DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PREHISTÒRIA D'EUROPA Codi 12204216
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
LORENZO MERINO, CARLOS
Adreça electrònica carlos.lorenzo@urv.cat
Professors/es
LORENZO MERINO, CARLOS
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Prehistòria d’Europa ofereix el panorama del poblament prehistòric al continent des de la colonització i les primeres ocupacions humanes (Plistocè inferior) fins a les societats que transformen el seu mode de vida de caçadors-recol•lectors pel de caçadors-recol•lectors-productors (10.000 BP). Es caracteritzen els aspectes paleoantropològics, tecnològics, paleoecològics i culturals. Es plantegen els grans debats en els quals treballen els investigadors i s'exposen les dades de tipus arqueològic (els jaciments) que millor il•lustren els fets que s'exposen i les hipòtesis que s'expliquen. Aquesta assignatura contribueix al coneixement del poblament més antic d’Europa i a la seva evolució, donant a l’alumne una visió diacrònica dels processos duts a terme, de la seva distribució territorial i del seu origen.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Marc cronològic i evolutiu de la Prehistòria europea Desenvolupament de la investigació en la Prehistòria d'Europa. Els debats historiogràfics i evolutius. L'evolució humana a altres continents. Marc cronològic. de la Prehistòria europea.
2. El primer poblament d’Europa. El Plistocè inferior. Origen del primer pobladors europeus: característiques, cronologia, espècies d'homínids. El jaciments de Dmanisi i d'Atapuerca.
3. El Plistocè mitjà i Homo heidelbergensis. El procés de neandertalització. Els avantpassats del neandertals: Homo heidelbergensis. Marc climàtic del Plistocè mitja. Evolució cultural en aquest període. Contribució dels jaciments de la Sierra d'Atapuerca a conèixer aquest període.
4. El Paleolític mitjà i els neandertals Els neandertals: les seves característiques físiques i culturals. Debats sobre la tecnologia lítica: mode tecnològic 3 vs. Musterià.
5. La transició Paleolític mitjà/Paleolític superior. Els darrers neandertals. Els primers Homo sapiens. Mode de transició, cronologia i debats sobre l'extinció i substitució per l'Homo sapiens.
6. L’arribada de l’Homo sapiens. El paleolític superior L'origen de la nostra espècie. Debats actuals sobre l'evolució d'Homo sapiens. Una nova tecnologia: el Paleolític superior o Mode 4. Les manifestacions artístiques del Paleolític superior.
7. La fi del caçadors-recol•lectors i el Neolític. Els darrers caçadors-recol·lectors. L'epipaleolític. L'art epipaleolític. Canvi en l'economia de subsistència: el Neolític.
8. Les societats de producció del final de la Prehistòria. Debats sobre la cronològics d'aquest període. El Calcolític i l'edat del Bronze. Pas a les societats històriques i desenvolupament de les "civilitzacions".

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 10 13
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A9
A12
B3
C3
C5
30 45 75
Treballs
A9
A12
B2
B3
B5
C2
C3
C4
0 20 20
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
A9
A12
B2
B3
C2
C3
10 15 25
Debats
A2
A4
A12
B3
B5
B6
C3
C4
C5
C6
5 8 13
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1
A2
A4
A5
A9
A12
C4
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al coneixement de la Prehistòria d'Europa i anivellament de coneixements.
Sessió Magistral Exposició, anàlisi i avaluació de les dades més actuals sobre l'ocupació humana d'Europa, de la Prehistòria europea, del final dels caçadors-recol·lectors i de l'aparició dels sistemes de producció.
El contigut s'evalua a les proves.
Treballs Ressenya d'articles o textes científics sel·lecionats pel professors sobre noves troballes i nous estudis en l'àmbit de la Prehistòria europea.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació de problemes específics de curt abast que puguin ser resolts a classse de forma pràctica.
Debats Vissualització de documentals i debat sobre el mateix

Atenció personalitzada
Descripció
1. Seguir el procés acadèmic dels alumnes. 2. Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica 3. Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs 4. Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
A12
B2
B3
B5
C2
C3
C4
Presentació de treballs individuals 40%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
A9
A12
B2
B3
C2
C3
Es valora la participació de l'alumne en la resolució del problemes plantejats a classe. 5%
Debats
A2
A4
A12
B3
B5
B6
C3
C4
C5
C6
Es valorarà la participació de l'alumnes en els debats plantajats a classe. 5%
Proves mixtes
A1
A2
A4
A5
A9
A12
C4
Prova sobre els contiguts teòrics impartits a les classes magistrals. 40%
Altres  

Participació i seguiment de les classes teòriques i pràcticas.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

- Carbonell, E., Rodríguez, X.P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C., Mosquera, M., Vaquero, M., Rosell, J., Valverdú, J., Burjachs, F., Hortolà, P., 2005. Homínidos: las primeras ocupaciones de los continentes. Ariel, Barcelona.

- Chaline, J. (1982): El Cuaternario: la historia humana y su entorno. Akal: Madrid.

- Dennell, R. (1987): Prehistoria económica de Europa. Crítica: Barcelona.

- Gamble, C. (2001): Las sociedades paleolíticas de Europa, Ariel Prehistoria, Barcelona.

Complementària

- Henke, W., Tattersall, I., 2007. Handbook of Paleoanthropology, in: Henke, W., Hardt, T., Tattersall, I. (Eds.), Springer Reference. Springer-Verlag, Berlin, p. 2069 pp.

- Mellars, P., 1996. The Neanderthal legacy: an archaeological perspective from western Europe. Princeton University Press, Princeton, NJ.

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204201

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA/12204102
PREHISTÒRIA/12204108
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent