Objectius |
Competències |
Conèixer els principals processos comunicatius implicats en la pràctica política. |
A7 A9 A12
|
|
|
Aplicar els coneixements adquirits a l'anàlisi de casos concrets relacionats amb la comunicació política. |
|
B2 B5
|
|
Prendre part activa en el treball de grup i en les exposicions dels treballs a classe. |
|
B5
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1: Què és la comunicació política?
|
En aquest tema s’aprofundirà en els orígens de la comunicació política i en la definició dels seus trets fonamentals. Es tracta de delimitar aquest tipus de comunicació com a objecte d’estudi.
|
Tema 2: La comunicació política en campanya electoral
|
Anàlisi de la centralitat dels processos persuasius durant el moment clau que suposen en les societats democràtiques les campanyes electorals. L'aparició de nous mitjans i de nous actors en els campanyes i les transformacions que provoquen en la comunicació electoral. Estudi de casos de Catalunya i de l’Estat espanyol.
|
Tema 3: La comunicació institucional |
Els governs i les institucions públiques com a fonts i protagonistes de la informació. Relacions entre sistema polític i sistema mediàtic: els gabinets de comunicació.
|
Tema 4: Els mitjans de comunicació de masses com a actors polítics
|
El paper que juguen els mitjans de comunicació de masses en els processos de comunicació política. Especial atenció a la televisió —pseudo-esdeveniments— i als nous mitjans de comunicació —accés i interactivitat—.
|
Tema 5: Els ciutadans |
El paper de l’opinió publica en els procés de la comunicació política. Les influències de la comunicació política sobre els ciutadans. La desafecció política com a resltat dels procesos comunicatius (escàndol polític, la política espectacle, la cobertura mediàtica de la política).
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
0.5 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
0 |
36 |
Seminaris |
|
12 |
6 |
18 |
Presentacions / exposicions |
|
16 |
50 |
66 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
0 |
15 |
15 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació a classe de les dinàmiques de l'assignatura i del treball que es realitzarà conjutnament |
Sessió Magistral |
Exposició a classe dels conceptes relacionats amb els processos de comunicació política. Anàlisi i exemplificació dels conceptes amb material extret de la pràctica comunicativa. |
Seminaris |
Plantejament i realització d'una recerca col·lectiva sobre casos extrets de la pràctica comunicativa en la que es vegin implicats polítics, periodistes i opinió pública. |
Presentacions / exposicions |
Exposició de la tasca d'anàlisi duta a terme per grups. Discusió pública dels resultats obtinguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Al llarg de l'assignatura, els alumnes han de presentar un treball que reflecteixi el treball desenvolupat a classe en els sessions de seminari. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme durant tot el procés d'elaboració i exposició dels resultats de la recerca col·lectiva plantejada. Aquesta es farà de manera presencial i a través del correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició pública per part de cada grup dels resultats obtinguts. |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Participació activa en les sessions de treball a l'aula |
25 |
Proves de desenvolupament |
En el cas de seguir l'avaluació continuada: treball individual.
En el cas de seguir l'avaluació no continuada: examen teòric |
50 |
Altres |
En el cas de seguir l'avaluació no continuada: Ressenya de dos llibres proposats per la professora (50%) |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura es poden seguir dues estratègies: 1. Lliurar dues ressenyes de dos llibres proposats per la professora i realitzar un examen que tindrà lloc al final de les classes. 2. Realitzar un treball en grup i un treball individual que es desenvoluparan al llarg de les classes pràctiques tutelats per la professora. Els treballs consten d'una part escrita que es lliurarà al llarg del curs i d'una part oral d'exposició i discussió dels resultats a classe. Cal escollir una de les dues opcions al principi de l'assignatura i no és possible canviar-la. En segona convocatòria només existeix l'opció de l'examen. |
Bàsica |
Berrocal, S. (coord.), Comunicación política en televisión y nuevos medios, 2003, Ariel Comunicación,
Canel, M.J., Comunicación política. Técnicas y estrategias para la sociedad de la información, 1999, Tecnos
Mazzoleni, G., La comunicación política, 2010, Alianza Editorial
Muñoz-Alonso, A.; Rospir, J.I. (Dr.), Comuniación política, 1995, Universitas
McNair, B., An Introduction to Political Communication, 2011, Routledge
Kaid, Lynda Lee , Encyclopedia of political communication , 2008, Sage Publications
Kaid, Lynda Lee , Handbook of political communication research , 2004, Lawrence Erlbaum Associates
Maarek, P.J.: , Markéting político y comunicación, 2009, Paidos
Canel, M. J, Comunicación de las instituciones públicas, 2007, Tecnos
Sampedro, V., Opinión pública y democracia deliberativa. Medios, sondeos y urnas, 2000, Istmo
Laguna, A., Las claves del éxito político. ¿Por qué votan los ciudadanos?, 2010, Península
|
|
Complementària |
Martín, L., Márketing político, Arte y ciencia de la persuasión en democracia, 2002, Paidos
Pericot, J., Capdevila, A. (eds), L'espectre del tripartit. Comuniació política i comportament electoral a les eleccions catalanes de 2006., 2009, Documenta
Aira, T.; Curto, V., Rom, J. , Comunicació política i d'institucions públiques, 2009, Editorial UOC
Izurieta, R.; Perina, R.; Arterton, C. , Estrategias de comunicación para gobiernos, 2002, La Crujía Ediciones
Mora, J.M. (ED.), 10 ensayos de comunciación institucional, 2009, EUNSA
Barranco Sáiz, Francisco Javier , Marketing político y electoral, 2010, Pirámide
Alonso, M.; Adell, A., Marketing político 2.0. Lo que todo candidato necesita saber para ganar las elecciones, 2011, Planeta
Mármol, I., Secretos de campaña, 2011, Laertes
Heilemann, J.; Halperin, M., El juego del cambio. La trastienda de las elecciones estadounidenses, 2010, Planeta
Aira, T., Els Spin doctors : com mouen els fils els assessors dels líders polítics , 2009, Columna
Aira, T., Màrqueting polític : l'art de guanyar eleccions : del cartell a Youtube , 2008, Trípodos
Aira, T., Los guardianes del mensaje. Asesores políticos. Un modelo alternativo a los spin doctors anglosajones, 2011, Editorial UOC
Elizalde, L.H., Gestión de la comunicación pública, 2009, Bosch
Madí, D., Democràcia a sang freda : les interioritats de la política catalana , 2007, Mina
Thompson, John B. , El Escándalo político : poder y visibilidad en la era de los medios de comunicación, 2001, Paidós
Valhondo, J.L., Sátira televisiva y democracia en España. La popularización de la información política a través de la sátira, 2001, Editorial UOC
Llinares, J.; Alarcón, G., Manual del e-líder, 2011, Autoritas
Ortega, F., La política mediatizada, 2011, Alianza Editorial
Joseph N. Cappella, Kathleen Hall Jamieson, Spiral of cynicism : the press and the public good, 1997, Oxford University Press
Aira, T., Los guardianes del mensaje. Asesores políticos. Un modelo alternativo a los spin doctors anglosajones, 2011, Editorial UOC
Sintes, M., Periodistes contra polítics. La lluita pel poder enfronta governs i partits amb els mitjans de comunicació, 2001, L'arquer
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|