DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ETNOLOGIA REGIONAL I Codi 12102009
Ensenyament
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
GARCIA OLIVA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.garciao@urv.cat
Professors/es
GARCIA OLIVA, MONTSERRAT
Web http://antropologia.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Es tracta d’un curs panoràmic sobre el naixement, desenvolupament i relativa consolidació de l’Antropologia a Espanya. En aquest, s’emfasitzaran, d’una banda els contextos d’emergència de la disciplina i l’evolució dels objectes d’estudi majoritaris d’una altra.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Revisar les principals teories de l'Antropologia Social des dels seu incicis fins al funcionalisme A1
A3
B2
B3
B6
C2
Conèixer les teories més destacades de l'antropologia social des del fuincionalisme i fins el postmodernisme A1
A3
A4
B2
B3
B6
C2
C3
Situar l'antropologia social i cultural en el conjunt de les CCSS A4
A5
B2
B3
C1
C3
Conèixer, analitzar i treballar l'esperit crític en els principals conceptes de l'antropologia social i cultural A2
A3
A4
A5
A6
B1
B2
B3
B4
B6
B9
B10
C2
C3

Continguts
Tema Subtema
1. Un esbós històric: els moments clau en la constitució de l'antropologia a l'estat espanyol 1.1. La polèmica evolucionista i els discurs antropològic.

1.2. Els nacionalismes emergents i el discurs folklòric.

1.3. Una petita història de l'Antropologia cultural i social a l'estat espanyol des dels anys 50 fins als nostres dies: periodes i contextos.
2. Perspectives i problemes d'investigació a l'antropologia a l'estat espanyol. 2.1. La delimitació de les unitats d'observació i anàlisi: comunitats, pagesos i marginats.

2.2. La crítica als objectes d'estudi tradicionals i la formulació de nous paradigmes teòrics: l'estudi de les societats complexes i la "invenció" de nous objectes d'estudi.

2.3. Què d'estudia (i què no) a la darrera dècada dins el context de l'Antropologia a l'estat espanyol. Una síntesi del mon acadèmic actual i dels objectes d'estudi prioritaria.
3. Casa i família a l'estat espanyol. 3.1. Estructures tipològiques de la família a l'estat espanyol.

3.2. El model troncal i el model nuclear: les estratègies familiars de reproducció.

3.3. Els nous models de família.
4. Societat de classe i relacions de poder 4.1. Institucions, grups i estratègies de poder: formes de control social i les seves manifestacions en contextos locals.

4.2. Sobre alguns estudis de conclictes de classe a Andalusia, Múrcia i el País Valencià.
5. Les identitats col·lectives i les seves manifestacions rituals i simbòliques 5.1. Les identitats locals.

5.2. Les identitats de gènere.

5.3. Les identitats regionals i nacionals.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
12 0 12
 
Sessió Magistral
50 0 50
Seminaris
30 0 30
Pràctiques de camp/sortides
48 0 48
Treballs
5 0 5
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El desenvolupament del programa s’efectuarà a través de classes teòriques i tutories.
Sessió Magistral Les sessions magistrals fan referencia a la presentació dels grans temes o blocs de que consta el programa
Seminaris El curs esta complementat amb un seguit de seminaris prèctics relacionats amb el temari.
Pràctiques de camp/sortides Iniciació a la recerca en l'àmbit de l'etnologia regionar a través d'una petita incursió en el treball de camp.
Treballs Realització d'una història de vida.

Atenció personalitzada
 
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Seminaris
Pràctiques de camp/sortides
Descripció
Per part de la professora es farà una acurada atenció personalitzada als meus alumnes que es portarà a terme tots el dies de la setmana durant la imparticio de les sessions magistrals i pràctiques així com en aquells moments que l'laumne en faci la demanda i e pacti entre el docent i l'lalumne sol·lcititant

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència 10%
Seminaris Lectures i comentaris 45%
Pràctiques de camp/sortides Realització d'un treball vinculat als continguts 40%
Atenció personalitzada Interès per l'assignatura a travès de dubtes que es generin a l'aula o que es consultin per correu electrònic. 5%
Altres

La segona convocatòria tindrà el mateix plantejament que la primera però amb la possibilitat de realitzar un examen tradicional que recolli tot el contingut de l'assignatura.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

AGUILAR, Encarnación (Coord.) (1996) De la construcción de la historia a la práctica de la antropología en España. VII Congreso de Antropología Social. Zaragoza. FAAEE / IAA.

 

FERNÁNDEZ DE ROTA, José Antonio (Coord.) (1996) Las diferentes caras de España. Perspectivas de antropólogos extranjeros y españoles. La Coruña. Universidade da Coruña.

 

LISÓN, Carmelo (Comp.) (1991) Antropología de los pueblos del Norte de España. Madrid / Santander. Universidad Complutense de Madrid / Universidad de Cantabria.

 

LISÓN, Carmelo (1992) Estado actual de la Antropología en España” (Coord. C. Lisón) Anales de la Fundación Joaquín Costa, nº 9.

 

ORTIZ, Carmen y SÁNCHEZ GÓMEZ, L. A. (Eds.) (1994) Diccionario histórico de la Antropología Española. Madrid. CSIC.

 

PRAT, Joan (1992) Las ciencias sociales en España. Antropología y Etnología. Madrid. Editorial Complutense / Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Madrid.

 

PRAT, Joan (Coord.) (1999) “Investigadores e investigados. Literatura antropológica en España desde 1954” Arxiu d’Etnografia de Catalunya /Edició Especial). Tarragona.

 

VVAA (1992) Antropología. Revista de Pensamiento antropológico y estudios etnográficos, nº 3, (Monogràfic sobre l’Antropologia a Espanya).

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent