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat.

Si l'alumne treu una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura.

L'examen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua.

-->

L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat.

Si l'alumne treu una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura.

L'examen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua.


Fonts d'informació

Bàsica

ARACIL, Rafael, OLIVER, Joan, i SEGURA, Antoni, El Mundo Actual. De la Segunda Guerra Mundial a nuestros días, Barcelona, PUB, 1998 [1995].

ARÓSTEGUI, Julio, La historia vivida. Sobre la historia del presente, Madrid, Alianza, 2004.

AVILES, Juan i SEPULVEDA, Isidro, Historia del mundo actual. De la caída del Muro a la Gran Recesión. Madrid, Síntesis, 2010.

AZCONA, José Manuel, Historia del mundo actual : 1945-2005 : ámbito sociopolítico, estructura económica y relaciones internacionales, Madrid, Universitas, 2005.

BENZ, Wolfang i GRAML, Herman, El siglo XX. Europa despues de la II Guerra Mundial, 1945-1982, 2 vol., Madrid, Siglo XXI, 1986.

BROWER, Daniel R., Historia del Mundo Contemporáneo 1900-2001, Madrid, Prentice Hall, 2002.

CABRERA, Mercedes, JULIÁ, Santos, MARTÍN ACEÑAS; Pablo (Comp.), Europa 1945-1990, Madrid, Pablo Iglesias, 1992.

CUESTA, Josefina, Historia del presente, Madrid, Eudema, 1993.

DÍEZ, José R., Historia del Mundo Actual (Desde 1945 hasta nuestros días), Valladolid, Universidad de Valladolid, 2006.

FUENTES, Juan F. I LA PARRA, Emilio, Historia Universal del siglo XX, Madrid, Síntesi, 2008.

GARCÍA DE CORTÁZAR, Fernando i LORENZO ESPINOSA, José Mª de, Historia del Mundo actual, 1945-1992, Madrid, Alainza, 1992.

HOBSBAWM, Eric, Historia del siglo XX: 1914-1991, Barcelona, Crítica, 2008 [1995].

JUDT, Tony, Postguerra. Una historia de Europa desde 1945, Madrid, Taurus, 2006.

MAMMARELLA, Giussepe, Historia de Europa Contemporánea (1945-1990), Barcelona, Ariel, 1990.

MARTÍNEZ DE CARRERAS, José U. i altres, Historia del Mundo Actual, Madrid, Marcial Pons, 1996.

PROCACCI, Giuliano, Historia general del siglo XX, Barcelona, Crítica, 2001.

UCELAY DA CAL, Enric i VEIGA, Francesc, La fi del segon mil·leni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), vol.12 de la Història Universal Planeta, Barcelona, Planeta, 1994.

VILLANI, Pasquale, La edad contemporánea. De 1945 hasta hoy, Madrid, Taurus, 2001.

Complementària

Atlas

CHALIAND, Gérard i RAGEAU, Jean P.,

Atlas politico del siglo XX

, Madrid, Alianza, 1989.

KIDRON, Michael i SEGAL, Ronald, Atlas Akal del estado del mundo, Madrid, Akal, 1999.

OVERY, Richard, Atlas histórico del siglo XX, Madrid, Akal, 2005.

SMITH, Dan, Atlas Akal de la guerra y de la paz, Madrid, Akal, 1999.

Diccionaris

Diccionari d’Història Universal Chambers, Barcelona, Edicions 62, 1995.

PALMOWSKI, Jan, Diccionario de historia universal del siglo XX, Madrid: Editorial Complutense, 1998.

Revistes

Historia del Presente (Madrid)

Segle XX (Barcelona)

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EL MÓN ACTUAL II/12082016

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012
TENDÈNCIES HISTORIOGRÀFIQUES ACTUALS II/12082023

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL I/12081011
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DELS PAÏSOS MEDITERRANIS/12083221
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent