DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ESTÈTICA Codi 22012107
Ensenyament
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 1.5 3 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
Adreça electrònica pau.desolamorales@urv.cat
Professors/es
DE SOLA-MORALES SERRA, PAU
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a les idees teòriques que han acompanyat a l’arquitectura, en particular, i a la producció cultural, en general, durant el segle XX.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les idees teòriques que han acompanyat a l'arquitectura, en particular, i a la producció cultural, en general, durant el segle XX A4
B4
B9
B10
C3
Aprendre mitjançant la lectura comprensiva dels textes originals que han guiat la teoria de l'arquitectura del s.XX., i mitjançant la seva discussió a classe. A4
B4
B9
B10
C3

Continguts
Tema Subtema
0.- Introducció 01_ La teoria com a pràctica de mediació.
A.- La fi del Projecte Modern 02_ Reificació, commodificació i alienació a la Metrópoli contemporànea.
03_ La cultura de masses. La teoría crítica. Introducció al pensament marxista.
04_ La critica de la Modernitat.
05_ El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri
B.- El paradigma del llenguatge 06_ Estructuralisme i Post-estructuralisme
07 El grau zero de l’Arquitectura. L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.
08_ La Tendenza. L’Arquitectura de resistència.
09_ Neo-historicisme. Arquitectura Pop.
C.- El postmodernisme 10_ Postmodernisme. Arquitectura corporativa.
11_ Arquitectura i deconstrucció
12_ Arquitectura i complexitat.
13_ L’arquitectura de la globalització
14_ Arquitectura débil

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 50 50
 
Treballs
0 13 13
Presentacions / exposicions
2 4.5 6.5
Seminaris
30 0 30
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
0 8 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Lectura comprensiva setmanal d’un texte de teoría.
Treballs Elaboració setmanal d'un resum del texte (mijta pàgina).
Presentacions / exposicions Preparació i presentació pública d'un tema, relacionat amb un dels textes del curs.
Seminaris Discussió a classe sobre el texte llegit, relacionant-lo amb altres aspectes de l'historia de l'arquitectura i l'història de la cultura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Presentacions / exposicions
Seminaris
Proves de desenvolupament
Descripció
Els alumnes reben atenció personalitzada per l'elaboració de la presentació i en tot moment quan ho desitgin.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Elaboració d'un resum de cada un dels textes setmanals (mita pàgina). 10
Presentacions / exposicions Preparació (en grups de 2/3) i presentació pública d'un tema, relacionat amb un dels textes del curs. 30
Proves de desenvolupament Escriure un article teòric / crític sobre un dels temes proposats. 60
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Reificació, commodificació ialienació a la Metrópoli contemporànea.

Georg Simmel:"La Metrópolis y vida mental", en Bifurcaciones [online]. núm. 4,primavera 2005. URL: http://www.bifurcaciones.cl/004/reserva.htm [fecha deconsulta: 30 de julio de 2007] .

La cultura de masses. La teoríacrítica. Introducció al pensament marxista.

Theodor W.Adorno: “Sobre el carácter fetichista en la música y la regresión del oído”. Disonancias,cap. 1. Madrid: Rialp (1966)

La critica de la Modernitat.

Jürgen Habermas:“La Modernidad, un proyecto incompleto”. En Hal Foster (ed.): LaPosmodernidad. Barcelona: Kairós (1998).

El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri

Manfredo Tafuri:“Para una crítica de la Ideología arquitectónica”. En Tafuri et al.: De laVanguardia a la Metrópoli: Crítica radical a la Arquitectura. Barcelona:Gustavo Gili (1972).

Estructuralisme i Post-estructuralisme

Roland Barthes: “Elmito, hoy”. Mitologías. Madrid: Siglo XXI de España. (2000)

Charles Jencks,George Baird (eds.): El significadoen arquitectura . Madrid: Blume (1976).

El grau zero de l’Arquitectura.L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.

Peter Eisenman:“El fin del clásico: el fin del comienzo, el fin del fin “, Arquitecturas Bis 48, 3/1984

La Tendenza. L’Arquitectura de resistència

Aldo Rossi: Laarquitectura de la ciudad. GG: Barcelona (1971)

Neo-historicisme. Arquitectura Pop

Robert Venturi, Steven Izenour, Denise Scott Brown: "Algunasdefiniciones según el método comparativo". Aprendiendo de lasVegas. Gustavo Gili: Barcelona (1982).

Denise ScottBrown: “Aprendiendo del Pop”. Colección GGmínima. GG: Barcelona (2006)

Postmodernisme. Arquitecturacorporativa.

Frederic Jameson:Posmodernismo, o la lógica cultural del capitalismo avanzado. Barcelona:Paidós (1991).

Arquitectura i deconstrucció

Philip Johnson, Mark Wigley: Arquitectura deconstructivista. Barcelona : Gustavo Gili (1988)

Arquitectura i complexitat.

Edgar Morin: “Elparadigma de la complejidad”. En I ntroducción alpensamiento complejo . Gedisa: Barcelona (1995)

L’arquitectura de la globalització

Marc Augé: “Delos lugares a los no-lugares”, Capítulo 3 de: Los no-lugares: Espacios delanonimato. Gedisa: Barcelona (2000).

