Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Marc cronològic i evolutiu de la Prehistòria europea |
Desenvolupament de la investigació en la Prehistòria d'Europa. Els debats historiogràfics i evolutius. L'evolució humana a altres continents. Marc cronològic. de la Prehistòria europea. |
2. El primer poblament d’Europa. El Plistocè inferior. |
Origen del primer pobladors europeus: característiques, cronologia, espècies d'homínids. El jaciments de Dmanisi i d'Atapuerca. |
3. El Plistocè mitjà i Homo heidelbergensis. |
El procés de neandertalització. Els avantpassats del neandertals: Homo heidelbergensis. Marc climàtic del Plistocè mitja. Evolució cultural en aquest període. Contribució dels jaciments de la Sierra d'Atapuerca a conèixer aquest període. |
4. El Paleolític mitjà i els neandertals |
Els neandertals: les seves característiques físiques i culturals. Debats sobre la tecnologia lítica: mode tecnològic 3 vs. Musterià. |
5. La transició Paleolític mitjà/Paleolític superior. |
Els darrers neandertals. Els primers Homo sapiens. Mode de transició, cronologia i debats sobre l'extinció i substitució per l'Homo sapiens. |
6. L’arribada de l’Homo sapiens. El paleolític superior |
L'origen de la nostra espècie. Debats actuals sobre l'evolució d'Homo sapiens. Una nova tecnologia: el Paleolític superior o Mode 4. Les manifestacions artístiques del Paleolític superior. |
7. La fi del caçadors-recol•lectors i el Neolític. |
Els darrers caçadors-recol·lectors. L'epipaleolític. L'art epipaleolític. Canvi en l'economia de subsistència: el Neolític. |
8. Les societats de producció del final de la Prehistòria. |
Debats sobre la cronològics d'aquest període. El Calcolític i l'edat del Bronze. Pas a les societats històriques i desenvolupament de les "civilitzacions". |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
10 |
13 |
Sessió Magistral |
|
30 |
45 |
75 |
Treballs |
|
0 |
20 |
20 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Debats |
|
5 |
8 |
13 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció al coneixement de la Prehistòria d'Europa i anivellament de coneixements. |
Sessió Magistral |
Exposició, anàlisi i avaluació de les dades més actuals sobre l'ocupació humana d'Europa, de la Prehistòria europea, del final dels caçadors-recol·lectors i de l'aparició dels sistemes de producció.
El contigut s'evalua a les proves. |
Treballs |
Ressenya d'articles o textes científics sel·lecionats pel professors sobre noves troballes i nous estudis en l'àmbit de la Prehistòria europea. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació de problemes específics de curt abast que puguin ser resolts a classse de forma pràctica. |
Debats |
Vissualització de documentals i debat sobre el mateix |
Descripció |
1. Seguir el procés acadèmic dels alumnes.
2. Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica
3. Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs
4. Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Presentació de treballs individuals |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es valora la participació de l'alumne en la resolució del problemes plantejats a classe. |
5% |
Debats |
|
Es valorarà la participació de l'alumnes en els debats plantajats a classe. |
5% |
Proves mixtes |
|
Prova sobre els contiguts teòrics impartits a les classes magistrals. |
40% |
Altres |
|
Participació i seguiment de les classes teòriques i pràcticas. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. |
Bàsica |
|
- Carbonell, E., Rodríguez, X.P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C.,
Mosquera, M., Vaquero, M., Rosell, J., Valverdú, J., Burjachs, F.,
Hortolà, P., 2005. Homínidos: las primeras ocupaciones de los
continentes. Ariel, Barcelona. - Chaline, J. (1982): El Cuaternario: la historia humana y su entorno. Akal: Madrid. - Dennell, R. (1987): Prehistoria económica de Europa. Crítica: Barcelona. - Gamble, C. (2001): Las sociedades paleolíticas de Europa, Ariel Prehistoria, Barcelona. |
Complementària |
|
- Henke, W., Tattersall, I., 2007. Handbook of Paleoanthropology, in: Henke, W., Hardt, T., Tattersall, I. (Eds.), Springer Reference. Springer-Verlag, Berlin, p. 2069 pp. - Mellars, P., 1996. The Neanderthal legacy: an archaeological perspective from western Europe. Princeton University Press, Princeton, NJ. |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204201 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA/12204102 | PREHISTÒRIA/12204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|