DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES Codi 12204244
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en la història social contemporània en la perspectiva de gènere fent l'eforç metodològic de visibilització de les dones en l'experiència històrica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- LA CONSTRUCCIÓ DE LA SOCIETAT LIBERAL
2.- FEMINISME I OBRERISME
3.- EL DISCURS DE LA DOMESTICITAT.
4.- DE L'ESTAT LIBERAL A LES POLÍTIQUES DEL BENESTAR.
5.- FEMINISME I NOUS MOVIMIENTS SOCIALS.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
B7
30 14 44
Treballs
A4
B5
B7
1 49 50
Presentacions / exposicions
C4
1 30 31
Atenció personalitzada
5 2 7
 
Proves de desenvolupament
A4
A6
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació.
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa.
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral.
Presentacions / exposicions Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
B7
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. 10%
Treballs
A4
B5
B7
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral. 30%
Presentacions / exposicions
C4
Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada. 20%
Proves de desenvolupament
A4
A6
Examen del contingut global de l'assignatura. 30%
Altres  

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.

Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques

Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques

Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

  • BEAUVOIR, Simone de; El segundo sexo. Madrid: Cátedra, 2002.
  • BOCK, Gisela; La mujer en la historia de Europa. Barcelona: Crítica, 2001.
  • BOURDIEU, Pierre; La dominación masculina. Barcelona: Anagrama, 2002.
  • BUTLER, Judith; Deshacer el género. Barcelona: Paidós, 2006.
  • CAMPS, Victòria; El siglo de las mujeres. Madrid: Cátedra 1998.
  • CAPMANY, M. Aurèlia; Feliçment, jo sóc una dona. Barcelona: Terra Nova, 1977.
  • ELEY, Geoff; Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa. Barcelona: Crítica, 2003.
  • EVANS, Richard, J;  Los movimientos de emancipación de la mujer en Europa, América y Australasia. Madrid: Siglo XXI, 1980.
  • FRIEDAN, Betty; La mística de la feminitat. Barcelona: Edicions 62, 1975.
  • GIL CALVO, Enrique; Medias miradas. Un análisis cultural de la imagen femenina. Barcelona. Anagrama, 2000.
  • MORANT, Isabel (dir); Historia de las mujeres en España y América Latina. Madrid. Cátedra, 2006.
  • NASH, Mary; Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2004.
  • ROIG, Montserrat; L’hora violeta.  Barcelona: Edicions 62, 1980.
  • TOURAINE, Alain; El mundo de las mujeres. Barcelona: Paidós, 2007.
  • VALCÁRCEL, Amélia; La política de las mujeres. Madrid: Cátedra, 2004.
  • WOOLF, Virginia; Una cambra pròpia. Barcelona: Grijalbo, 1985.


BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

  • ESCARIO, Pilar et altri; Lo personal es político. El Movimiento Feminista en la Transición. Madrid: Instituto de la Mujer, 1996.
  • LARUMBE, M. Ángeles; Una inmesa minoría. Influencia y feminismo en la Transición. Saragossa: Prensas Universitarias de Saragossa, 2002.
  • MORENO, Amparo; Mujeres en lucha. El movimiento feminista en España. Barcelona, Anagrama, 1977.
  • NASH, Mary; “El Moviment Feminista durant la Transició” dins PAGÈS, Pelai; La transició democràtica als Països Catalans. València: Publicacions de la Universitat de València, 2005, pp. 355-369.
  • NASH, Mary; Dones en transició. De la resistència política a la legitimitat feminista: les dones en la Barcelona de la Transició. Ajuntament i Regidoria de la Dona de Barcelona, 2007
  •  PÀMIES, Teresa; El maig de les dones: crònica d’unes jornades. Barcelona: Laia, 1976.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent