Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Panoràmica general de la societat catalana vuitcentista. |
Demografia
Economia (el camp i la industrialització)
Societat
Política
Cultura: de la Renaixença al sorgiment del catalanisme polític.
NOTA: Aquest tema es pot desenvolupar de manera dispersa durant el curs.
|
2.- La societat catalana 1900-1930 |
Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura |
3.- La II República |
El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
|
4.- La Guerra civil |
Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
|
5.- La dictadura franquista |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista (1939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions |
6.- La transició a la democracia a Espanya |
L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980. |
7.-La Catalunya autònoma (1980-2010) |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
45 |
0 |
45 |
Treballs |
|
10 |
40 |
50 |
Estudis previs |
|
1 |
10 |
11 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
40 |
42 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. |
Treballs |
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. |
Estudis previs |
Lectura d'un llibre de la bibliografia bàsica de l'assignatura i presentació d'un assaig crític. |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita. |
Descripció |
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius. A priori, es comptabilitza 1 h. per alumne i curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. |
10% |
Treballs |
|
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. |
30% |
Estudis previs |
|
Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada. |
20% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen del contingut global de l'assignatura |
30% |
Altres |
|
Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social. Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques Examen del contingut global de l'assignatura. La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota. |
Bàsica |
Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,
Jordi Maluquer de Motes, Història econòmica de Catalunya, Proa, Barcelona
Marina Subirats, Barcelona: de la necessitat a la llibertat. Les classes socials al tombant del segle XXI, L'avenç, Barcelona
Emili Giralt (dir), Història agrària dels Països Catalans. Vol IV. Segles XX i XX, Fundació Catalana per a la recerca i la Innovació, Barcelona
Jordi Nadal (dir), Atlas de la industrialización en España, Crítica, Barcelona
Ramon Arnabat, La revolució de 1820 i el Trienni LIberal a Catalunya, Eumo, Vic
Manel Risques, Història de la Catalunya Contemporània, Mina, Barcelona
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL/12204009 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205 | CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107 | HISTÒRIA SOCIAL (SEGLES XIX-XX)/12204242 | HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|