Arquitectura débil

Ignasi Solà-Morales: “Arquitectura débil”. En I. Solà-Morales: Diferencias. GG:Barcelona (2003)

Complementària

Introducció. Resum del curs. Lateoria com a pràctica de mediació.

Neil Leach (ed.):Rethinking Architecture: a reader in cultural theory . Routledge (1997).

Michael K. Hays,(ed.), Architectural Theory since 1968. Cambridge, MA,MIT Press (1998). Introducció.

Terry E agelton:The significance of Theory. Oxford:Blacwell (1990)

Reificació, commodificació ialienació a la Metrópoli contemporànea.

Walter Benjamin:“ Sobre algunos motivos enBaudelaire”. Iluminaciones 1. Imaginación y sociedad. Madrid: Taurus(1998).

Massimo Cacciari:“Dialéctica de lo negativo en la época de la Metópoli”. De la Vanguardia a la Metrópoli: Críticaradical a la Arquitectura . Barcelona: Gustavo Gili (1972).

La cultura de masses. La teoríacrítica. Introducció al pensament marxista.

Walter Benjamin:“La obra de arte en la era de la reproductibilidad técnica”. Discursosinterrumpidos I. Taurus (1973).

György Lukács:“La cosificación y la conciencia del proletariado”, sección 1. En Historia yconsciencia de clase. Obras Completas, vol III, Ed. Grijalbo (1985).

La critica de la Modernitat.

Max Horkheimer yTheodor W. Adorno: Dialéctica de la Ilustración. Barcelona : Círculo deLectores (1999).

El punt final de la Modernitat: Manfredo Tafuri

M. Tafuri: Architectureand Utopia: design and capitalisty development. Cambridge: MIT Press(1976).

Tomàs Llorens: “ManfredoTafuri: Neovanguardia e historia”.

Llorens, Tomás: ManfredoTafuri : neovanguardia e historia. Monografía 1.1. Cátedra de Composición. Valencia: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, 1983.

IgnasiSolà-Morales: “Más allá de la crítica radical. Manfredo Tafuri y laarquitectura contemporánea. ” en Inscripciones. Cap 15.

Cacciari,Massimo: “Dialéctica de lo negativo en la era de la metrópoli”. En Tafuri et al.: De la Vanguardia a laMetrópoli: Crítica radical a la Arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili(1972).

Ignasi Solà-Morales(ed.). “Being Manfredo Tafuri: Wickedness, Anxiety, Disenchantment ». ANY , no. 25-26 (febrruary 2000).

Número especial de Casabella , no. 619-620(jan.-feb. 1995).

Estructuralisme i Post-estructuralisme

Ferdinand deSaussure: Curso de lingüística general. Barcelona: Planeta-Agostini (1985).

Umberto Eco. Laestructura ausente.

El grau zero de l’Arquitectura.L’autonomia de l’obra d’art. Linguística i gramática. Algorítmica.

Peter Eisenman : " Post-funcionalismo ",Arquitecturas Bis, nº 22, pp. 6-12, Barcelona, mayo, 1978.

Gandelsonas, Mario. "Neo-Functionalismo: After ModernArchitecture." Arquitecturas/Bis 22 (1978): 3-6.

Roland Barthes:Le degré zero de l’écriture

La Tendenza. L’Arquitectura de resistència

IgnasiSolà-Morales: “Tendenza: Neoracionalismo Y Figuración” en Inscripciones.Gustavo Gili (2003).

Kenneth Frampton:“Hacia un regionalismo crítico: seis puntos para una arquitectura deresistencia”. En Hal Foster (ed.):La Posmodernidad. Barcelona: Kairós (1998).

Neo-historicisme. Arquitectura Pop

Charles Jencks : Post-Modernism:the new classicism in art and architecture. Academy Editions, 1987

Charles Jencks : El Lenguaje de la arquitectura posmoderna. GG,1984

Charles Jencks : Whatis Post-modernism? Academy Editions, 1987

Postmodernisme. Arquitecturacorporativa.

François Lyotard:La condición Posmoderna. Mádrid: Cátedra (1987).

Arquitectura i deconstrucció

Mark Wigley: The Architecture of Deconstruction:Derrida's Haunt . The MIT Press (1995).

Arquitectura i complexitat.

George P. Landow:Hypertext 2.0. Baltimore: Johns Hopkins University Press (1997)

Gilles Deleuze“Rizomatic”. Introducción a Mil mesetas : capitalismo y esquizofrenia. Pre-textos:Valencia (1997).

L’arquitectura de la globalització

Saskia Sassen

Henri Lefevre Theproduction of space

Edward Soja

Arquitectura débil

Gianni Vattimo:“El pensamiento débil”. En El pensamiento débil. Cátedra: Madrid (1988)

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE L'ART I DE L'ARQUITECTURA III/22012020

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
COMPOSICIÓ I/22011012
HISTÒRIA DE L'ART I DE L'ARQUITECTURA I/22011013
HISTÒRIA DE L'ART I DE L'ARQUITECTURA II/22011014
COMPOSICIÓ II/22012021
 
Altres comentaris
És útil el coneixement avançat de l'anglès (i/o també el francés) ja que la majoria de textos són en anglès i/o francès. La bibliografia bàsica (obligatòria per al curs) es troba traduïda al català/castellà.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent