Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Història contemporània, història actual, història del present |
|
L’inici de la Guerra Freda i la formació dels blocs |
|
Àsia: Revolució Xinesa, ocupació de Corea, guerra d’Indoxina |
|
Orient Mitjà: el conflicte àrab – israelià |
|
La descolonització d’Àsia i Àfrica: neocolonialisme i Tercer Món |
|
El camí cap a la Unitat Europea |
|
La societat del benestar |
|
Les tensions dins i entre els blocs: Europa i Amèrica |
|
La crisi econòmica i la crisi de l’estat del benestar |
|
Els nous moviments socials: ecologisme, feminisme, pacifisme |
|
La crisi del model soviètic (el socialisme real) i les revolucions de l’Europa de l’est |
|
La globalització i el nou ordre internacional |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
40 |
50 |
90 |
Treballs |
|
2 |
22 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
6 |
8 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació per part del professor dels continguts dels diversos temes que conformen l'assignatura. |
Treballs |
Realització d'una ressenya crítica d'un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.
Realització d'un treball de recerca documental en base a la consulta de l'hemeroteca nacional, estatal i internacional, sobre un fet concret del període 1945-2000.
Lliurament de la ressenya i del treball de recerca per escrit i en paper, seguint les pautes marcades pel professor. |
Presentacions / exposicions |
Presentació en públic del treball de recerca realitzat, de forma sintètica i comprensiva. |
Resolució de problemes, exercicis |
Comentaris per escrit i orals sobre textos, documentals i/o pel·lícules, o conferències realitzades a les classes pràctiques. |
Descripció |
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l'horari establert d'atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes. Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l'assignatura i a l'orientació del treball de recerca. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es valorarà l'assistència regular a les classes i la participació raonada. |
10% |
Treballs |
|
Realització d'un treball de recerca d'hemeroteca sobre un fet històric del segle XX, seguint les pautes del professor.
Es valorarà la contextualització del fet en el període històric, l'abast de la recerca d'hemeroteca, la capacitat d'extreure i argumentar les conclusions, i l'ordre i la claredat expositiva: 25%
Realització d'una ressenya crítica d'un llibre de la bibliografia específica seguint les pautes del professor: 10% |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentació pública del treball de recerca . Es valorarà la capacitat de síntesi i la capacitat explicativa dels alumnes |
5% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
Realització de comentaris crítics,anàlisis o debats sobre textos, documentals i pèl·lícules, conferències fets a les classes pràctiques.
Es valorarà la comprensió global, la capacitat analítica i crítica. |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Es realitzaran dues proves escrites al llarg del curs sobre els continguts de l’assignatura donats a l’aula. Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l’assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d’un vocabulari adient, i la capacitat d’argumentació. Així com la correcció lingüística.
|
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat. Si l'alumne obté una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura. L'examen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua. |
Bàsica |
ARACIL, Rafael, OLIVER, Joan, i SEGURA, Antoni, El Mundo Actual. De la Segunda Guerra Mundial a nuestros días, Barcelona: 1998, PUB
ARÓSTEGUI, Julio, La historia vivida. Sobre la historia del presente, , Madrid: 2004, Alianza editorial
AVILES, Juan i SEPULVEDA, Isidro, Historia del mundo actual. De la caída del Muro a la Gran Recesión, Madrid: 2010, Síntesis
AZCONA, José Manuel, Historia del mundo actual : 1945-2005 : ámbito sociopolítico, estructura económica y relaciones internacionales., Madrid: 2005, Universitas
BENZ, Wolfang i GRAML, Herman, El siglo XX. Europa despues de la II Guerra Mundial, 1945-1982, 2 vol. , Madrid: 1986, Siglo XXI
BROWER, Daniel R., Historia del Mundo Contemporáneo 1900-2001, Madrid: 2002, Prentice Hall
CABRERA, Mercedes, JULIÁ, Santos, MARTÍN ACEÑA, Pablo (Comp.), Europa 1945-1990, Madrid: 1992, Pablo Iglesias
CUESTA, Josefina, Historia del presente, Madrid: 1993., Eudema
DÍEZ, José R. , Historia del Mundo Actual (Desde 1945 hasta nuestros días), Valladolid: 2006, , Universidad de Valladolid
FUENTES, Juan F. i LA PARRA, Emilio, Historia Universal del siglo XX , Madrid: 2008, Síntesis
GARCÍA DE CORTÁZAR, Fernando i LORENZO ESPINOSA, José Mª de , Historia del Mundo actual, 1945-1992, Madrid: 1992, Alianza editorial
MARTÍNEZ DE CARRERAS, José U. i altres, Historia del Mundo Actual , Madrid: 1996, Marcial Pons
PROCACCI, Giuliano, Historia general del siglo XX, Barcelona: 2001, Crítica
UCELAY DA CAL, Enric i VEIGA, Francesc, La fi del segon mil•leni (un segle de pors apocalíptiques, 1914-1989), Barcelona: 1994, Planeta
VILLANI, Pasquale, La edad contemporánea. De 1945 hasta hoy , Madrid: 2001, Taurus
PALMOWSKI, Jan, Diccionario de historia universal del siglo XX , Madrid: 1998, Editorial Complutense
CHALIAND, Gérard i RAGEAU, Jean P., Atlas politico del siglo XX , Madrid:1989, Alianza editorial
OVERY, Richard, Atlas histórico del siglo XX, , Madrid: 2005, Akal
, Historia del presente , Segovia: 2002, Asociación historiadores del presente
, Segle XX. revista catalana d'història, Barcelona: 2008, Fundació Cipriano garcía - Arxiu Històric de la CO
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL/12204009 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245 | FRANQUISME I TRANSICIÓ A LA DEMOCRÀCIA/12204239 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205 | HISTORIOGRAFIA/12204115 | HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|